قدرت و نفوذ منطقه ای ایران غصه گلوگیر ترامپ


قدرت و نفوذ منطقه ای ایران غصه گلوگیر ترامپ

همانطور که دولت اوباما با برجام حق هسته ای ایران را به رسمیت شناخت دولت ترامپ نیز چاره ای جز پذیرش ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای ندارد.

قدرت و نفوذ منطقه ای ایران غصه گلوگیر ترامپ

موضوع نفوذ و قدرت منطقه ای ایران یکی از موارد مهم مخالفت مقام های دولت ترامپ با جمهوری اسلامی است و هریک سعی دارند به زبان های متفاوت دیپلماتیک، تحریم و تهدید ایران ناراحتی خود را از افزایش نفوذ تهران در منطقه علی رغم فشارهای سیاسی و اقتصادی ابراز نمایند و تهران را متقاعد نمایند که در درون مرزهایش محصور بماند.
برای ترامپ دردآور است که اعتراف کند که امریکا در خاورمیانه 7 هزار میلیارد دلار هزینه کرده اما در مقابل چیزی جز نفرت و خشم مردم منطقه و شکست عایدش نشده است و در عوض ایران بدون اینکه هزینه ای نماید هر روز حوزه نفوذش در منطقه گسترده تر می شود.
ترامپ به روشنی بیان می کند که بدترین اشتباه دوران ریاست جمهوری در امریکا را جرج بوش هنگامی کرد که تصمیم گرفت به خاورمیانه لشکر کشی نماید اما او نیز به جای تصحیح اشتباه گذشته، با تحریک رژیم صهیونیستی و تطمیع جناح کودتاگر سعودی همچنان راه گذشته را طی و به زعم خود تصور می کند که می تواند با اهرم های تهدید و فشار نفوذ جمهوری اسلامی را در منطقه به نفع صهیونیست هاو جناح کودتاگر سعودی کاهش دهد.
با این حال تجربه گذشته نشان داده است که نه تهدید و نه تحریم برای جلوگیری از نفوذ و قدرت ایران کارساز نیست چنانچه در دوره دولت اوباما نیز شدیدترین تحریم ها که از پشتوانه بین المللی برخوردار بود کارساز نشد و سرانجام دولت اوباما بر اساس توافق برجام حق هسته ای ایران را به رسمیت شناخت.
دولت ترامپ به خوبی می داند که مولفه های نفوذ ایران در منطقه سخت افزاری نیست چرا که در غیر این صورت اکنون امریکا باید با هزینه 7 هزار میلیارد دلاری، به میدان آوردن بیش از شصت کشور اروپایی وعربی به همراه رژیم صهیونیستی و انتقال هزارن مزدور تروریست از سراسر جهان به سوریه و عراق، مداخله مستقیم نظامی و کمک های تسلیحاتی و اطلاعاتی به گروه های تروریستی هم دمشق و هم بغداد را به تسخیر خود در می آورد.
به راستی چگونه ممکن است که امریکا با این همه هزینه و و آوردن دهها هزار نظامی و استقرار آنها در افغانستان، عراق، سوریه، قطر، بحرین و... هزینه 7 هزار میلیارد دلاری هیچ دستاوردی نداشته، اما ایران با کمترین هزینه طرح های امریکا را به شکست کشانده است؟
بر این اساس است که ترامپ در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل به حربه شکاف حاکمیت/ ملت متوسل می شود و مدعی می شود مردم ایران بهای طرح‌های توسعه طلبانه نظام خود را می‌پردازند.
این رویکردی است که از زبان مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا نیز دنبال می شود و سرمشقی است که از سوی دولت امریکا در اختیار بنگاههای تبلیغاتی چون بی بی سی فارسی قرار می گیرد و این بنگاهها ماموریت می یابند که نفوذ و قدرت منطقه ای ایران را با تعریفی جدید و ساختگی از منافع ملی و شوراندن مردم علیه منافع ملی محدود نمایند.
ماموریتی که به موازات سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل از سوی بی بی سی فارسی با تقسیم بندی منافع کشور به دو بخش منافع عمق استراتژیک و منافع ملی تقسیم، و وانمود می شود که جمهوری اسلامی به جای تامین منافع ملی در اندیشه تامین منافع عمق استراتژیک خود است. این سفسطه بازی بی بی سی فارسی جایی تعجب آور است که می کوشد منافع عمق استراتژیک ایران را در تضاد با منافع ملی قلمداد نماید در حالیکه ساده ترین تعریف منافع ملی مبتنی بر تلاش برای حفظ اهداف یک دولت در سطح بین‌المللی برای افزایش امنیت وجودی، امنیت رفاهی، حفظ و ازدیاد قدرت کشور در روابط با کشورهای دیگر و پرستیژ است.
جالب است که بی بی سی فارسی روشن و وقیحانه از ایران می خواهد که به نفع منافع عمق استراتژیک امریکا عقب نشینی نماید و به منافع ملی بپردازد و ریشه فشارهای امریکا علیه مردم را نیز در این می بیند که آنها علیه منافع کشور به پا خیزند و رهبران خود را وادار نمایند به نفع امریکا از عمق استراتژیک خود عقب نشینی نماید.
البته اینکه ترامپ از افزایش اقتدار و نفوذ ایران در منطقه عصبانی و نگران است فقط به این سبب نیست که رژیم های دست نشانده ای چون رژیم صهیونیستی و عربستان در منطقه به حاشیه خواهند رفت بلکه او به خوبی می داند که نفوذ ایران نفوذ تمدنی و معنوی مبتنی بر حق گرایی و حمایت از مظلوم در برابر ظالم است که بر فطرت های پاک انسانها نهادینه شده است و این گفتمان و نفوذ می تواند علاوه بر خاورمیانه سراسر جهان را در نوردد و با شکل گیری قطب های جدیدی که به دنبال سلطه بر دیگر کشورها نیستند یکجانبه گرایی امریکا را به چالش کشیده و در تبدیل امریکا به کشوری عادی تسریع نماید.
در چنین شرایطی است که به نظر می رسد علی رغم ادعای ترامپ که لحظاتی قبل از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت برای ایران راهی جز تغییر رفتار وجود ندارد، برای دولت او چاره ای جز سرفرود آوردن در برابر نفوذ معنوی وقدرت ایران در منطقه وجود ندارد و این اوست که باید همچون اوباما که در برابر دانش هسته ای ایران سرفرود آورد در مقابل نفوذ منطقه ای ایران سرفرود آورد و قدرت منطقه ای ایران را به رسمیت بشناسد.
-------------------------------------------
رضا محمدمراد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022