کاهش عوارض شیمی درمانی با پروتئین موجود در بزاق و شیر


کاهش عوارض شیمی درمانی با پروتئین موجود در بزاق و شیر

تهران- ایرنا- مطالعات پژوهشگران علوم کشاورزی ایالت ویرجینیا در آمریکا نشان می دهد یکی از پروتئین های فعال موجود در بزاق و شیر، قادر به درمان اختلال چشایی و بویایی ناشی از شیمی درمانی است.

به گزارش پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری «ساینس دیلی» آمریکا، شیمی درمانی و دیگر روش های درمان سرطان عوارض جانبی مختلفی از جمله ریزش مو، تهوع، استفراغ، رنگ پریدگی، کم خونی، اسهال، یبوست، ایجاد بثورات پوستی و اختلال خواب به همراه دارد.
یکی از مهمترین عوارض شیمی درمانی، ایجاد اختلال در جوانه های چشایی و حس بویایی است که نتیجه آن کاهش درک طعم و بوی غذا و افت اشتهاست.
کاهش اشتها توان بدن را برای مقابله با بیماری کاهش می دهد. این عارضه علاوه بر کاهش اشتها، کاهش وزن، افسردگی و سوء تغذیه را به دنبال دارد.
مطالعات جدید نشان می دهد بزاق و شیر حاوی یک پروتین زیستی فعال به نام لاکتوفرین است که می تواند اختلال بویایی و چشایی را درمان کند.
این مطالعه نشان می دهد با مصرف روزانه مکمل لاکتوفرین می توان پروتئین های بزاق بیماران را به نحوی تغییر داد که دچار اختلال چشایی و بویایی نشوند و از عطر و طعم غذا لذت ببرند. همچنین این مکمل دارویی با کاهش «استرس اکسیداتیو»* دیگر عوارض شیمی درمانی از جمله عفونت های دهانی را کاهش دهد.
استرس اکسیداتیو به فقدان تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی گفته می شود.
به گزارش ایرنا، فرایند اکسیداسیون هنگامی صورت می‌گیرد که بدن‌ما اکسیژن را می‌سوزاند (یا فرآوری می‌کند) و سلول‌های‌ما این اکسیژن را که از طریق تنفس وارد بدن می‌شود، به انرژی تبدیل می‌کنند. این فرایند همچنین باعث تولید رادیکال‌های آزاد نیز می‌شود – که با مولکول‌های موجود در سلول‌ها واکنش نشان می‌دهند و این واکنش به ایجاد استرس و آسیب دیدن سلول‌های اطراف، میتوکندری، و دی‌ان‌ای (ژن‌های‌مان) منجر می‌شود.
هنگامی که میزان رادیکال‌های آزادِ تولید شده از میزان فرایندهای ترمیمی‌شان بیش‌تر می‌شوند، مشکل بروز می‌کند. این همان مشکلی است که آن را استرس اکسیداتیو می‌نامیم.
نتایج این مطالعه در نشریه Food Function منتشر شده است.
.................................
* oxidative stress

علمی (6)**9259*1961*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟