از وعده‌های ناتکمیل به قندوز تا تعهدات به غزنی


شماری از اعضای شورای ولایتی و باشندگان قندوز، می‌گویند که رییس‌ جمهور غنی هنگام دیدار از این ولایت، وعده‌های بسیار داد اما باگذشت دوسال بسیاری از وعده‌های او عملی نشده است. غزنی، سومین شهری است که در حکومت وحدت ملی بخش‌هایی از آن بدست طالبان سقوط...

شماری از اعضای شورای ولایتی و باشندگان قندوز، می‌گویند که رییس‌ جمهور غنی هنگام دیدار از این ولایت، وعده‌های بسیار داد اما باگذشت دوسال بسیاری از وعده‌های او عملی نشده است.

غزنی، سومین شهری است که در حکومت وحدت ملی بخش‌هایی از آن بدست طالبان سقوط کرد.
درست یکسال پس از روی کار آمدن این حکومت، برای نخستین بار پس از سقوط طالبان شهر قندوز بدست این گروه سقوط کرد.

به گزارش طلوع، رییس جمهور غنی، اندکی پس از پس‌گیری شهر به این ولایت رفت و وعده‌های بلند و بالای برای باشندگان این ولایت سپرد؛ پاک‌سازی کامل شهر و ولسوالی‌ها قندوز از وجود هراس افگنان، ایجاد سه ولسوالی تازه و پایان دادن به فعالیت‌های افراد مسلح غیرمسؤول و به میان آوردن حکومتداری نمونه وعده‌های درشت رییس‌جمهور برای شهروندانی بودند که از عمق یک فاجعه بیرون آمده بودند.

رییس جمهور غنی، هنگام دیدار با مقام‌ها و باشندگان این ولایت در آن زمان گفته بود: «افراد مسلح غیرمسؤول اخطار آخرم است یا بیاید در چارچوب دولت از مردم دفاع کنید یا در برابر تان قوه استعمال خواهد شد.»

اما، با گذشت بیش از دو سال، هنوز هم بسیاری از وعده‌های سپرده شدۀ رییس جمهور عملی نشده اند؛ ولسوالی‌های تازه ایجاد شدۀ کلباد، آقتاش و گل تپه تاکنون فعال نشده اند و در ادارۀ طالبان هستند، افراد مسلح غیرمسؤول در قندوز هنوز هم فعالیت‌های گسترده دارند و افزون بر ولسوالی‌ها بخش‌هایی از شهر قندوز نیز هنوز گواه حضور و فعالیت‌های مخالفان مسلح هستند.

شماری از اعضای شورای ولایتی و باشندگان قندوز، از آن‌چه که فریب دادن مردم توسط رییس‌جمهور می‌دانند، انتقاد می‌کنند.
امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی قندوز گفت: «افراد مسلح غیرمسؤول و ناامنی‌ها هنوز دامن قندوز را رها نکرده اند.
احمد فواد، فعال مدنی قندوز نیز بیان داشت: «رییس جمهور تا کنون به وعده هایش وفا نکرده است.»

رییس‌جمهور در سفر اخیرش به ولایت غزنی – که دومین سفر او پس از سقوط بخش‌هایی شهر غزنی بدست طالبان بود – همانند وعده‌هایی که به مردم قندوز داده بود، به باشندگان ولایت غزنی نیز وعده‌هایی زیادی سپرده است.

مبدل شدن غزنی به ولایت درجه یک و فراهم ساختن تمامی امکانات درجه یک برای غزنی، ایجاد سه حوزۀ امنیتی تازه، معرفی یک زن همچون معاون والی غزنی، اختصاص یافتن صد میلیون افغانی برای ساخت یک تالار بزرگ در غزنی و درنظر گرفتن بودجه برای بندهای آب غزنی در سال آینده، از مهمترین وعده‌های او به مردم غزنی هستند.

در این میان، شماری از آگاهان سیاسی می‌‎گویند رییس‌جمهور نباید وعده‌هایی را به مردم بدهد که نمی تواند عملی سازد.
داور نادی، در این باره می‌گوید: «نباید وعده‌هایی بدهد که غیرعملی باشد و اگر غیرعملی باشد هم فاصله میان مردم و حکومت زیاد می‌شود و بی اعتمادی مردم نیز به دولت بیش تر می‌شود.»
اکنون باید دید که آیا تعهدات داده شدۀ رییس‌جمهور به مردم غزنی عملی خواهند شد یا همانند قندوز روی کاغذ خواهند ماند.

کد (10)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس