شکست حصر آبادان با فداکاری‌ های ناجی آبادان عجین است


شکست حصر آبادان با فداکاری‌ های ناجی آبادان عجین است

مشهد- ایرنا- عملیات ثامن ‌الائمه (ع) در پنجم مهر ماه 1360 نقطه عطفی در پیروزی رزمندگان دفاع مقدس بود و رشادت ‌های امیر سرتیپ منوچهر کهتری به ‌عنوان فرمانده گردان پیشتاز در این عملیات یاد و خاطره شکست حصر آبادان را با نام 'ناجی آبادان' در ذهن‌ ها ماندگار کرد.

عملیات ثامن ‌الائمه (ع) به دنبال فرمان تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن محاصره 11 ماهه آبادان انجام شد که از این عملیات می ‌توان به‌ عنوان اولین عملیات موفقیت ‌آمیز در دوران دفاع مقدس یادکرد. عملیاتی که با پیروزی خود سرنوشت جنگ را تغییر داد و توانایی انجام عملیات بزرگ علیه دشمن بعثی را در رزمندگان اسلام افزایش داد.
این عملیات با درخشش لشکر 77 خراسان در بیرون راندن ارتش بعثی در منطقه ذوالفقاریه آبادان اجرا شد و گردان 153 قوچان به فرماندهی سرهنگ منوچهر کهتری نقش بسزایی در این پیروزی داشت به ‌طوری‌که به‌ عنوان اولین گردان برای دفاع در برابر حمله دشمن وارد خرمشهر شده بود.
امیر سرتیپ جانباز منوچهر کهتری که لقب ناجی آبادان را گرفته است در آن دوران فرمانده جوانی بود که در روزهای سخت حصر آبادان یکی از بزرگ ‌ترین حماسه ‌ها را آفرید. وی برای مردم آبادان به ‌اندازه ‌ای ارزشمند است که به احترام او نام فرزندانشان را 'کهتر' گذاشته و به 'بهمن ‌شیر'، 'کهتر شیر' نیز می گویند.
رهبر معظم انقلاب در وصف این فرمانده ارزشمند می فرمایند: در این ماجرای مهم و تعیین ‌کننده یک گردان از ارتش نیز نقش بسیار اساسی داشت و فرمانده آن به نام سرهنگ کهتری همان روزها به خاطر مقاومت شجاعانه و فداکارانه خیلی معروف شد.
نام سرهنگ کهتری و نیروهای گردان 153 قوچان چنان وحشتی در دل دشمن بعثی انداخته بود که صدام برای سر فرمانده گردان جایزه تعیین کرد.
امیر سرتیپ منوچهر کهتری متولد بهمن 1314 در کرمانشاه بود که از همان کودکی عشق به‌ نظام داشت.
وی در سال‌ 1332 و در 22سالگی وارد دانشکده افسری ارتش شد و در سال 1335 از دانشکده افسری فارغ ‌التحصیل و در گردان 2 لشکر 7 مشغول خدمت شد.
وی پس از گذراندن آموزش عالی نظامی محل خدمت جدید خود را به عشق حضرت اما رضا (ع) لشکر 77 خراسان انتخاب کرد.
سرتیپ کهتری با آغاز تجاوز عراق به کشور به ‌عنوان فرمانده گردان ‌153 از لشکر 77 خراسان انتخاب شد و به دستور شهید فلاحی از مهاباد به سوی جنوب کشور حرکت کرد.
امیر سرتیپ کهتری در حماسه شکست حصر آبادان چنان دشمن را به ستوه آورد که در میان مردم آبادان برای همیشه چهره‌ ماندگار شد.

* شکست حصر آبادان شیرین‌ ترین خاطره فرمانده گردان 153 قوچان
منوچهر کهتری در باره عملیات ثامن ‌الائمه (ع) و شکست حصر آبادان به خبرنگار ایرنا گفت: آبادان نقطه حساسی در ایران بود و اگر عراق موفق به اشغال آبادان می‌ شد جنگ به نفع او تمام می‌شد لذا این حساسیت دلیل اصلی دستور امام خمینی (ره) برای شکست حصر آبادان بود.
وی افزود: پیروزی در عملیات ثامن ‌الائمه (ع) مانند نوری برای مردم کشور و رزمندگان بود و عراق بعد از شکست در این عملیات مطمئن شد ایران امنیت کامل دارد طوری که از آن به بعد جنگ برای آن‌ ها بیشتر مسابقه بود.
وی یکی از دلایل انتخاب لشکر 77 برای این عملیات مهم را قدرت این لشکر دانست و اظهار داشت: لشکر 77 جزو نیروهای حضرت امام رضا (ع) بود و نیروها قبل از اعزام به مأموریت به زیارت آن حضرت می‌رفتند.
کهتری گفت: نیروهای گردان 153 از ته دل می‌ جنگیدند و هیچ‌ وقت به فکر حفظ مال و جان خود نبودند. امکانات زیاد نداشتند اما فقط برای دفاع در برابر دشمن آمده بودند و برای همین شکست ‌ناپذیر شدند.
وی یکی از شیرین ‌ترین خاطرات خود را پیروزی در شکست حصر آبادان دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب در این عملیات همراه ما بود و مردم بعد از پیروزی از شوق خود در استقبال از نیروها گوسفند قربانی می‌ کردند.
وی اظهار داشت: حتی یک ساعت هم به مرخصی نرفتم و از چند ناحیه، سر، بازو و پشت مجروح شدم، در سنگر می ‌نشستم تا زخم‌ هایم را پانسمان کنند و بعد حرکت می ‌کردم.
کهتری بابیان خاطره ‌ای از لحظات اولیه اعزام به آبادان گفت: پس از ابلاغ و حرکت به سوی آبادان در مسیر با بیسیم به من دستور دادند که رئیس ‌جمهوری وقت گفته است به‌ جای دیگری جز آبادان بروم، مانده بودم چه کنم، گردان را به همراه معاونم به سوی آبادان روانه کردم و خودم به قرارگاهی که همان نزدیکی بود رفتم.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب که در آن مقر حضور داشتند از من سؤال کردند و من دستور نرفتن به آبادان را اطلاع دادم، ایشان پرسیدند وضعیتتان چطور است گفتم همه ‌چیز خوب است، سپس ایشان مقداری پول برای هزینه راه به من دادند و گفتند شما به آبادان بروید و ایشان مرا روانه آبادان کردند.

*سرتیپ کهتری مؤثرترین نظامی در شکست حصر آبادان بود
رجبعلی رجایی به ‌عنوان فرمانده گروهان، نزدیک ‌ترین فرد به منوچهر کهتری در این عملیات بود، وی در باره عملیات ثامن ‌الائمه (ع) و شکست حصر آبادان به خبرنگار ایرنا گفت: اگر حصر آبادان شکسته نمی ‌شد جدا شدن آن از ایران صد درصد بود و دشمن با رد شدن از کارون و بهمن ‌شیر می ‌خواست از اروند هم عبور کند و آبادان را از ایران جدا نماید که امام خمینی (ره) فرمان آزاد سازی آبادان را صادر کردند.
وی با اشاره به نقش سرتیپ کهتری بعد از یاری خدا، وی را مؤثرترین و به ‌عنوان اولین نظامی که موجب شکست حصر آبادان شد خواند و افزود: گردان 153 تیپ 2 قوچان به فرماندهی منوچهر کهتری سهم بسزایی در عملیات ثامن ‌الائمه (ع) داشت و زمانی که دشمن بعد از عبور از رودخانه بهمن‌ شیر به جاده خسروآباد رسیده بود به رغم کمبود امکانات، آنقدر گلوله توپ و خمپاره بر سر عراقی ‌ها ریخت که فکر می‌ کنم گلوله ‌ها در آسمان به هم برخورد می ‌کردند و آنقدر فشار به دشمن وارد کرد که عراقی ‌ها شکست خوردند.
رجایی اظهار داشت: هنگام عزیمت به ماهشهر سرتیپ کهتری که در آن زمان درجه سرهنگ دومی داشت می‌ گفت می‌ خواهم کاری کنم که همه عراقی ‌ها در خواب غافلگیر شوند و همین کار را هم کرد و شبانه آن ‌ها را بدون لباس نظامی غافلگیر و اسیر کرد.
وی با یادآوری اینکه بسیاری از مواقع به ‌عنوان فرمانده گروهان همراه سرتیپ کهتری در این عملیات بوده و از نزدیک شاهد مکالماتش بود گفت: یکی از گردان‌ های تیپ محاصره شده بود و فرمانده آن تیپ از این قضیه ناراحت بود که سرهنگ کهتری با لهجه کردی به این فرمانده گفت: هیچ نگران نباشید من الآن این ‌قدر آتش روی دشمن می‌ ریزم که تار و مار شوند و این کار را هم کرد.
هم ‌رزم منوچهر کهتری افزود: وقتی بعد از 2 ماه دوباره به او ملحق شدم گفته بود به رجایی بگویید یک دست لباس کار برای خودش و یک لباس با پوتین برای من بخرد و بیاورد و من نیز آنها را تهیه کرده و بردم و دیدم ایشان با اینکه 2 ماه زودتر رفته بود حتی فرصت تعویض لباس را نداشته و پوتین ‌هایش نیز دیگر ته نداشت.
وی اظهار داشت: کهتری در یکی از درگیری‌ ها ترکش‌ خورده بود که به بیمارستان آبادان رفتیم و گفتند باید بستری شود اما از بستری شدن امتناع کرد و به دکتر بیمارستان گفت هرکس می ‌خواهد ترکش را درآورد به خط بیاید و این کار را در سنگر من انجام بدهد.

*تمام فکر سرتیپ کهتری آزادی آبادان بود
صولت رحمانی یکی دیگر از نیروهای زیر مجموعه کهتری در عملیات ثامن ‌الائمه (ع) و عضو گردان 153 قوچان نیز وی را فردی مؤثر در عملیات و شکست حصر آبادان خواند و گفت: منوچهر کهتری هیچ ‌وقت به فکر مرخصی رفتن و دیدار خانواده نبود و فقط به این فکر بود که هر طور شده آنجا را حفظ کند، سخت‌ گیری خاصی برای کارکنان داشت که اگر این ‌ها نبود همه ما اسیر می‌ شدیم.
وی افزود: یک ‌شب ساعت 11 زنگ زد که رحمانی، واحدها آب ندارند باید هر طور شده آب به آن ‌ها برسانی، شیشه‌ های آب در انبار بود و برای رسیدن به آن باید از کنار خط عراقی‌ ها رد می‌شدیم، با ماشین برای آوردن آب حرکت کردیم و در این فاصله قدم ‌به ‌قدم از مرگ گذشتیم، وقتی به واحدها رسیدیم نزدیک صبح بود و سرتیپ کهتری در سنگر در حالت نشسته به خواب ‌رفته بود هرچه صدایش زدیم که آب آورده‌ایم از شدت خستگی صدایمان را نمی ‌شنید.

*ناجی آبادان فرمانده منضبط و مقرراتی بود
علی ‌بابا راستگو مقدم هم به‌ عنوان یکی دیگر از همرزمان سرتیپ کهتری، گردان 153 قوچان را یکی از بهترین گردان ‌ها در لشکر پیروز 77 خراسان دانست و گفت: سرتیپ کهتری به ‌عنوان فرمانده این گردان فردی فعال، مقرراتی و فرمانده منضبط بود که حضور و نقش غیر قابل‌انکار در شکست حصر آبادان داشت.
وی با یادآوری خاطره ‌ای از عملیات ثامن‌ الائمه (ع) و حضور در کنار سرتیپ کهتری افزود: هنگام بازگشت از بهمن ‌شیر، سرتیپ کهتری زخمی شده بود و از نیروهای امدادی خواست در همان وضعیت شلوغ و به ‌هم ‌ریخته زخم ‌ها را پانسمان کنند تا به خاطر مجروحیت از گردان جدا نشود و موجب تضعیف روحیه نیروها نگردد.
راستگو مقدم اظهار داشت: در آن عملیات نیروهای عراقی به‌ جای ماشین‌ های سبک ما، تانک و ادوات زرهی داشتند و به سوی ما حرکت می‌ کردند، ترسیده بودیم و فکر می‌ کردیم همانطور که آن‌ ها را در درگیری ‌های قبلی به آب انداخته یا اسیر کردیم با تانک ‌ها ما را به داخل بهمن ‌شیر بریزند که با دستور سرتیپ کهتری تمام واحدهای توپخانه و پشتیبانی با قدرت، تانک‌ ها را به آتش کشیدند و موجب ترس عراقی ‌ها و عقب ‌نشینی آن ‌ها شدند.
سرتیپ منوچهر کهتری پس از گذشت 30 سال از جنگ تحمیلی همچنان لباس خدمت به ‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر تن دارد و عاشقانه با تمام وجود در سنگر خدمت به ارتش و خانواده‌ های آنان فعالیت می ‌کند.
این فرمانده دلاور هشت سال دفاع مقدس هم اکنون در بنیاد تعاون ارتش در استان خراسان رضوی مشغول فعالیت است.
7501 / 6053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی