چرا آمریکا کنسولگری بصره را می بندد


چرا آمریکا کنسولگری بصره را می بندد

بغداد – ایرنا – تصمیم به بستن کنسولگری آمریکا در بصره از سوی واشنگتن افکار عمومی و نخبگان سیاسی عراق را دچار نگرانی کرده است به ویژه اینکه واشنگتن در ماههای اخیر به بهانه های مختلف اصرار داشته است فضای عمومی عراق را بی ثبات و ناامن جلوه دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمتر از چند ساعت از اعلام بسته شدن موقت کنسولگری امریکا در بصره به بهانه وجود تهدیدهای امنیتی، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای امروز شنبه دوباره نسبت به وضع عمومی عراق ابراز نگرانی کرده و به شهروندان آمریکایی نسبت به عملیات آدم ربایی و خشونت در عراق هشدار داده است.
دستگاه دیپلماسی آمریکا در یک شیطنت آشکار تبلیغاتی با بهانه قراردادن قتل چند تن از زنان فعال اجتماعی و اقتصادی در عراق، آنچه 'باندهای تروریستی و سرکش' نامیده متهم به قتل مستمر نظامیان و غیر نظامیان در عراق کرده است.
وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شده است که گروه های شبه نظامی فرقه ای (تعبیر جریان آمریکایی - سعودی و بعثی از نیروهای مردمی عراق) شاید شهروندان و شرکت های غربی را در عراق نیز هدف قرار دهند.
پیرامون چرایی اصرار آمریکا در برهه اخیر به ناامن جلوه دادن فضای عمومی عراق گمانه زنی های متعددی وجود دارد که مجموعه این دیدگاه ها در سه سناریو خلاصه می شود:
- افزایش فشار بر عراق برای روی کار آوردن یک دولت دلخواه آمریکا و فاصله گرفتن دولت جدید در عراق از ایران
- فضاسازی برای دست زدن به اقدام نظامی احتمالی در منطقه
- سیاست فشار علیه عراق و ایران استراتژی آشکار دولت دونالد ترامپ برای دوشیدن بیشتر شیخ نشین های حوزه خلیج فارس
'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا در خصوص دلایل بستن کنسولگری در بصره به این دو احتمال اشاره کرده و گفته است: 'واشنگتن به تهران اطلاع داده است که در صورت هر گونه تعرض به شهروندان یا تاسیسات آمریکایی در عراق توسط آنچه نیروها و گروه های نزدیک به ایران نامیده، تهران در قبال آن مسوول است.'
عضو پارلمان عراق از گروه عصائب اهل الحق به خبرنگار ایرنا گفته است که آمریکا اخیرا نشان داده که اصرار دارد در عراق بحران امنیتی ایجاد کند.
'حسن سالم' افزوده است که حمله چند روز قبل ائتلاف نظامی تحت امر واشنگتن به نیروهای عراق خصوصا الحشد الشعبی در جوار مرزهای عراق با سوریه بخشی از سناریو آمریکا برای ایجاد ناامنی در عراق است.
در همین این راستا، یکی از کارشناسان امنیتی عراق گفته است که تصمیم وزارت خارجه آمریکا به بستن کنسولگری اش در بصره و فراخواندن تمامی کارکنانش از آنجا، نوعی مانور واشنگتن برای رساندن پیام به جمهوری اسلامی ایران است.
'صفاء الاعسم' گفته است که آمریکا مدتی است که فشارهای خود را بر ایران افزایش داده و طرف گیرنده پیام آمریکا در بستن کنسولگری در بصره، نیز جمهوری اسلامی ایران است.
از فحوای بیانیه وزارت امور خارجه عراق متعاقب تصمیم آمریکا به بستن کنسولگری اش در بصره نیز بر می آید که دستگاه دیپلماسی عراق نسبت به انعکاس این اقدام واشنگتن بر وضع عمومی عراق ابراز نگرانی کرده است.
'احمد محجوب' سخنگوی وزارت خارجه عراق با ابراز تاسف از این اقدام آمریکا گفته است که مراکز دیپلماتیک مستقر در عراق به شایعاتی که با هدف تیره کردن فضای امنیت و ثبات و تخریب روابط عراق با کشورهای جهان دامن زده می شود، توجه نکنند.
وی تاکید کرده است که عراق به حفاظت و تامین امنیت مراکز دیپلماتیک مستقر در خاک خود پایبند است و عزم دولت مقابله با هرگونه تهدیدی است که این مراکز و یا هر گونه مسافر خارجی را هدف قرار دهد.
در بیانیه تصریح شده است که بغداد امنیت خارجی های مقیم در عراق را بخشی از امنیت خود می داند و خود را از نظر قانونی و اخلاقی به تامین آن ملزم می داند.
اما 'انتصار الموسوی' از نمایندگان استان بصره در پارلمان عراق، از تصمیمات اخیر واشنگتن از جمله بستن کنسولگریش در بصره به عنوان 'توطئه آمریکا' یاد کرده و گفته است که توطئه های آمریکا علیه عراق، هرگز متوقف نمی شود.
وی که از منادیان بستن کنسولگری آمریکا در بصره و اخراج سفیر آمریکا از عراق به شمار می رود گفته است که تصمیم واشنگتن به فراخواندن کارکنانش از کنسولگری بصره، نوعی باج خواهی جدید آمریکا است.
الموسوی تلویحا نوع باج خواهی های فعلی آمریکا از عراق را مشابه باج خواهی های ترامپ از شیخ نشین های حوزه خلیج فارس دانسته و افزوده است که به دلیل اینکه عراقی ها در برابر تهدیدهای آمریکا برای دخالت در امور داخلی شان سرتعظیم فرو نیاورده اند، واشنگتن به این گونه باج خواهی روی آورده است.
برخی از روزنامه نگاران و صاحب نظران عراقی از تبعات سیاست های جدید آمریکا نسبت به تمامیت ارضی عراق ابراز تردید کرده و برخی مانند 'هادی جلو مرعی' کارشناس سیاسی عراق، حتی طرح احتمالی فروپاشی دولت عراق را مطرح کرده است.
این درحالیست که سایت 'دیده بان عراق' که مجموعه ای از کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی آن را اداره می کنند، از بستن کنسولگری آمریکا در بصره استقبال کرده و تمنای روزی را کرده که سفارت آمریکا در بغداد نیز بسته شود.
این سایت خبری حتی چالش های احتمالی که عراق بعد از بسته شدن سفارت آمریکا با آن به طور موقت مواجه خواهد شد را نیز پیش بینی کرده است.
'اعلام جنگ دلاری آمریکا علیه عراق'، 'شکل گیری یک اراده و ابتکار عمل عراقی جدید در سطح جامعه برای مقابله با چالش جنگ دلار'، 'تکیه بر قدرت های ذاتی'، 'روی آوردن عراق به ائتلاف های منطقه ای' و بالاخره 'فرار مزدوران آمریکا و مافیاهای فساد از عراق' مجموعه ای چالش هایی است که این سایت بعنوان برخی آثار بسته شدن احتمالی سفارت آمریکا به آن اشاره کرده است.
این اعتقاد در عراق وجود دارد که با توجه به تعهد برخی شیخ نشین های حوزه خلیج فارس به تامین هزینه های اقدامات آمریکا در منطقه، دولت ترامپ همچنان تا دوشیدن آخرین دینار برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به بازی سیاست فشار ادامه می دهد.
برهمین اساس عده ای از کارشناسان خصوصا کارشناسان نزدیک به مقاومت اسلامی در عراق، معتقدند که بغداد باید در برابر این فشارهای امریکا مقاومت کند زیرا ورشکستی شیخ نشین های خلیج فارس – به استناد موسسه های بین المللی اقتصادی جهان - نزدیک است.
خاورم *10*353*380*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس