دو مردمکی‌هایی که جهان را دوبل می‌بینند+ تصاویر


دو مردمکی‌هایی که جهان را دوبل می‌بینند+ تصاویر

چشم دو مردمکی بیماری ناشناخته است که بر اثر آن در یک چشم، 2 مردمک شکل می‌گیرد؛ بیماری نادر که با تغییر شکل چشم، عواقبی دردناک به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانی که صحبت از بیماری‌های مرگبار می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرطان، ایدز، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی از این بیماری‌های کشنده ارتباطی با هیچ یک از این موارد نداشته و بر اثر عواملی مختلف از جمله اختلالات هورمونی دربدن انسان رخ می‌دهند؛ بیماری‌هایی نادر که با تاثیر بر ظاهر انسان، عواقبی دردناک به همراه خواهند داشت؛ در این بخش به معرفی برخی از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان می‌پردازیم.

چشم دو مردمکی (Pupula duplex) جزو دسته‌ای از بیماری‌های عجیب و ناشناخته است که بی شک کمتر به گوش شما خورده است؛ چشم دو مردمکی به حالتی گفته می‌شود که فرد در اثر ابتلای به آن به جای داشتن یک بخش رنگدانه دار ( عنبیه ) در چشم خود، 2 عنبیه دارد. گاهی اوقات عنبیه ها جدا از هم هستند و در برخی موارد به یکدیگر چسبیده‌اند.

چشم دومردمکی از واژه Polycoria گرفته شده است که در آن وضعیت پاتولوژیک چشمی، در چشم بیش از یک حفره شاخی در عنبیه داشته باشد، خوب است بدانید که عبارت «Pupula duplex» در زبان لاتین به معنای «دو مردمکی» است که به این بیماری گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: 10 بیماری عجیب و نادر در جهان/ از سندرم زیبای خفته تا آلیس در سرزمین عجایب+ تصاویر

دو مردمکی‌هایی که جهان را دوبل می‌بینند+ تصاویر

چه عواملی منجر به بروز چشم دومردمکی می‌شود؟

چشم دو مردومکی جزو بیماری‌های بسیار نادر است و تعداد کمی از افراد به آن مبتلا می‌شوند. بیماری ممکن است به علت‌هایی مختلف رخ دهد که یکی از آن ها ارث و ژنتیک است، همچنین ممکن است عارضه ای مادرزادی یا یک بیماری مربوط به مشکلات چشم باشد.

دو مردمکی‌هایی که جهان را دوبل می‌بینند+ تصاویر

افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند از نظر جسمی و روحی و روانی با مشکلاتی بسیار روبرو می شوند که زندگی آن‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد. چشم، عضوی مهم و در عین حال پرکار در بدن است که هرگونه اشکال در آن بسیار بد و ناخوشایند است؛ زمانی که چشم به بیماری دومردمکی مبتلا می‌شود، حالتی عجیب، نادر و ظاهری نامطلوب به خود می‌گیرد.

در این بین جالب است بدانید در برخی بیماری‌های دیگر مانند چشم دومردمکی مانند بیماری ناهمرنگی عنبیه یا هتروکرومیا، رنگ عنبیه متقاوت است و یک چشم فرد آبی و چشم دیگر سبز است.

دو مردمکی‌هایی که جهان را دوبل می‌بینند+ تصاویر

بیشتر بخوانید: بیماری های نادر که باعث قدرت خارق العاده در بدن می‌شوند!/از نداشتن حس ترس تا حافظه باورنکردنی

انواع بیماری‌های چشم دومردمکی

اصلی‌ترین علل بروز بیماری ریشه در عوامل مادرزادی دارد و در اثر تغییر ژن به وجود می‌آید. بیماری کولوبوما یکی دیگر از بیماری‌های چشمی است که در اثر آن حفرهای در یکی از اجزای چشم به وجود می‌آید. بیماری پلی‌کوریا نیز مانند چشم دومردمکی بیماری بسیار نادر است که در آن 2 منفذ در عنبیه چشم به وجود می آید؛ این بیماری می‌تواند مادرزاد باشد یا اینکه یک بیماری دیگر عنبیه را تحت تأثیر قرار دهد.

دو مردمکی‌هایی که جهان را دوبل می‌بینند+ تصاویر

آیا چشم دومردمکی قابل درمان است؟

متاسفانه پزشکان راه درمانی برای بیماری چشم دو مردمکی کشف نکرده‌اند، تنها راه قابل انجام عمل جراحی است، اما در واقع از بین بردن مردمک دوم با عمل جراحی کاری بسیار سخت است که ممکن است منجر به کور شدن فرد شود.

دو مردمکی‌هایی که جهان را دوبل می‌بینند+ تصاویر

بیشتر بخوانید: وحشتناک ترین بیماری نادر دنیا/ اگر دلش را ندارید نبینید(+18)

آیا دو مردمکی بیماری شایع است؟

خوشبختانه این بیماری جزو بیماری‌های شایع نبوده و بسیار نادر است که در ژاپن این بیماری بیشتر از کشورهای دیگر دیده شده است. در برخی افراد مردمک دوم ممکن است رنگی یکسان نداشته و کمر‌نگ‌تر از مردمک دیگر باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا