راستی آزمایی: آیا آمریکا بیشتر از دیگران به سازمان ملل پول می‌دهد؟+ سند


راستی آزمایی: آیا آمریکا بیشتر از دیگران به سازمان ملل پول می‌دهد؟+ سند

سایت بی بی سی در مطلبی به راستی آزمایی سخنان رئیس جمهور آمریکا پرداخته که مدعی شده است پولی که کشورش به سازمان ملل می‌دهد نسبت به کشورهای دیگر بسیار زیاد است و نتیجه میگیرد که این ادعای ترامپ درست نیست و آمریکا در رتبه پنجم قرار میگیرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، سایت بی بی سی در مطلبی به راستی آزمایی سخنان رئیس جمهور آمریکا پرداخته که مدعی شده است پولی که کشورش به سازمان ملل می‌دهد نسبت به کشورهای دیگر بسیار زیاد است و نتیجه میگیرد که این ادعای ترامپ درست نیست و آمریکا در رتبه پنجم قرار میگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید پولی که کشورش به سازمان ملل می‌دهد نسبت به کشورهای دیگر بسیار زیاد است. او می‌گوید آمریکا یکی از ۱۹۳ کشور جهان است اما به تنهایی ۲۲ درصد بودجه سالانه سازمان ملل را پرداخت می‌کند. آقای ترامپ این روند را ناعادلانه خوانده و ادعا کرده است که کشورهای دیگر از سخاوتمندی آمریکا سوء استفاده می‌کنند. اما آیا آمریکا بیش از دیگران خرج سازمان ملل می‌کند؟

برای آنکه ادعای دونالد ترامپ را راستی آزمایی کنیم، اول باید به ساختار تامین بودجه سازمان ملل نگاه کنیم.

بودجه سازمان ملل از طرف کشورهای عضو تامین می‌شود و از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بودجه تعیین شده و بودجه داوطلبانه.

بودجه تعیین شده سازمان ملل براساس یک توافق بین المللی، برای کشورهای عضو تعیین می‌شود و اعضا باید سالانه مبلغ تعیین شده را به سازمان ملل بپردازند. معیار تعیین سهم هر کشور هم تولید ناخالص داخلی کشورها است، یعنی هرچه کشوری ثروتمندتر باشد، بخش بزرگتری از بودجه سازمان ملل به گردنش می‌افتد.

آمریکا، ثروتمندترین کشور جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است و برای همین هم بزرگترین بخش بودجه سازمان ملل متحد را تامین می‌کند. براساس داده‌های صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۴ درصد کل تولید ناخالص جهان بوده است. در همین سال، آمریکا حدود ۲۲ درصد از کل بودجه تعیین شده سازمان ملل را پرداخت کرده است.

ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۶ میلادی

راستی آزمایی: آیا آمریکا بیشتر از دیگران به سازمان ملل پول می‌دهد؟+ سند

سهم ۲۲ درصدی آمریکا در بودجه سالانه سازمان ملل متحد برابر با حدود ۳ میلیارد دلار بوده است.

این پول، به عنوان بودجه تعیین شده، صرف بخش‌هایی از بدنه سازمان ملل مانند دادگاه بین المللی کیفری، ماموریت‌های نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، یا هزینه تعمیرات و بازسازی اماکن متعلق به سازمان ملل می‌شود. این بودجه همچنین بخشی از نیاز مالی ۱۵ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد را تامین می‌کند.

سهم چهار کشور ثروتمند جهان درتامین بودجه تعیین شده سازمان ملل متحد

راستی آزمایی: آیا آمریکا بیشتر از دیگران به سازمان ملل پول می‌دهد؟+ سند

بخش دیگر بودجه سالانه سازمان ملل، بودجه داوطلبانه است. سقفی برای میزان مشارکت وجود ندارد و هرکشوری براساس توان و سیاست‌های خود مبلغی را می‌پردازد. بودجه آژانس‌هایی مانند یونیسف یا صندوق کودکان ملل متحد و اونروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) که اخیرا آمریکا بودجه آن را قطع کرد، از این محل تامین می‌شود.

باوجود آنکه دولت دونالد ترامپ، اخیرا بودجه داوطلبانه را کاهش داده است با این حال همچنان بیشترین سهم را در تامین این بخش از بودجه سازمان ملل دارد.

در مجموع اگر سهم کشورهای جهان را در کل بودجه تعیین شده و داوطلبانه کشورها به سازمان ملل در نظر بگیرید، آمریکا با حدود ۱۰ میلیارد دلار، بازهم بزرگترین سهم را دارد. اما اگر تولید ناخالص داخلی کشورها را در نظر بگیرید، آمریکا دیگر در ردیف اول نیست. همانطور که جدول زیر نشان می‌دهد، بریتانیا با ۳ میلیارد دلار، به نسبت تولید ناخالص داخلی‌اش بیشترین کمک را به سازمان ملل متحد می‌کند و آمریکا در رتبه پنجم قرار می‌گیرد.

راستی آزمایی: آیا آمریکا بیشتر از دیگران به سازمان ملل پول می‌دهد؟+ سند

به گزارش جام نیوز، با این حساب، درست است که آمریکا از نظر عددی، سالانه بالاترین رقم را برای تامین بودجه سازمان ملل پرداخت می‌کند اما اگر اندازه اقتصاد این کشور را در نظر بگیریم، این مبلغ بخش کوچکی از تولید ناخالص داخلی آمریکا است. در عوض بریتانیا و کانادا، با وجود آنکه هرسال مبلغ کمتری به سازمان ملل پرداخت می‌کنند اما به نسبت آمریکا سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی خود را صرف کمک به سازمان ملل متحد می‌کنند. بنابراین ادعای دونالد ترامپ، اگرچه از نظر عددی درست است اما با درنظر گرفتن ثروت کشورش نادرست است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان