چرا پوستمان خشک می‌شود؟


چرا پوستمان خشک می‌شود؟

یکی از این دلایل از دست رفتن آب بدن است. این اتفاق را دی هیدریشن می‌گویند. چندین فاکتور در خشک شدن پوست مؤثرند از جمله محیط، آب و هوا، موقعیت سلامتی و یا نوع زندگی.

فرادید| بسیاری از افراد به شکل ژنتیک پوست خشکی دارند و همیشه باید از مواد مرطوب‌کننده برای بهبود پوست استفاده کنند. اما برخی دیگر بنا بر شرایط جوی و فصلی دچار خشکی‌های موضعی پوست می‌شوند و مدتی با آن درگیر هستند. در هر دو صورت خشک شدن پوست آسیب‌رسان و ناخوشایند است. هم سلامت پوست را تهدید می‌کند و هم برای خود فرد آزاردهنده است.
اگر خشکی پوست طولانی مدت ادامه پیدا کند تأثیرات نامطلوبی خواهد داشت. برای اینکه بتوانید راهکار مناسبی برای این مشکل پیدا کنید اول باید علت آن را بدانید. خشک شدن پوست دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد.

علت خشکی پوست
یکی از این دلایل از دست رفتن آب بدن است. این اتفاق را دی هیدریشن می‌گویند. چندین فاکتور در خشک شدن پوست مؤثرند از جمله محیط، آب و هوا، موقعیت سلامتی و یا نوع زندگی.
در برخی موارد خشکی پوست به سادگی قابل درمان است، ولی بعضی دیگر زمان و تلاش بیشتری را برای درمان نیازمندند. به طور کلی پوست خشک، یک وضعیت ناراحت‌کننده است که با پوسته‌پوسته شدن پوست، خارش، و ترک‌خوردگی مشخص می‌شود.
چرا پوستمان خشک می‌شود؟
یکی از دلایل از دست رفتن آب بدن است

دلیل دیگری که می‌تواند باعث خشک شدن پوست شود کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی است. در این صورت پوست نسبت به عوامل محیطی و بعضی مواد حساس می‌شود. پوست حالت سوختگی پیدا می‌کند که دلیل آن مرطوب نبودن کافی است.

یکی از علت‌های اصلی و عمده خشکی پوست، سرد شدن آب و هوا است. البته خشک بودن پوست بدن می‌تواند ارثی و ژنتیکی باشد.
به این دلایل ساده دقت کنید:
استفاده از صابون‌های قوی، میزان رطوبت هوا، تماس بیش از حد پوست با نور خورشید، اختلالات و کم‌کاری تیروئید، بیماری دیابت و استفاده از بعضی دارو‌ها مثل دیورتیک ها، ضد اسپاسم ها، آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند در خشک شدن پوست دخیل باشند.
از عمده‌ترین دلایلی که پزشکان برای خشک شدن پوست مطرح می‌کنند ۶ دلیل مهم‌تر و عمومی‌تر است.
۱. تابش نور خورشید، باد، سرما، مواد شیمیایی یا مواد آرایشی یا شست‌وشوی زیاد بدن با صابون‌های تند. در طی ماه‌های سرد، خشک شدن پوست امری عادی است. تغییرات آب و هوایی، مخصوصاً سردی هوایی که رطوبتی ندارد می‌تواند منجربه خشکی پوست شود. کاهش رطوبت هوا منجر به گرفتن رطوبت از پوست می‌شود. در تابستان، سطح بالای رطوبت باعث می‌شود پوست شما از خشک شدن خارج شود.
چرا پوستمان خشک می‌شود؟
تابش نور خورشید از دلایل خشک شدن پوست است

۲. ژنتیک، اگر سابقه خانوادگی این شرایط و یا بیماری‌های آلرژیکی در خانواده‌تان دارید، در این صورت به احتمال بیشتری برای ابتلا به اگزما یا حساسیت پوستی دارید.
۳. وقتی غدد چربی به مقدار کافی ترشح نمی‌شوند و پوست را چرب نمی‌کنند، پوست خشک می‌شود.
۴. قرار گرفتن پوست در معرض عناصر و فلزات بخصوص در زمستان.
۵. برنامه غذایی نامناسب، کمبود برخی ویتامین‌ها مثل آ. و ویتامین‌های گروه B. باعث خشکی پوست می‌شود.
۶. بیماری‌هایی مثل درماتیت (التهاب پوست)، اگزما، پسوریازیس یا سبوره (فقدان ترشح غدد پوستی). افرادی که دچار اختلال سیستم ایمنی، نظیر دیابت یا لوپوس هستند ممکن است جریان خون کمتری به دست آن‌ها برسد. این جریان خون کمتر منجر به حساس شدن پوست دست می‌شود.
چرا پوستمان خشک می‌شود؟
شستشو با آب داغ خطر ابتلا به خشکی پوست را افزایش می‌دهد

به این موارد باید نکات دیگری هم اضافه کرد برای افرادی که محیط‌های کاری نامناسبی دارند هم ممکن است به پوستی خشک دچار شوند.
شغل: در مشاغلی که فرد مجبور به شستن مکرر دست است مثل پرستاران، پزشکان و یا معلمان ممکن است با خشکی دست مواجه شوند. کارکنان کارخانه و یا آرایشگران، چون خیلی زیاد با مواد شیمیایی و یا مواد تحریک‌کننده پوستی سروکار دارند ممکن است دچار خشکی پوست دست شوند.
سن: وقتی سن افراد بالا می‌رود به احتمال زیادتری خشکی پوست می‌گیرند. در سنین بالا منافذ پوستی به طور طبیعی روغن کمتری تولید می‌کنند بنابراین خطر ابتلا به خشکی پوست بیشتر می‌شود.
حمام کردن:حمام کردن مکرر و یا شستشو با آب خیلی داغ خطر ابتلا به خشکی پوست را بسیار افزایش می‌دهد.

راه‌حل‌های پیشنهادی
برای اینکه همیشه پوست مرطوب و تمیزی داشته باشید باید به فکر رسیدگی به پوستتان باشید. در غیر این صورت آسیب‌های زیادی به خودتان وارد می‌کنید. یادتان باشد پوست شما به خصوص دست و صورت اولین نمای ظاهر شما است که باید همیشه تمیز و سالم باشد. ما چند راهکار خانگی و ساده برای رفع این خشکی پیشنهاد می‌کنیم.

مرطوب کردن
استفاده از کرم یا لوسیونی که خاصیت مرطوب کنندگی دارد. این کار را چندین بار در روز انجام دهید و تقریباً هر بار بعد از شستن دست‌ها کرم بزنید. لوسیون‌ها و کرم‌ها به حفظ رطوبت کمک می‌کند و آن را به پوست شما باز می‌گرداند. اگر دنبال محصولات طبیعی هستید می‌توانید از وازلین یا گلیسیرین برای این کار استفاده کنید و در مواقعی که شدت خشکی پوست بسیار زیاد است برای مرطوب کنندگی عمیق از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که اصالتاً برای حیوانات تجویز می‌شود!
چرا پوستمان خشک می‌شود؟
مرطوب کردن ساده ترین راه خشنک نشدن پوست است
محصولاتی نظیر کرم بالم را تهیه کنید که برای درمان ترک‌های عمیق پستان گاو تجویز می‌شود و به پوست نفوذ می‌کند تا کاملاً آن را مرطوب نگه دارد. بعد از استفاده از کرم‌ها و یا لوسیون‌ها دستان خود را با دستکش و یا جوراب بپوشانید تا این مرطوب کننده‌ها تبخیر نشده و به‌صورت کامل جذب پوست شما شود. مطمئناً با استفاده از این روش به هنگام صبح شما پوستی بسیار لطیف خواهید داشت.

استفاده از دستکش
اگر شما دست‌های خود را زیاد با آب می‌شورید، یا هنگام شستن ظروف از دستکش استفاده نمی‌کنید منتظر خشکی پوست باشید. پوشیدن دستکش باعث می‌شود تا به هنگام شست‌وشو و کار‌هایی از این قبیل که با آب سروکار دارید، چربی‌های طبیعی موجود بر روی سطح پوست دست شما پاک نشود.

استرس
تعجب نکنید، بیشتر بیماری‌های جسمی ما ناشی از فشار‌های روانی است؛ بنابراین رابطه‌ای هرچند ضعیف بین استرس و اگزما وجود دارد؛ بنابراین اگر شما احساس کردید که دستان شما بی‌دلیل دچار خشکی و یا اگزما شده است زمانی را صرف مراقبت از خود و کاهش استرس کنید.

دارو
گاهی وقت‌ها هیچ راهی برای رهایی از خشکی شدید پوست نیست. در مواردی که خشکی پوست تبدیل به اگزما می‌شود استفاده از دارو برای درمان وضعیت پوست شما ضروری است. پزشک ممکن است در این شرایط استروئید‌ها را تجویز کند که شما بر روی پوستتان (موضعی) استفاده کنید و یا حتی آنتی‌بیوتیک تجویز کند که نیاز به مصرف خوراکی دارد.

کرم‌های هیدروکورتیزون
در بعضی موارد خشکی پوست می‌تواند بدتر شده و وضعیتی به نام درماتیت پوستی را ایجاد کند. در این حالت پوست ملتهب و قرمز می‌شود. در این موارد، تنها لوسیونی که حاوی هیدروکورتیزون است کمک کننده خواهد بود.
چرا پوستمان خشک می‌شود؟
اگرهنگام شستن ظروف از دستکش استفاده نمی‌کنید منتظر خشکی پوست باشید

روغن‌زیتون و روغن کرچک
روغن‌زیتون و روغن کرچک برای رفع خشکی پوست بسیار موثر‌اند. برای ایجاد یک بافت نرم روی پوست و از بین بردن خشکی پوست می‌تواند از مخلوط این دو استفاده کنید. در این مخلوط یک نسبت از روغن کرچک و سه نسبت از روغن‌زیتون را با هم مخلوط کنید و بر روی پوست صورت، دست و دیگر قسمت‌های خشک پوست بمالید. حالا یک لیف یا دستمال نرم و تمیز را در آب داغ فرو برده و بر روی پوستتان فشار دهید، هرگز لیف را بر روی پوستتان با فشار نکشید. این مراحل را در هفته ۲ تا ۳ بار انجام دهید تا شاهد از بین رفتن خشکی پوست خود باشید.

ماسک عسل
عسل یکی از دارو‌های طبیعی برای از بین بردن خشکی پوست است؛ و استفاده از ماسک عسل نتیجه عالی برای پوست شما دارد. شاید کمی سخت باشد، اما بهتر است عسل را به تنهایی بر روی پوست بمالید و پس از ۱۰ دقیقه بشورید. پوست شما بعد از این ماسک پوست در تمام طول روز نرم و درخشان باقی می‌ماند و از طرفی به سرعت باعث از بین رفتن خشکی پوست می‌شود.
چرا پوستمان خشک می‌شود؟
عسل یکی از دارو‌های طبیعی برای از بین بردن خشکی پوست است

روغن بادام و شیر گرم
برای رفع خشکی پوست از این روغن به همراه شیر گرم استفاده کنید. نصف قاشق چای‌خوری روغن بادام را در یک لیوان پر شیر ولرم هم بزنید و شب‌ها قبل از خواب پوستتان را با این مخلوط شستشو دهید. بعد از خشک شدن آن بر روی پوست بخوابید. این مخلوط پوست شما را تغذیه می‌کند و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.
چرا پوستمان خشک می‌شود؟
روغن بادام و شیر گرم ترکیبی طبیعی برای نرمی پوست است

ماسک تخم‌مرغ
ماسک تخم‌مرغ برای درمان خشکی پوست بسیار مؤثر است. در این ماسک از تخم‌مرغ، روغن‌زیتون، عسل و کمی گلاب استفاده می‌شود. یک تخم‌مرغ را با یک قاشق چای‌خوری عسل همراه با نصف قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون و کمی گلاب مخلوط‌کنید. آن را برای چند دقیقه بر روی پوستتان قرار دهید و بعد از گذشت چند دقیقه با آب کاملاً ولرم بشویید. این ماسک پوست را هر هفته ۱ الی ۲ بار انجام دهید تا خشکی پوستتان برطرف شود.

ماسک خانگی
این ماسک کاملاً خانگی و ساده است. کافی است گلیسیرین، گلاب و آب‌لیمو را باهم مخلوط کنید و ماسکی بسیار سلامت برای پوستتان تهیه کنید. این ماسک پوست یک درمان خانگی کامل برای از بین بردن خشکی پوست است. گلیسیرین یک مرطوب کننده عالی و ثابت نگه دارنده رطوبت پوست است.

یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را با یک قاشق غذاخوری گلاب و چند قطره آب‌لیمو مخلوط کنید و بر روی پوست صورت یا دست خشک بمالید. پس از حدود ۱۵ دقیقه بشورید. از این ماسک پوست تا زمان رفع کامل خشکی پوست استفاده کنید.
چرا پوستمان خشک می‌شود؟
گلیسیرین یک مرطوب کننده عالی و ثابت نگه دارنده رطوبت پوست است

روغن نارگیل
ترکیبی از اسید چرب که در روغن نارگیل وجود دارد برای خشکی پوست دست بسیار مفید است. این روغن پوست آسیب دیده و خشک شده را که در معرض تابش خطرناک اشعه فرابنفش خورشید قرارگرفته است، درمان می‌کند. شب‌ها قبل از خواب ۵ دقیقه با حرکات دایره‌ای با این روغن پوست خود را ماساژ دهید. برای نتیجه بهتر با دستکش بخوابید تا کاملاً روغن جذب شود. از این روش درمانی روزانه استفاده کنید.

آلوئه ورا
آلوئه ورا حاوی خواص مرطوب‌کنندگی طبیعی است و برای درمان پوست‌های خشک خیلی مفید است. علاوه بر این آلوئه ورا لایه‌ای محافظتی برای پوست شما ایجاد می‌کند. برای تهیه این ماسک در خانه یک برگ تازه آلوئه ورا را برداشته و برش دهید.ژل میان برگ آلوئه ورا را بردارید و به آرامی برای چند دقیقه بر روی پوست خود بمالید و ماساژ دهید. پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب گرم پوست خود را بشویید. از این روش می‌توان روزانه یک یا دو بار استفاده کرد.
آب‌لیمو
آب‌لیمو باعث می‌شود تا پوستی صاف و لطیف داشته باشید. علاوه بر این آب‌لیمو پوست شما را روشن‌تر کرده و نقطه‌های سیاه و تیره را از روی دستان شما پاک می‌کند. مقدار مساوی از آب‌لیمو و عسل و جوش‌شیرین را مخلوط کنید. این ترکیب را بر روی پوست خود بمالید، به مدت یک دقیقه ماساژ دهید. پس از ۵ دقیقه دستان خود را با آب گرم بشویید. این کار را یک‌بار یا دو بار در طول هفته انجام داده تا پوستی سلامت و لطیف داشته باشید.

ماست
ماست آب‌رسان طبیعی است که باعث می‌شود خشکی دستان از بین برود. علاوه بر این اسیدلاکتیک موجود در ماست مثل یک پاک کننده قوی و لایه‌برداری طبیعی برای پاک‌سازی سلول‌های مرده پوستی عمل می‌کند. یک قاشق ماست طبیعی ساده را بر روی دست خود بمالید. برای ۵ دقیقه ماساژ دهید. پس از ۱۰ دقیقه دستان خود را با آب گرم بشویید. این کار را روزانه یا یک روز در میان انجام دهید.
چرا پوستمان خشک می‌شود؟ماست آب‌رسان طبیعی است

آووکادو
آووکادو حاوی ویتامین A.، C. و E. است. همچنین آووکادو دارای چربی‌های اشباع نشده است که به درمان خشکی پوست دست کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر این، آووکادو باعث می‌شود تا دستان شما جوان‌تر شده و علائم پیری نداشته باشد. نصف یک آووکادو را برداشته و مغز آن را خارج کنید. با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. خمیر آماده شده را بر روی پوست دست خود بمالید. پس از ۱۰ دقیقه با آب سرد دست خود را بشویید. این کار را هفتگی ۳-۴ مرتبه تکرار کنید. همچنین شما می‌توانید دستان خود را با روغن آووکادو هم ماساژ دهید.
چرا پوستمان خشک می‌شود؟
آووکادو دارای چربی‌های اشباع نشده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه پوست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس