نیروهای مسلح ایران با همه دنیا فرق دارند/ هوای کشور را داریم، هوای ما را داشته باشید


نیروهای مسلح ایران با همه دنیا فرق دارند/ هوای کشور را داریم، هوای ما را داشته باشید

هر چند امنیت و ثبات کشور به گره‌های پوتینشان گره خورده و برای عافیت و آرامش جامعه طعم آموزش‌های سخت و مأموریت‌های طولانی و مکرر را می چشند، اما کمتر زمانی از آنها یاد و از فعالیت‌هایشان تقدیر می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نقش برخی از واحدهای نظامی در جنگ، مانند عوامل پشت صحنه فیلم هاست که از فاصله ای دور حتی با وجود اینکه دیده نمی شوند، نقشی تاثیر گذار در پیشبرد برنامه‌ها دارند. توپخانه یکی از یگان های ارتش است که نقش و تاثیر آن به همین ترتیب است؛ رسته ای از ارتش جمهوری اسلامی ایران که در تمامی عملیات های مهم جنگ تحمیلی حضور داشت و نقش آتش پشتیبان را ایفا می کرد. در این میان مرکز آموزش توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی ارتش در اصفهان یکی از مراکز مهم و موثرترین مرکز آموزش تخصصی توپخانه در سطح نیروی زمینی کشور است، از این رو همزمان با هفته دفاع مقدس، گفت و گویی را با امیر سرتیپ دوم حسن شهرکی، فرمانده توپخانه ۵۵ ارتش جمهوری اسلامی در اصفهان ترتیب دادیم؛ که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

به عنوان شروع لطفا بفرمایید چرا مرکز توپخانه وموشکی ارتش در اصفهان ، به عنوان پایگاه مرکزی در ایران شناخته می شود و دارای این نقش اساسی است؟

توپخانه با توجه به نقشی که در نیروهای مسلح و به ویژه در مبارزات و عملیات نظامی به عنوان پشتیبانی آتش مورد نیاز برای سایر نیروها را داشته ،از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در ابتدا از لحاظ ابزارهای نظامی برای مقابله با نیروی متخاصم به این نتیجه رسیدند که اگر از فاصله دور تری با دشمن درگیر شوند قطعا تلفات بیشتری را می توانند به دشمن وارد کنند. از این رو ابزار های ابتدایی پرتابی مانند گلوله های سنگی و گوی های آتشین ساخته شد و با توجه به آثاری که بر دشمن داشت، این ابزار تکامل و پیشرفت داده شد که نتیجه آن، تشکیل رسته و رشته ای به نام توپخانه شد که تا قبل از روبرو شدن با دشمن بتواند با او درگیر شوند. امروزه در جنگ های مدرن یکی از اصول درگیری با دشمن، درگیری از راه دور است و هرکه ضربه اول را وارد کند قطعا پیروز میدان است.

با توجه به سابقه دیرینه ای که مرکز آموزش های توپخانه وموشک های شهید سپهبد صیاد شیرازی اصفهان در ارتش دارد، به عنوان پایگاه مرکزی در ایران شناخته شده و تعداد عمده یگان‌های توپخانه نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همین منطقه سازماندهی و مستقر شده اند؛ مرکز آموزش توپخانه به عنوان متولی آموزش در این محدوده است و می تواند نیازهای آموزشی یگان ها را تامین کند؛ علاوه بر این ، یگان توپخانه باید در محدوده ای باشد که برای اجرای ماموریت در کمترین زمان ممکن وارد منطقه و عملیات شود، بنابراین فلسفه حضور یگان‌های توپخانه در مرکز ایران یعنی اصفهان این است که در هر نقطه ای از کشور که نیاز شد، نیروها با بعد مسافت کمتری خود را به منطقه ماموریت برسانند.

امروزه یگان های توپخانه چه در ارتش و چه در سپاه تجربه هشت سال دفاع مقدس را دارند و در طول آن هشت سال، عملیاتی نظامی نبوده که از پشتیبانی آتش توپخانه بهره مند نبوده باشد.
رسته توپخانه حدود ۱۵ هزار شهید و جانباز تقدیم کشور کرده و در طول دفاع مقدس نزدیک به پنجاه میلیون گلوله توپ توسط یگان های مختلف توپخانه ارتش و نیروی زمینی شلیک شده است.

نیروهای مسلح ایران با همه دنیا فرق دارند/ هوای کشور را داریم، هوای ما را داشته باشید

مهم ترین تجربه و سخت ترین عملیاتی که از دوران دفاع مقدس به خاطر دارید، چیست؟

دوران دفاع مقدس یک دریای بیکرانی از علم و تجربه نظامی است که هرچقدر از آن برداشت کنیم مانند قطره ای از اقیانوس است. این دوران نعمتی برای نیروهای مسلح بود و به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم نیروی های مسلح با صلابتی داشته باشیم، باید از وابستگی به خارج از مرزها اجتناب کنیم. در طول آن هشت سال با تحریم‌های مختلفی مواجه بودیم و حتی آنهایی که ادعای دوستی با ایران را داشتند، از دادن ابتدایی ترین ابزارهای نظامی مانند سیم خاردار به ما خودداری می کردند. به علاوه تحریم ها باعث شد نیروهای جوان و مبتکر پا به عرصه کار بگذارند و امروز بتوانیم در منطقه غرب آسیا به عنوان یک قدرت نظامی مطرح و الگویی برای سایر ارتش ها باشیم؛ در حال حاضر نیز نیروهای نظامی ایران در هرکجای کشور که نیاز باشد ایفای نقش می کنند و قطعا این توانمندی دفاعی است که بازدارندگی می آورد.

البته نیروهای مسلح ما یک تفاوت اساسی با نیروهای مسلح همه کشور های دنیا دارند؛ نیروهای مسلح سایر کشورها تمام ماموریت های نظامی خود را بر اساس آموزش های آکادمیک و کلاسیک انجام می دهند، اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و فرد فرد کارکنان، با توجه به اینکه در راس هرم مدیریتی و فرماندهی نیروهای مسلح، مقام ولایت و مرجعیت دینی قرار دارد، با درس هایی که بر گرفته از قیام عاشورا و تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری است، ماموریت ها را با جان و دل انجام می دهند.

در طول هشت سال دفاع مقدس هر نقطه ای از محورهای جنوب و غرب و در هر شرایط زمانی در عملیات پدافندی و آفندی، ایثار، گذشت، توقع کم و اعتقاد به پیروزی قطعی همه جا نمایان بود؛ نیروها معتقدند چون در راه خدا پا به عرصه ماموریت می گذارند چه بر دشمن غالب بشوند و چه به شهادت برسند بازهم پیروز میدان هستند.این روحیه اعتقادی همواره روحیه پیروزی را نگه داشته است.

نیروهای مسلح ایران با همه دنیا فرق دارند/ هوای کشور را داریم، هوای ما را داشته باشید

به نظر شما آیا دستاوردهای دفاع مقدس تاثیری در عرصه تصمیم سازی های سیاسی کشور نیز داشته است؟

دفاع مقدس، ارتقا توان دفاعی، توانمندی نیروهای مسلح و اقتدار آنها را به دنبال داشته است و اقتدار نیروهای مسلح، اقتدار نظام را شامل می شود. اگر سیاست مداران و زمامداران کشور در محافل بین المللی با قدرت از آرمان های نظام، امام و حق و حقوق ولایت مداری دفاع می کنند، به پشتوانه همین نیروهای مسلح قدرتمند است. بنابراین دستاوردهای دفاع مقدس در تصمیمات سیاستمداران، مراودات بین المللی و دفاعیات نظام تاثیر گذار بوده و هست.

در شرایط کنونی، رویکرد و میزان حمایت مردم از نیروهای مسلح را چگونه می بینید؟

یکی از افتخارات نیروهای مسلح و مخصوصا ارتش، پشتیبانی‌های مردمی است و زمانی نتیجه عملکرد خود را دریافت می کنیم که مردم در جامعه احساس رضایتمندی داشته باشند. طبق کلام امیر المونین(ع) مردم از دو نعمت غافل هستند یکی امنیت و دیگری سلامتی؛ که از بین این دو نعمت امنیت در حوزه نیروهای مسلح است و اگر امروز جامعه در پناه امنیت است، ثمره خون شهدا، جانبازان و ایثار گران است. از طرفی هم نظام متکی به مردم است و اگر دعای خیر مردم نبود، قطعا از نتیجه مطلوبی هم برخوردار نبودیم. با این وجود در شرایط مختلف این پشتیبانی ها متفاوت است؛ نمونه آن را در زلزله اخیر دیدید که پشتیبانی مردمی بسیار بود؛ مردم همیشه در صحنه بودند و هستند. علاوه بر این در بحث مدافعان حرم نیز مشاهده کردیم که امثال حججی ها کم نیستند و اگر مصالح کشور اجازه می داد، جوانان پر شور تر وارد صحنه می شدند.

امروز قدرت و توان نظامی ایران در مقایسه با دنیا در چه وضعیتی است؟

در تصمیمات نظامیِ مبتنی بر اجرای ماموریت، فاکتورهای مختلفی لحاظ می شود؛ با پیروزی انقلاب و قطع شدن منافع دشمن از رژیم پهلوی، دشمن توطئه های گوناگونی را طراحی و تهدیدهای بسیاری کرده است. در برآورد های توان نظامی، فرمانده زمانی تصمیم به اجرا می گیرد که ضعف را در دشمن خود ببینید و اگر دشمنان ایران هنوز بعد از چهل سال که از عمر انقلاب می گذرد به خود اجازه تعدّی نداده اند، این مسأله بدون شک اقتدار، توانمندی، آمادگی و امکانات نیروهای مسلح کشور را نشان می دهد. در حال حاضر تجهیزات نظامی ایران به روز و بازسازی شده و آنچه که نیاز کشور است را با اتکا به نیروی داخلی و مراکز دانشگاهی و صنایع دفاعی تامین می کنیم.

نیروهای مسلح ایران با همه دنیا فرق دارند/ هوای کشور را داریم، هوای ما را داشته باشید

آیا نقدی به راهبرد های نظامی داشته و دارید؟

ما سرباز هستیم و سرباز مطیع سلسله مراتب است؛ درون سازمان همیشه پیشنهاداتی ارائه می شود؛ چراکه معتقدیم «همه چیز را همگان دانند»؛ سرباز من ممکن است ایده سازنده و تاثیر گذاری در راه اجرای بهتر ماموریت داشته باشد و قطعا سلسه مراتب به همین گونه است و تعامل و هم افزایی در حدی است که نیاز درون سازمانی تامین می شود.

با توجه به شرایط امروز کشور، توصیه و پیشنهادی به مقامات کشوری دارید؟

من از مقامات خواهش می کنم که از فرزاندان خود در نیروهای مسلح که برای دفاع از انقلاب و کشور و در راستای منویات رهبری، از جان مایه می گذارند، حمایت کنند؛ اغلب نیروهای نظامی به صورت غیر بومی خدمت می کنند و از خانواده و بستگان خود دور هستند؛ در طول خدمت شاید چندین بار مجبور به نقل مکان و اسباب کشی می شوند که در این صورت نه تنها خودشان بلکه خانواده آنها نیز در شرایط عادی به سر نمی‌برند و باید کمبودها را تحمل کنند. از این رو توصیه من به مقامات کشوری این است که به نیروهای مسلح توجه بیشتری داشته باشند؛ با اینکه نیروهای مسلح صبور و قناعت پیشه هستند، اما مشکلات و نیاز های اولیه آنها را در حد اعتدال تامین و توجه بیشتری به مشکلات آنها داشته باشند.

امیر سرتیپ دوم شهرکی حسن ختام گفت و گویش در این دیدار صمیمانه را تأکید بر نقش و جایگاه رسانه قرار داد و گفت: شمشیر بران نظام ، دست رسانه است و می تواند یک سازمان را به عرش برساند ویا فرومایه کند؛ به همین خاطر خواهش می کنم ایثار و وفاداری فرزندان نیروی مسلح را به مردم نشان دهید تا مردم بیش از قبل به آن واقف شوند.

گفت و گو از: ریحانه شهبازی/پاتریک ساهاکیان- خبرنگاران سرویس سیاسی ایمنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش