واکنش روزنامه لبنانی به اظهارات روحانی در سازمان ملل


واکنش روزنامه لبنانی به اظهارات روحانی در سازمان ملل

یک روزنامه لبنانی نوشت، امروز صحنه تحولات عراق، یمن و سوریه گواه این است که بین متحدان ایران و متحدان آمریکا کدام طرف برنده و کدام، بازنده هستند؛ همچنان که دیروز روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در تقابل دیپلماتیک برابر ترامپ پیروز از میدان درآمد.

واکنش روزنامه لبنانی به اظهارات روحانی در سازمان ملل
روزنامه لبنانی «البناء» در سرمقاله امروز خود به قلم «ناصر قندیل»، روزنامه‌نگار برجسته لبنانی با عنوان «برد روحانی برابر ترامپ» به تفسیر مواضع روسای جمهور ایران و آمریکا در نشست دیروز مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک پرداخت.

در این یادداشت آمده است: از زمان خروج آمریکا از توافق بر سر پرونده هسته‌ای ایران (برجام)، تحرکات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر چهار محور متمرکز است. محور نخست، تمرکز بر دعوت به مذاکره برای دستیابی به یک ساختار جدید توافق هسته‌ای و برنامه موشکی ایران و نقش منطقه‌ای ایران است.

نویسنده محور دوم را تلاش ترامپ برای دستیابی به توافقی بین المللی ومنطقه‌ای در خصوص متهم شدن ایران به حمایت از تروریسم دانست که برای منزوی کردن ایران و تهدید آن به توسل به زور به کار گرفته شده است.

البناء آورده است: محور سوم اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران و به صفر رساندن صادرات نفت این کشور است و محور چهارم ایجاد ائتلاف بین کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با اسرائیل تحت پشتیبانی آمریکا برای محاصره ایران و متحدانش در منطقه است تا بالاخره ایران را وادار به مذاکره و تن دادن به شروط آمریکا کنند.

قندیل تاکید کرد: سخنرانی‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصتی برای بررسی رویارویی سیاسی و دیپلماتیک ایران و آمریکا و شرایط شکل‌گیری موازنه‌های قدرت بود آن هم پس از گذشت چندین ماه از آغاز تشدید تنش آمریکا با ایران که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران پدید آمد.

نویسنده اظهار داشت: هر کدام از سخنرانی‌های ترامپ و روحانی نشانگر میزان اطمینان خاطر آن‌ها در دستیابی به رویایشان در قلب این مناقشه محوری در منطقه و جهان بود.

البناء آورده است: درباره محور نخست به دلیل مخالفت روحانی با درخواست ترامپ برای دیدار با وی به رغم میانجیگری همه متحدان آمریکا، ترامپ ناامید ماند، با این حال رئیس جمهور آمریکا نتوانست ایران راکشوری مخالف گفتگو نشان دهد.

وی افزود: روحانی در نطق دیروز خود استدلال‌هایی بسیار قوی بیان کرد و مذاکره مطابق با شروط آمریکا را پاسخ به دعوت به نقض قوانین بین‌المللی تعبیر کرد، چون قطعنامه شورای امنیت پشتیبان توافق هسته‌ای است و از همین رو رئیس جمهور ایران تاکید کرد که بازگشت به توافق تنها راه بازگشت به گفت: وگوست و بدون بازگشت به توافق بازگشت به گفت: وگو امکان پذیر نیست، چون در غیر این صورت هر کشوری به خود حق نقض قوانین بین‌المللی از طریق توسل به زور و تحریم را می‌دهد.

این روزنامه لبنانی در ادامه پرسید چگونه است که واشنگتن کشور‌های دنیا را تهدید می‌کند اگر به قطعنامه شورای امنیت در خصوص توافق هسته‌ای با ایران و رفع تحریم‌ها پایبند بمانند مجازات می‌شوند؟

البناء افزود: درباره خود برنامه هسته‌ای ایران مرجع این قضیه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و نه آمریکا یا کشور دیگری است در حالی که آنچه که شرکای بین المللی برجام می‌گویند و همه مواضع و گزارش‌های آن‌ها نیز در این خصوص ناقض ادعا‌های آمریکاست.

نویسنده تصریح کرد: ایران هرگز با طرف متخاصم و زورگویی که تمام قوانین و مقررات را نقض می‌کند و حتی محاکم بین المللی را هم تهدید به تحریم می‌کند وارد مذاکره نمی‌شود، چون در موضع قدرت است بلکه این چالش را پذیرفته ومطابق با تاریخ بزرگ خود استقامت می‌کند.

وی افزود: درباره محور دوم عملیاتی تروریستی اهواز فرصتی برای ثابت کردن این قضیه بود که حامیان فعلی تروریسم و قربانیان آن چه کسانی هستند تا در نیویورک نیز رئیس جمهور ایران را بر در موضع برتر نسبت به رئیس جمهور آمریکا در همین خصوص نیز قرار دهد، چون دخالت آمریکا و متحدان عرب آن از بین کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) در این ترور کاملا روشن است.

قندیل نقش ایران را در پیروزی‌های سوریه و عراق بر تروریسم اساسی خواند و گفت:: در حالی که آمریکا در این دو کشور آشکارا از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کرد از همین رو بود، نطق دیروز ترامپ نیز اصلا حاوی جمله مفیدی درباره مبارزه با تروریسم هم نبود در حالی که روحانی چندین پاراگراف از متن دیروز سخنرانی خود را صادقانه به موضوع مبارزه با جنگ و تروریسم اختصاص داد.

در مورد محور سوم نیز نویسنده تاکید کرد: رئیس جمهور آمریکا با بیانی ضعیف از تلاش برای وادار کردن کشور‌ها به خرید نفت از ایران سخن گفت: در حالی که ایران از تریبون سازمان ملل و به زبان روحانی این معادله را مطرح کرد که تعهد در ازای تعهد است و تهدید جواب تهدید است تا بگوید ایران آماده خروج از برجام و بازگشت به غنی سازی بالای اورنیوم است و تهدید تحریم نفت را با تهدید به بستن تنگه هرمز جواب می‌دهد.

البناء تاکید کرد: در مورد محور چهارم رئیس جمهور ایران نیازی به صحبت کردن زیاد درباره سردرگمی آمریکا در سایه شکست در جنگ یمن و بخصوص نبرد الحدیده و وضعیت آشفته کشور‌های عربی در یمن نداشت غیر از اینکه خواستار توقف جنایات تجاوز علیه یمن شد کما اینکه روحانی نیازی به صحبت کردن درباره سردرگمی آمریکا در سوریه نداشت آن هم در حالی که اسرائیل در بن بست سوریه گرفتار آمده و رابطه این رژیم با روسیه هم وخیم شده است.

این روزنامه لبنانی آورده است: در عین حال روحانی حقوق ملت فلسطین و تصمیم‌های خصمانه آمریکا و اسرائیل بخصوص درباره مساله قدس و آوارگان را مطرح کرد در حالی که ترامپ از ائتلاف منطقه‌ای سخن گفت که ارکان آن سردرگم، ناتوان و غرق در مشکلات داخلی خودشان هستند.

نویسنده در پایان تاکید کرد: امروز صحنه تحولات عراق، یمن و سوریه گواه این است که بین متحدان ایران و متحدان آمریکا کدام طرف، برنده و کدام، بازنده هستند؛ دیروز روحانی در سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل در رویارویی سیاسی و دیپلماتیک خود برابر ترامپ پیروز از میدان درآمد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند