تاکید شمخانی بر اجرای توافقات امنیتی ایران و چین


تاکید شمخانی بر اجرای توافقات امنیتی ایران و چین

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار مقام امنیت ملی چین بر اجرایی شدن توافقات بین نهادهای امنیتی دو کشور تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «دانگ جینگ وی» مقام امنیت ملی چین که به منظور شرکت در نخستین نشست «گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای» به تهران سفر کرده، صبح امروز (پنجشنبه) با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید

شمخانی: آمریکا باید هزینه خروج از برجام را پرداخت کند

علی شمخانی در این دیدار با اشاره به همکاری‌های گسترده بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی تاکید کرد: منافع و دیدگاه‌های مشترک بین تهران و پکن عرصه‌ای گسترده برای ارتقای سطح روابط و مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم را فراهم آورده است.


وی استفاده از ابزار تحریم‌های غیرقانونی و سوء استفاده از مناسبات اقتصادی حاکم بر نظام سلطه را زمینه ساز بازگشت عصر استعمار خواند و افزود: تداوم سیاست‌های اشتباه در تحمیل اراده بر خواست و اراده کشورهای مستقل نه تنها مسیری شکست خورده است، بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت.


دبیر شورای عالی امنیت ملی با تقدیر از نقش سازنده جمهوری خلق چین در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، تسریع در اجرایی شدن توافقات ‌بین نهادهای امنیتی دو کشور را خواستار شد.


دریابان علی شمخانی در این ملاقات، پدیده تروریسم را تهدید شکننده صلح و امنیت بین‌المللی عنوان کرد و اظهار داشت: نقش آفرینی مستمر و همکاری‌های نزدیک کشورهای منطقه مانعی در مسیر تامین مالی تروریسم توسط برخی کشورهای فرامنطقه‌ای و سوء استفاده از ابزار تروریسم برای تحمیل اراده خارجی به دولت‌ها خواهد بود.

*تأکید مقام چینی بر بازگشت صلح و ثبات به سوریه


«دانگ جینگ وی» مقام امنیت ملی چین نیز در این دیدار با تقدیر از نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی اظهار داشت: بازگشت صلح و ثبات به سوریه لازمه آرامش پایدار در منطقه خاورمیانه است.
وی همچنین با اشاره به گسترش تهدید تروریسم در جهان ضمن تاکید بر ضرورت همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی برای مقابله با تروریسم افزود: عدم توجه به ضرورت‌ها و الزامات برخورد جدی، همه جانبه و بدون تبعیض با تروریسم، دامنه این تهدید را غیرقابل کنترل خواهد کرد.


مقام امنیت ملی چین با تأکید بر اراده رهبران دو کشور در زمینه ارتقای همکاری‌های همه‌جانبه گفت: رفت و آمدهای متعدد و تبادل نظر بین مقامات عالی سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران و چین نقش تعیین‌ کننده‌ای در سرعت بخشیدن به توافقات مشترک دارد.

نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه تحت عنوان «گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای» با حضور مقامات مسئول ایران، روسیه، چین، هندوستان و افغانستان صبح دیروز (چهارشنبه) چهارم مهرماه در هتل آزادی تهران برگزار شد.

در این نشست یک روزه که به ابتکار و میزبانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، راه‌های مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و تهدیدات جدید تروریسم در منطقه غرب آسیا مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان و «دانگ جینگ وی» مقام امنیت ملی چین نمایندگی کشورهایشان در این نشست برعهده داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟