ورود لاستیک مورد نیاز ناوگان باری به کشور/ لزوم اتصال گمرک قم به راه آهن


ورود لاستیک مورد نیاز ناوگان باری به کشور/ لزوم اتصال گمرک قم به راه آهن

در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم، گزارشی از وضعیت صادرات استان در 6 ماهه نخست سال جاری ارائه شد؛ همچنین مواردی چون لزوم اتصال گمرک قم به راه آهن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم عصر امروز در سالن جلسات امام رضا(ع) استانداری قم برگزار شد.

ابوالفضل جمالی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم در ابتدای این جلسه با اشاره به وضعیت انتقال بار در استان قم اظهار کرد: هیچ مشکلی در این زمینه در محورهای مواصلاتی استان نداریم و انتقال بار توسط شرکت‌های حمل و نقل در قم ادامه دارد، افزایش صدور بارنامه‌ها را طی روزهای اخیر در استان شاهد بودیم.

مهرداد غضنفری در بخش دیگر این جلسه گفت: نرخ حمل و نقل بار به صورت توافقی تعیین می‌شود، اما افزایش غیرمنطقی این نرخ را در استان قم قبول نمی‌کنیم.

ورود لاستیک موردنیاز ناوگان باری به کشور

وی ادامه داد: لاستیک برای تامین نیاز ناوگان باری وارد کشور شده است و باید به صورت ویژه پیگیر اختصاص لاستیک برای نیاز رانندگان درون شهری و برون شهری استان قم باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: برگزاری نمایشگاه تجاری استان در خارج از قم کار پسندیده‌ای است اما باید روی برگزاری این نمایشگاه نظارت صورت بگیرد.

غضنفری راه برون رفت از وضعیت کنونی را همراهی بخش خصوصی با دولت دانست و تصریح کرد: در بخش خصوصی باید یک صدایی باشد، فعالان بخش خصوصی نظرات خوبی و قابل اتکایی دارند.

صادرات 129 میلیون دلاری قم در نیمه نخست سال 97

وی ادامه داد: صادرات استان قم نسبت به پیش بینی‌ها نزدیک شده و صادرات استان براساس محل تولید به 129 میلیون دلار رسیده است که بیش از پیش بینی بود، تصمیمات جلسات اقتصادی استان باید به رونق تولید و صادرات و رفاه اقتصادی جامعه منجر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم افزود: فعالان بخش خصوصی هر پیشنهادی که به ذهنشان رسید به مدیران استان منعکس کنند، بسیاری از پیشنهادهایی که به مرحله اجرا رسید از فعالان بخش خصوصی بود.

وی خاطرنشان کرد: باید به دنبال کم کردن مشکلات شرکت‌های حمل و نقل در استان قم باشیم تا هزینه این شرکت‌ها کاهش یابد، اکنون در شرایط جنگ اقتصادی داریم و باید مدیران پای کار باشند، آن‌ها مدام باید اخبار را رصد کنند تا تصمیماتشان از غنای لازم برخوردار باشد.

لزوم اتصال گمرک قم به راه آهن

مصطفی کرمانی در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم اتصال گمرک استان قم به راه آهن اظهار کرد: اتصال گمرک استان به راه آهن به نفع بخش تولید و بخش صادرات خواهد بود و موجب می‌شود که با کاهش هزینه حمل و نقل، افزایش صادرات استان را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: با دستورالعمل و بخشنامه‌های دولت و بانک مرکزی، مشکلات زیادی برای بخش صادرات به وجود آمد و صادرکنندگان اکنون با مشکل مواجه شدند، در حالی که صادرکنندگان،کالا به کشورهایی همچون عراق با ریال صادر می‌کنند، نمی‌توانند که تعهد بازگشت ارز بدهند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم افزود: باید جلوی صادرات مواد اولیه صنعت کفش گرفته شود، شرکت‌های پتروشیمی این مواد را با وجود دریافت یارانه دولتی صادر می‌کنند و به تولیدکننده داخلی نمی‌دهند.

ورود دلار صادراتی به بازار آزاد ارز

حسن اقاجانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم در این جلسه با اشاره به ارز حاصل از صادرات به کشورهای همسایه اظهار کرد: دلار حاصل از صادرات به کشورهای عراق و افغانستان وارد بازار آزاد ارز می‌شود و تعدیل قیمت ارز را در این بازار به دنبال دارد.

سید مجتبی فرهادی در ادامه این جلسه گفت: صادرکنندگان می‌توانند برای بازگشت ارز حاصل از صادرات از روش‌هایی همچون واردات در مقابل صادرات، واردات اشخاص ثالث در مقابل صادرات، پرداخت اقساط بدهی ارزی تسهیلات فاینانس، ریفاینانس و یوزانس خود، فروش ارز به بانک‌ها و صرافی‌های موجود و سپرده گذاری ارزی نزدیک بانک‌ها استفاده کنند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: در شش ماهه امسال 112 میلیون دلار صادرات از گمرک استان صورت گرفت که 21 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذاشته داشت، ارز هر تن کالای صادراتی استان حدود 1.18 هزار دلار است.

2 کالای اصلی صادراتی استان قم

ابوالفضل فرهانی در بخش پایانی جلسه با اشاره به وضعیت صنعت کفش استان قم اظهار کرد: دو کالای اصلی صادرات استان کفش و فرش است، در چند سال اخیر تلاش زیادی برای جذب خریداران بین‌المللی به واحدهای تولید کفش استان صورت گرفت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: در صورت اجبار تولیدکنندگان به بازگشت ارز صادرات به کشورهای منطقه همچون عراق، شاهد کاهش صادرات کفش استان خواهیم بود.

انتهای پیام/و

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت