سخنرانی ترامپ در سازمان ملل بار دیگر انزوای آمریکا را نشان داد


سخنرانی ترامپ در سازمان ملل بار دیگر انزوای آمریکا را نشان داد

واکنش خودجوش رهبران جهان به سخنرانی ترامپ، بار دیگر انزوای آمریکا را در میان متحدان و دشمنان آشکار کرد زیرا که سیاستهای ملی گرایانه وی تردیدهایی را درباره قابلیت اتکا به تعهدات آمریکا ایجاد کرده است.

سخنرانی ترامپ در سازمان ملل بار دیگر انزوای آمریکا را نشان داد
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشیتدپرس از سازمان ملل؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن انتقاد از «ایدئولوژی جهانی شدن» به تمجید از موفقیت های دولت خود پرداخت؛ سخنرانی که رهبران حاضر در این نشست با تکان دادن سر و حتی خنده تمسخر آمیز به آن واکنش نشان دادند.
ترامپ که مصرانه از طرح و برنامه خود موسوم به «اول آمریکا» دفاع می کرد گفت: «آمریکا به شما نخواهد گفت چگونه زندگی کنید یا چگونه کار یا عبادت کنید. ما فقط از شما می خواهیم که شما نیز به حاکمیت ملل احترام بگذارید.»
ترامپ با لحن پیروزمندانه اش، سخنرانی خود را در این نشست جهانی، به گزارشی سالانه از موفقیت های آمریکا از زمان شروع به کار دولت خود تبدیل کرد. وی با اشاره به آمار اقتصادی قوی اعلام کرد که «ارتش آمریکا قدرتمندتر از هر دوره ای است» و افزود «در کمتر از دو سال، موفقیت های دولت من تقریبا بیشتر از موفقیت های هر دولتی در تاریخ کشور ما بوده است.»
واکنش خودجوش رهبران جهان به سخنرانی ترامپ، بار دیگر انزوای رئیس جمهور آمریکا را در میان متحدان و دشمنان آشکار کرد زیرا که سیاست های ملی گرایانه وی ضمن ایجاد شکاف با شرکای پیشین، در برخی محافل شک و تردیدهایی را درباره قابلیت اتکا به تعهدات آمریکا در سراسر دنیا ایجاد کرده است.

فقط چند جمله از سخنرانی ترامپ نگذشته بود که برخی از حضار تبسم زدند و حتی برخی از آنها آشکارا شروع به خندیدن کردند؛ امری که نشان داد سخنان و تبلیغات توخالی مجری سابق تلویزیونی آمریکا به همان اندازه که در داخل آمریکا شناخته شده است، در بیرون این کشور نیز معروف است. ترامپ که برای مدتی کوتاه، متحیر به نظر می رسید، لبخندی زد و گفت این واکنشی نبود که انتظار داشت ولی «مهم نیست.»
وی بعدا در گفتگو با خبرنگاران سعی کرد این صحنه را کم اهمیت جلوه دهد و به همین سبب گفت «عالی بود. خوب هدف این بود که اندکی تبسم ایجاد شود و در کل همه چیز عالی بود.»
واکنش خودجوش رهبران جهان به سخنرانی ترامپ، بار دیگر انزوای رئیس جمهور آمریکا را در میان متحدان و دشمنان آشکار کرد زیرا که سیاست های ملی گرایانه وی ضمن ایجاد شکاف با شرکای پیشین، در برخی محافل شک و تردیدهایی را درباره قابلیت اتکا به تعهدات آمریکا در سراسر دنیا ایجاد کرده است.
دقیقا یک ساعت قبل از سخنرانی ترامپ، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنرانی در این مجمع گفت همکاری جهانی بهترین امیدی است که برای جهانیان وجود دارد. وی افزود: «چندجانبه گرایی درست در زمانی که ما بیشتر از هر زمانی به آن نیاز داریم هدف حمله و تهاجم قرار گرفته است.»
ترامپ از زمان به قدرت رسیدن، آمریکا را از توافق تغییرات آب و هوایی پاریس خارج کرده و ضمن تقویت تعرفه های حمایت گرایانه، ارزش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سایر پیمان ها را زیر سوال برده است تا از این طریق به تقویت راهبردی کمک کرد که روز سه شنبه آن را راهبرد «واقع گرایی اصول مند» نامید.
برای این منظور وی به تمجید از مذاکرات خود با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پرداخت؛ این در حالی است که او یک سال قبل، کیم جونگ اون را «کوتوله موشکی» نامیده و هشدار داده بود کره شمالی را «کاملا نابود» می کند. وی روز سه شنبه ضمن تمجید از شجاعت رهبر کره شمالی، در سخنانی تند به انتقاد از ایران پرداخت و این کشور را نیروی شر در منطقه خاورمیانه نامید.
ترامپ گفت:«ما از همه کشورها می خواهیم تا زمانی که تهاجم ایران ادامه دارد، آن را منزوی کنند.» ترامپ با استناد به اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه و حمایت آن از گروه هایی نظیر حزب الله، آمریکا را از توافق هسته ای سال 2015 با این کشور خارج کرده است. وی روز سه شنبه ایران را به دامن زدن به «هرج و مرج، مرگ و نابودی» متهم کرد.
جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نیز قرار بود روز سه شنبه از این هم فراتر برود. بر اساس متن اظهارات از قبل آماده شده بولتون که کاخ سفید آن را منتشر کرد، وی گفت: «اگر با ما، شرکا و یا متحدان‌مان در بیفتید، اگر به شهروندان ما آسیب بزنید یا همچنان دروغ بگویید، نارو بزنید و تقلب کنید آنوقت هزینه سنگینی را خواهید پرداخت.»
ترامپ همچنین قرار است روز چهارشنبه ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل را درباره اشاعه هسته ای بر عهده بگیرد. برنامه هماهنگ چهار روزه ترامپ در حوزه امور خارجی در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نحوی طراحی شد که در تضاد با نحوه ریاست جمهوری وی باشد که گاهی اوقات بی نظمی شاخصه اصلی آن بوده است اما خیلی زود این برنامه تحت تاثیر بحران های سیاسی داخلی قرار گرفت.
­در زمان حضور در سازمان ملل متحد، ترامپ از فرصت استفاده کرد تا بر استقلال آمریکا از این نهاد بین المللی تاکید کند. وی بر تصمیمات خود در زمینه تعامل با کره شمالی که قبلا منزوی بود، خارج کردن آمریکا از توافق بین المللی هسته ای ایران و نیز اعتراض به آن دسته از برنامه های سازمان ملل تاکید کرد که از نظر وی بر خلاف منافع آمریکاست.
ترامپ گفت: «ما ایدئولوژی جهانی شدن را رد و از دکترین میهن پرستی استقبال می کنیم.»
وی فهرستی از نهادهای سازمان ملل را از دیوان بین المللی جنایی تا شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد که دولت وی در صدد ضربه زدن به آنهاست.
ترامپ اعلام کرد: «آمریکا همواره استقلال و همکاری را بر حاکمیت، کنترل و سلطه جهانی ترجیح می دهد.» سخنان وی علیه جهانی شدن نجواهایی را در میان اعضای سازمان ملل متحد ایجاد کرد زیرا این نهاد،‌ نماد همین مفهوم جهانی شدن است.
درباره سایر موضوعات نیز، انتقاد ترامپ از برنامه آلمان برای ایجاد خط لوله انرژی از روسیه باعث شد یکی از اعضای هیات آلمانی که هم پیمان آمریکاست، سر خود را به نشانه نفی تکان دهد. اقدام وی در ذکر نام امارات عربی متحده، عربستان سعودی و قطر در کنار هم، موجب تعجب مقامات عربستانی شد. امارات و عربستان از سال قبل بر اساس اختلافاتی که با قطر دارند این کشور را تحت محاصره قرار داده اند.
خنده ای که در لحظات اولیه سخنرانی ترامپ در میان حضار ایجاد شد یادآور سخنانی بود که ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی علیه باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا بیان می کرد. او می گفت به سبب ضعف رهبری آمریکا در دوره اوباما، «جهانیان به ما می خندند.»
انتقاد ترامپ از برنامه آلمان برای ایجاد خط لوله انرژی از روسیه باعث شد یکی از اعضای هیات آلمانی که هم پیمان آمریکاست، سر خود را به نشانه نفی تکان دهد. اقدام وی در ذکر نام امارات عربی متحده، عربستان سعودی و قطر در کنار هم، موجب تعجب مقامات عربستانی شد.

ترامپ در سال 2014 در توییتی نوشت: «ما رئیس جمهوری می خواهیم که در جهان اسباب خنده نباشد. ما یک رهبری واقعی می خواهیم که هم در راهبرد و هم در پیروزی، یک نابغه باشد. ما احترام می خواهیم.»
حضور در صحنه جهانی، معمولا به تقویت موقعیت رهبران در داخل و خارج کمک می کند. ولی ترامپ حتی قبل از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به سبب جار و جنجال هایی که اخبار مربوط به فرد مد نظر وی برای دیوان عالی آمریکا و نیز سخنان معاون وزیر دادگستری این کشور ایجاد کرده است با چالش های زیادی روبرو شد. برت کاوانو فرد مد نظر وی برای دیوان عالی با ادعاهایی درباره رسوایی جنسی روبرو شده است. بر اساس گزارش ها، راد روزنشتاین معاون وزیر دادگستری آمریکا نیز ظاهرا به استفاده از متمم 25 قانون اساسی آمریکا که ناظر بر کنار گذاشتن رئیس جمهور از قدرت به سبب ناتوانی از انجام دادن وظایف است، اشاره کرده است.
در شرایطی که شبکه های خبری و خبرگزاری ها مملو از اخبار مربوط به این دو پرونده است، اقدامات ترامپ در عرصه سیاست خارجی و اعلام توافق تجاری جدید با کره جنوبی نمی تواند موفقیت چندانی برای وی ایجاد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...