آب انبار باسیلیکا کجاست؟


دنیایی که تصورش را نمی کنید! درست زیرِ زمین در استانبول آب انباری تماشایی است که اگر قدم در آن بگذارید احتمالا آن را با معبدی مقدس و باشکوه اشتباه می گیرید. چه کسی این آب انبار را ساخت و چرا به آن نام در زمین فرورفته دادند؟ چطور می توان به آب انبار باسیلیکا رسید؟ و در نهایت برای تان از راز سر ستون های مِدوسا در آب انبار باسیلیکا خواهیم گفت.

دنیایی که تصورش را نمی‌کنید! درست زیرِ زمین در استانبول آب انباری تماشایی است که اگر قدم در آن بگذارید احتمالا آن را با معبدی مقدس و باشکوه اشتباه می‌گیرید. چه کسی این آب انبار را ساخت و چرا به آن نام "در زمین فرورفته" دادند؟ چطور می‌توان به آب انبار باسیلیکا رسید؟ و در نهایت برای‌تان از راز سر ستون‌های مِدوسا در آب انبار باسیلیکا خواهیم گفت.

آب انبار باسیکلیکا کجاست؟

استانبول شهری که دوران امپراطوری بیزانس را پشت سر گذاشته، حالا یادگاری از آن دوران برایش باقی مانده که شکوه و جلوه خاصی دارد. معماری کم نظیر و مجسمه‌های دیدنی، آب انبار باسیلیکا را تبدیل به آب انباری خاص در میان دیگر انواع آن در دنیا کرده است. یوستینیانوس (527-565) یکی از امپراطورهای دوران بیزانس دستور ساخت این شاهکار را داده است.

چطور به آب انبار باسیلیکا برویم؟

آب انبار باسیلیکا در جنوب غربی ایاصوفیه و در شهر استانبول است. برای رسیدن به باسیلیکا و بازدید از آن راه‌های مختلفی وجود دارد مطلب رفت و آمد ارزان در استانبول چطور است؟ به شما کمک خواهد کرد تا به آب انبار باسیلیکا برسید. هر روز می‌توانید از ساعت 9:00 صبح تا 18:30 از این موزه دیدن کنید.

چرا آب انبار باسیلیکا خاص است؟

ستون‌های مرمر بسیار زیبایی از داخل آب سر بیرون آورده‌اند، از طرفی این ستون‌ها تصویرشان در آب دیده می‌شود انگار تا بی نهایت در زمین فرو رفته‌اند. به همین خاطر مردم لقب یِره باتان (به زبان ترکی) و به معنی در زمین فرورفته را به آب انبار باسیلیکا داده‌اند.

این اب انبار با مساحت 9800 مترمربعی‌اش می‌تواند حدود 100 هزار تن آب را در خود نگه دارد. حدس می‌زنید در آب انبار باسیلیکا چند ستون وجود دارد؟ 50، 100، 200، نه بیشتر از این حرفهاست دقیقا 336 ستون مرمر در باسیلیکا هست. وقتی از پلکانی که 52 پله دارد پایین رفته و وارد آب انبار شوید، تماشای این ستون‌ها شما را مجذوب خود خواهد کرد.

پس از اینکه در سال 1453 استانبول به دست عثمانی‌ها فتح شد، این آب‌انبار هنوز وظیفه تامین آب‌ را بر عهده داشت و تا مدت‌ها باغ مربوط به کاخ توپکاپی با آب باسیلیکا آبیاری می‌شد.

آب انبار باسیلیکا کجاست؟

آب انبار باسیلیکا چطور کشف شد؟

رفته رفته به دلیل اعتقاد عثمانی‌ها به احکام اسلامی و شرایطی که آب در اسلام داشت، این آب انبار فراموش شد و تاسیسات دوران عثمانی جایگزین آن شد. تا این که در سال 1544 تا 1550، شخصی به نام گیلیوس مسافر هلندی پا د راستانبول می‌گذارد.

راز مجسمه مِدوسا در آب انبار باسیلیکا چیست؟

در اب انبار باسیلیکا، مجسمه‌ای نسبتا بزرگ و وارونه هست. سری که به جای موهایش مارهای زنده رشد کرده! این مجسمه در اساطیر یونانی نماد مدوسا است. مدوسا به معنی فرمانرواست. در افسانه‌ها آمده است که مدوسا داریا قدرت عجیبی بود به طوریکه هرکس به چشمانش خیره می‌شد، او را تبدیل به سنگ می‌کرد. مدوسا در ابتدا دوشیزه‌ای زیبا بود اما آتنا نگهبان شهر آتن و الهه خرد در یونان باستان، به دلیل خطای مدوسا او را طلسم می‌کند به طوری‌که به جای موهای سرش مار بروید.

آب انبار باسیلیکا کجاست؟

مجسمه سر مدوسا را می‌توانید در زیر دو ستون به عنوان سرستون در گوشه شمال غربی آب انبار باسیلیکا ببینید.


1397/07/07 | کد مطلب: 4224
آب انبار باسیلیکا کجاست؟
آب انبار باسیلیکا کجاست؟ هانیه کاظمی
آب انبار باسیلیکا کجاست؟

مهندس برق، فوق لیسانس مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403