ممکن است دولت اکثریت بجای دولت ائتلافی در لبنان تشکیل شود


ممکن است دولت اکثریت بجای دولت ائتلافی در لبنان تشکیل شود

بیروت- ایرنا- «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان گفت در صورتی که تلاش ها برای تشکیل دولت ائتلافی با مشارکت همه گروه ها به نتیجه نرسد، احتمال تشکیل دولت بر اساس الگوی اکثریت وجود دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های لبنانی، وی در گفت و گو با خبرنگاران در مسیر بازگشت از نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به بیروت در پاسخ به پرسشی درباره راه حل برون رفت از بحران تشکیل کابینه پس از گذشت بیش از 125 روز از ماموریت یافتن «سعد الحریری» به عنوان نخست وزیر گفت: ما می توانیم دو نوع دولت را در کشور تشکیل دهیم؛ یکی دولت وفاق ملی با ائتلاف همه نیروها و دیگری دولت اکثریت.
عون ادامه داد: اگر در تشکیل دولت ائتلافی و وفاق ملی موفق نشدیم، دولتی با مشارکت اکثریت و طبق قواعد معمول آن تشکیل می شود و هر کسی نمی خواهد، از کابینه کنار گذاشته خواهد شد.
وی تصریح کرد: امیدوار بودم طی 15 روز از آغاز ماموریت الحریری برای تشکیل کابینه، دولت تشکیل شود و از آن وقت هر روز این امید را دارم که در روز بعد چنین اتفاقی بیفتد.
رئیس جمهوری لبنان درباره گره های خارجی بر سر راه تشکیل دولت در کشورش نیز خاطر نشان کرد: امور به هم گره خورده است، گره ها گاهی خارجی هستند اما در داخل نمود پیدا می کند.
عون در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران درباره ربط دادن موضوع بازگشت آوارگان و پناهجویان سوری به کشورشان با راه حل سیاسی در آن کشور، تاکید کرد که مواضع بین المللی که می خواهد این دو را به هم گره بزند، دارای پشت پرده سیاسی است.
وی با اشاره به نمونه طولانی شدن اختلاف سیاسی در قبرس در تقسیم این جزیره به دو قسمت ترکی و یونانی یا به طول انجامیدن مساله آوارگان فلسطینی که هفتاد سال است منتظر راه حل سیاسی معطل مانده، ربط دادن بازگشت آوارگان سوری با راه حل سیاسی را رد کرد.
رئیس جمهوری لبنان پیرامون تحمیل تحریم هایی از سوی دولت آمریکا و ربط دادن آن به بازگشت آوارگان نیز اظهار داشت: هیچ قاعده ای برای همکاری نیست و هیچ کسی نمی داند رئیس جمهور آمریکا چه تصمیم هایی می گیرد.
عون درباره چرایی بازگشت مقاومت به ادبیات لبنان در تریبون سازمان ملل متحد، پاسخ داد: من نمی توانم تاریخ مان را انکار کنم و فقط در سخنرانی خود، بخشی از وقایع تاریخی را بیان کردم.
رئیس جمهوری لبنان با بیان این پرسش که شورای امنیت برای ما تاکنون چه کار کرده، تاکید کرد: این اشغالگری اسرائیل بود که به قیام مسلحانه منجر شد. آیا کسی می تواند انکار کند که این مقاومت بود که اسرائیل را از کشور بیرون راند؟ آیا کسی می تواند تجاوزهای اسرائیل در سال 1993، عملیات آنها موسوم به خوشه های خشم در سال 1996 یا کشته شدن صدها کودک در پی آن را انکار کرده و نادیده بگیرد؟
وی اضافه کرد: چند بار اسرائیل از لبنان انتقام گرفت و نیروگاه های تولید برق ما را هدف قرار داد، یا نظامیان ما را ربود و عملیاتی از این دست انجام داد؟
عون با اشاره به اینکه ما در حال جنگ با تروریست ها در لبنان بودیم، تاکید کرد که این حزب الله بود که با آغاز عملیات های خود در «القصیر»، جلوی آنها را گرفت.
رئیس جمهوری لبنان گفت: این من نیستم که مقاومت را احیا می کنم، بلکه تنها از تاریخ لبنان می گویم و این مقاومت است که خودش با قدرت ها و توانایی هایش، خود را زنده نگه داشته است. این بحران سوریه بود که باعث شد تا حزب الله در یک مسأله منطقه ای وارد شود.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که جامعه جهانی از کمک به ما برای حل بحران آوارگان سوری ناتوان است، چگونه می خواهیم موضوع حزب الله را که حالا ابعاد منطقه ای و جهانی پیدا کرده، خودمان پیش از حل مشکلات خاورمیانه حل کنیم؟ نخست برای بحران موجود در خاورمیانه راه حلی بیابند و بعد راجع به حل دیگر مسائل صحبت کنند.
خاورم**2054**3404

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر