درمان خشکی گلو | علل و راه های درمان خانگی


درمان خشکی گلو | علل و راه های درمان خانگی

درمان خشکی گلو : علل خشکی گلو و سرفه های خشک چیست ؟ چگونه خشکی گلو را درمان کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره درمان خشکی گلو و سرفه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.       درمان خشکی گلو و سرفه     علل خشکی گلو؛ از آنفولانزا تا … نوشته درمان خشکی گلو | علل و راه های درمان خانگی اولین بار در پورتال جامع ایران بانو پدیدار شد.

درمان خشکی گلو و سرفه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

درمان خشکی گلو | علل و راه های درمان خانگی

درمان خشکی گلو و سرفه

علل خشکی گلو؛ از آنفولانزا تا تب یونجه

خیلی از ما خشکی گلو را تجربه می‌کنیم، مخصوصا در ماههای سرد سال، اما علت خشکی گلو چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟ دلایل زیادی وجود دارد که منجر به خشکی گلو می‌شود. بیشتر این دلایل جدی نیستند اما گاهی خشکی حلق می‌تواند نتیجه‌ی یک مشکل یا بیماری جدی و پنهان باشد.

تب یونجه و سایر آلرژیها

حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت دنیا دچار آلرژی هستند. اگر کسی آلرژی فصلی داشته باشد، ذرات موجود در محیط باعث می‌شوند سیستم ایمنی او واکنش بیش از حد نشان دهد. از عوامل شایع آلرژی می‌توان گرده‌های گیاهان، چمن، کپک، مایتهای خاک، موی حیوانات و برخی از غذاها را نام برد.

برای کسی که آلرژی فصلی دارد این آلرژن‌ها باعث می‌شوند سیستم ایمنی، ماده‌ی شیمیایی به نام هیستامین ترشح کند. هیستامین رها شده بواسطه‌ی یک واکنش آلرژیک علاوه بر خشکی گلو می‌تواند موجب سرفه، گرفتگی یا آبریزش بینی و خارش پوست و دهان و یا چشمها شود.

خوابیدن با دهان باز

اگر با دهان باز بخوابید احتمالا با گلویی خشک از خواب بیدار می‌شوید. این اتفاق معمولا زمانی می‌افتد که فرد در هنگام خواب از طریق دهانش تنفس می‌کند. وقتی دهان باز می‌ماند هوا، بزاق تولید شده برای حفظ رطوبت دهان را خشک می‌کند. در نتیجه بعد از بیدار شدن، گلو و دهان خشک خواهند بود. خوابیدن با دهان باز می‌تواند موجب خروپف و تنفس بد بو بعد از بیدار شدن از خواب نیز بشود.

دهیدراته شدن

وقتی کسی دچار کم آبی بدن می‌شود، طبیعی است که در دهان و گلو احساس خشکی کند. سایر علائم دهیدراسیون شامل احساس تشنگی، کمتر ادرار کردن، تیرگی ادرار، خستگی و سرگیجه می‌شود. دهیدراسیون نتیجه‌ی عدم نوشیدن آب کافیست.

سرماخوردگی معمولی

خشکی گلو می‌تواند علامتی از سرماخوردگی معمولی باشد. سرماخوردگی معمولی عبارتی است که برای عفونت ناشی از یکی از چندین نوع ویروس متفاوت به کار برده می‌شود. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها، یک فرد بزرگسال به طور متوسط هر سال ۲ تا ۳ بار سرما می‌خورد. سرماخوردگی ممکن است باعث خشکی حلق، خارش گلو و یا گلودرد شود. عفونت عامل سرماخوردگی می‌تواند همراه با این علائم نیز باشد: گرفتگی یا آبریز بینی، عطسه، سرفه، تب خفیف و بدن درد.

آنفلوآنزا

خشکی و خارش گلو و گلودرد می‌تواند علامت آنفلوآنزا باشد. آنفلوآنزا، بیماری سیستم تنفسی است که از ویروس آنفلوآنزا ناشی می‌شود. علائم این بیماری معمولا دو روز بعد از اینکه فرد در معرض ویروس آنفلوآنزا قرار گرفت شروع می‌شوند. آنفلوآنزا جدی‌تر از سرماخوردگی معمولی است و فرد بیمار نیاز به استراحت و رسیدگی بیشتری دارد.

مونونوکلئوز عفونی

خشکی و خارش گلو از علائم مونونوکلئوز عفونی هم می‌تواند باشد. این بیماری معمولا بواسطه‌ی ویروس اپشتاین- بار ایجاد می‌شود. این ویروس معمولا توسط ترشحات بدن فرد آلوده مانند بزاق منتقل می‌شود. مونونوکلئوز را اغلب بیماری بوسه می‌گویند و عموما نوجوانان و جوانان را مبتلا می‌کند اما فرد در هر سنی می‌تواند این بیماری را بگیرد. سایر علائم مونونوکلئوز عفونی شامل تب، تورم گره‌های لنفاوی در گردن و زیربغل، سر درد، خستگی، ضعف عضلانی، تورم لوزه‌ها و تعریق شبانه می‌شود. مونونوکلئوز معمولا ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد اما بعضی از افراد ممکن است به زمان بیشتری برای درمان نیاز داشته باشند.

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید معده هم می‌تواند منجر به خشکی گلو شود. اسیدی که وارد مری می‌شود می‌تواند احساس سوزش و خشکی در گلو ایجاد کند. مشکل در بلع، سرفه‌های خشک، صدای دورگه و آروغ زدن از سایر نشانه‌های ریفلاکس است.

تورم لوزه‌ها

تورم لوزه‌ها می‌تواند باعث خشکی گلو شود. التهاب لوزه‌ها معمولا به دلیل یک عفونت ویروسی روی می‌دهد اما باکتری نیز می‌تواند علت آن باشد. تورم لوزه‌ها علاوه بر خشکی گلو این نشانه‌ها را نیز دارد: زخمهای متورم و قرمز یا سفید روی لوزه‌ها، تب، دورگه شدن صدا، تورم گره‌های لنفاوی در گردن، سر درد و بدبو شدن دهان.

گلودرد استرپتوکوکی

خشکی حلق می‌تواند نشانه‌ی گلودرد استرپتوکوکی باشد. این بیماری نوعی عفونت گلو است که منجر به گلو درد شدید و خشکی گلو می‌شود. عامل این بیماری باکتریایی است: استرپتوکوک پیوژنز. سایر علائم گلودرد استرپتوکوکی شامل التهاب و زخمهای قرمز یا سفید روی لوزه‌ها، تب، تورم گره‌های لنفاوی در گردن، کهیر، تهوع و استفراغ و بدن درد می‌شود.

درمانها و راهکارهای خانگی برای خشکی گلو

تب یونجه و سایر آلرژیها

درمانهای دارویی برای تب یونجه:

. داروهای آنتی هیستامین که با تجویز پزشک یا بدون نیاز به نسخه فروخته می‌شوند

. اسپری بینی، قطره چشمی و یا قرصهای کورتیکواستروئید

. ضد احتقانهای بینی

. قطره‌های مرطوب کننده‌ی چشمی

. آلرژن ایمونوتراپی (واکسن آلرژی)

ایمونوتراپی شامل افزایش تدریجی قرارگیری در معرض آلرژن‌ها در شرایط کنترل شده می‌شود. هدف از این نوع درمان کمک به سیستم ایمنی جهت مقاوم‌تر شدن به آلرژن‌ها و کاهش علائم آلرژی به مرور زمان است. درمانهای خانگی برای تب یونجه شامل مصرف بیشتر مواد غذایی زیر می‌شود:

. زنجبیل: طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، خاصیت ضد التهابی زنجبیل می‌تواند علائم تب یونجه را تخفیف دهد.

. سیر: سیر منبع خوبی از کوئرستین است: آنتی اکسیدانی که تاثیر آنتی هیستامین دارد.

. پیاز: پیاز هم منبع خوب دیگری از کوئرستین است.

خوابیدن با دهان باز

با دهان نفس کشیدن هنگام خواب می‌تواند به دلیل گرفتگی یا احتقان بینی باشد که با این راهکارها قابل درمان است: ضد احتقانهای بینی، آنتی هیستامین‌ها و اسپری‌ بینی کورتیکواستروئید.

دهیدراته شدن

کسی که احساس دهیدراته شدن می‌کند باید آنقدر آب و مایعات بنوشد تا هیدراته شود. اگر بیشتر آب بنوشید، کمتر احساس خستگی خواهید کرد، بیشتر ادرار می‌کنید و ادرارتان رنگ روشن‌تری خواهد داشت. از قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار در حد اعتدال استفاده کنید چون موجب کم آبی بدن می‌شوند.

آنفلوآنزا و سرماخوردگی معمولی

. نوشیدن آب فراوان، آبمیوه یا ترکیب آب و لیموترش بدن‌تان را هیدراته نگه می‌دارد.

. استراحت کافی به بدن اجازه می‌دهد خودش را ترمیم کند.

. غرغره آبنمک به نرم کردن گلو و برطرف کردن خشکی آن کمک می‌کند. مطالعات نشان داده غرغره آبنمک برای کاهش علائم و حتی پیشگیری از عفونت‌های سیستم تنفسی فوقانی در افراد سالم مفید است.

درمان خشکی گلو | علل و راه های درمان خانگی

خشکی گلو و تنگی نفس

. با استفاده از قطره‌ها و اسپری‌های ضد احتقان بینی می‌توانید از گرفتگی بینی کم کنید. داروهای سرفه و سرماخوردگی که بدون تجویز پزشک هم به فروش می‌رسند، برای تسکین گلودرد مفیدند.

. تنفس در هوای مرطوب کمک می‌کند گرفتگی بینی و گلو درد کمتر شود. ضمنا گرفتن دوش آب گرم یا استفاده از بخور نیز خوب است.

. کمپرس گرم روی پیشانی و بینی می‌تواند از سر دردهای سینوسی بکاهد.

مونونوکلئوز عفونی

استراحت کافی، مصرف ایبوپروفن یا آنتی هیستامین برای کاهش تب و درد و غرغره آبنمک برای کمک به نرم و مرطوب شدن گلو مفید است.

ریفلاکس اسید معده

. آنتاسید (آنتی اسیدها): این داروها به خنثی کردن اسید معده کمک می‌کنند.

. داشتن وزن سالم: وزن اضافی می‌تواند به معده فشار وارد کرده و اسید را به مری برگرداند.

. پوشیدن لباس‌های آزاد و راحت: لباس تنگ به معده فشار وارد می‌کند.

. کمتر و مکرر خوردن: اجتناب از وعده‌های حجیم و سنگین برای کاهش ریفلاکس مفید است.

. پرهیز از دود تنباکو: دود سیگار و قلیان می‌تواند از قدرت دریچه‌‌ای که اسید را در معده نگه می‌دارد کم کند.

. پرهیز از غذاهای تند و چرب و کافئین‌دار: این عوامل می‌توانند علائم ریفلاکس را تشدید کنند.

تورم لوزه‌ها

نوشیدن آب فراوان، استراحت کافی، مصرف ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش درد، غرغره آبنمک، تنفس هوای مرطوب و استفاده از قرص‌های مکیدنی برای نرم کردن گلو و درمان با آنتی بیوتیک برای عفونت باکتریایی از راهکارهای درمانی تورم لوزه‌ها هستند.

گلودرد استرپتوکوکی

پزشک برای درمان گلودرد استرپتوکوکی، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند چون این بیماری یک عفونت باکتریایی است. برای تسکین علائم می‌توانید از ایبوپروفن یا استامینوفن جهت تسکین درد استفاده کنید، آبنمک غرغره کنید و قرص‌های مکیدنی مصرف کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

در شرایط زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

. مشکل در بلع غذا

. تنگی نفس یا خس خس سینه

. کهیرهای پوستی

. درد در قفسه سینه

. خستگی زیاد

. تب بالای ۳۸٫۳ درجه

اگر خشکی گلوی‌تان بیش از یک تا دو هفته طول بکشد، پزشک باید ارزیابی‌های پزشکی بیشتری انجام دهد.

چگونه خشکی گلو را برطرف کنیم؟

اگرچه کلمه ی گلوی خشک ممکن است خودش بیانگر باشد،این موقعیت میتواند به طیفی از انواع ناراحتی ها اشاره کند مانند حساسیت یا خارش،که میتوانند ایجاد درد کنند،سختی در بلع،تغییر در مزه ها،یا احساسی مثل وجود غبار در پشت گلو.خشکی گلو معمولا توسط بیماری ها ایجاد میشود،معمولا خفیف و گاهی اوقات جدی تر است اما میتواند نتیجه ای از عوامل محیطی،خشکی آب بدن و تنفس از طریق دهان نیز باشد.با استفاده از طیفی از درمانها برای علائم شایع،همراه با توجه به بیماریهایی که میتوانند غشای مخاطی گلو را خشک کنند،معمولا میتوان به خشکی گلو غلبه کرد یا حداقل آن را بهبود بخشید.

روش اول
آرام کردن علائم گلوی خشک

۱)بخار بگیرید.

مانند استفاده از بخور،قرار دادن خودتان در معرض یک محیط مرطوب،رطوبت را به غشای مخاطی خشک می آورد.به بهانه ی این مورد،گاهی اوقات حمام بخاری داغ و طولانی بگیرید.

روش دیگری برای بخار گرفتن این است که یک قابلمه آب را بجوشانید،آن را از روی گاز بردارید،یک حوله روی سرتان بیاندازید و روی قابلمه ی بخار خم شوید.ابتدا بررسی کنید که بخار زیاد داغ نباشد.

۲)آب نمک گرم قرقره کنید.

نمک باکتریهای دهان و گلو را میکشد و به برطرف کردن خشکی و حساسیت،کمک میکند.قرقره کردن آب نمک ۲ بار در روز،به برطرف کردن خشکی گلو کمک میکند.

۱ قاشق چای خوری نمک به یک فنجان آب اضافه کنید

۲-۱ بار در روز،هر بار برای ۶۰-۳۰ ثانیه قرقره کنید
پس از قرقره کردن آن را قورت ندهید

بعضی افراد محلول سرکه ی سیب قرقره می کنند(۱ قاشق غذاخوری به ازای هر پیمانه آب). مزه ی خوبی ندارد اما ممکن است جواب دهد.

۳)گلو را با عسل بپوشانید.

حداقل این مورد از آب نمک یا سرکه ی سیب،مزه ی بهتری دارد!

عسل به جز خاصیت پوشانندگی با ساختار قطورش،خواص ضدعفونی کننده نیز دارد.تعجبی ندارد که زنبورها عاشق عسل هستند!

۴) از لازنج استفاده کنید تا بزاق ترشح شود.

مکیدن لازنج یا آبنبات مانند جویدن آدامس،به تحریک تولید بزاق کمک می کند که میتواند به برطرف کردن خشکی گلو کمک کند.

دندانپزشکتان قدردانتان خواهد بود اگر از انواع بدون قند استفاده کنید.

۵)چای داغ بنوشید.

اکثر افراد به این نتیجه رسیده اند که مایعات گرم اثرات آرام کننده دارد،پس چای کم کافئین با عسل و لیمو میتواند برای برطرف کردن خشکی گلو گزینه ی خوبی باشد.

چای های گیاهی معمول مانند چای بابونه نیز میتوانند این مورد را برطرف کنند اما بعضی افراد چای هایی را قبول دارند که موادی مانند نعنا،زنجبیل،گل میخک،ریشه ی شیرین بیان،ریشه ی گل ختمی،اچیناسی و نارون قرمز دارند.

روش دوم

توجه به بیماریهایی که میتوانند باعث خشکی گلو شوند

۱)به بدنتان آب کافی برسانید.

خشکی گلو میتواند به این دلیل باشد که مصرف مایعاتتان کافی نیست.نوشیدن مایعات کافی،مخصوصا آب خالی،میتواند خشکی گلو را از بین ببرد.در طول روز به طور منظم،آب یا سایر مایعات را بنوشید.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار و الکلی تان را محدود کنید به دلایلی که یک ورزشکار توصیه می کند.این مواد خاصیت خشک کننده ی آب بدن دارند،پس صرف نظر از آنچه تبلیغات به شما میگویند،این ها نوشیدنی هایی نیستند که بخواهید برای رفع عطش از آنها استفاده کنید.
بعضی داروها نیز میتوانند خاصیت خشک کننده ی آب بدن داشته باشند،پس با پزشک یا داروسازتان در رابطه با داروها و علائم خشکی گلویتان مشورت کنید.

۲)از مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض آلودگی پرهیز کنید.

سیگار کشیدن به خودی خود به هزار دلیل انتخاب بدی است اما این کار و سایر محرک های گلو مانند گرد و غبار و آلودگی هوا،میتوانند باعث خشکی گلو شوند.اگر از خشکی گلو رنج میبرید(و حتی اگر رنج نمی برید)،قرار گرفتن در معرض آلاینده های تحریک کننده ی گلو را محدود کنید.

۳)متوجه تنفس از دهانتان بشوید.
تنفس با دهان باز نه تنها پشت گلو را در معرض هوای خشک خارجی قرار میدهد،بلکه به معنی نگذشتن هوا از محیط معمول مرطوب داخل بینی است.این یکی از دلایل خشکی گلو است هنگامی که بینی تان پُر است.

اگر متوجه خشکی گلو،مخصوصا پس از بیدار شدن میشوید،میتواند نتیجه ی تنفس با دهان در طول خواب باشد.
تنفس با دهان در شب،میتواند نشانه ای از آپنه،یک موقعیت جدی پزشکی باشد.پس اگر به این موضوع شک دارید،با پزشکتان مشورت کنید.

۴)متوجه برگشت اسید معده تان باشید.

برگشت اسید معده به مری میتواند حساسیت های گلوی متفاوتی از جمله احساس خشکی ایجاد کند.دوباره،اگر خشکی گلویتان بیشتر زمانی که از خواب بیدار میشوید است،ممکن است به این دلیل باشد.

اگر از بازگشت اسید معده در طول شب رنج میبرید،میتوانید سعی کنید مصرف مواد غذایی که اسید تولید می کنند،در بعد از ظهر را محدود کنید،سرتان را با بالشت ها بالا تر قرار دهید،قسمتی از تختتان که سرتان را آنجا قرار میدهید،با تخته های چوبی بالاتر بیاورید یا با پزشک یا داروسازتان در رابطه با استفاده از داروهای بدون نسخه یا نسخه ای،مشورت کنید.

۵)هوای خشک را با استفاده از بخور،برطرف کنید.

هوای سرد رطوبت کمتری در خود جای میدهد،پس مخصوصا در ماههای زمستانی،با اضافه شدن خشکی توسط اثرات گرم کننده های خانه،ممکن است هوای داخل خانه تان به شدت خشک باشد.این مورد میتواند به خشکی گلو منجر شود.بخارِ بخور میتواند با اضافه کردن رطوبت به غشای مخاطی گلو،باعث برطرف شدن خشکی گلو شود.

همچنین این مورد میتواند بهانه ای برای سفری طولانی در زمستان،به یک منطقه ی گرم و مرطوب باشد!

۶)بیماریهای جدی تر را از دور خارج کنید.

زمانی که خشکی گلو نتیجه ی یک بیماری باشد،معمولا توسط یک بیماری اذیت کننده اما معمولا غیر مزمن مانند آلرژی یا سرماخوردگی معمول ایجاد میشود.با این وجود،زمانی که بیماری جدی تری حضور دارد،خشکی گلو یا گلو درد میتواند یک علامت زودهنگام باشد.

خشکی گلو میتواند علامتی از عفونت گلو یا مونونوکلئوسیز،ورم لوزه،سرطان گلو یا مری یا ویروس ایبولا(کمتر شایع اما بیشتر خطرناک) باشد.
اگر همراه با خشکی گلو،تب و بدن درد دارید،با پزشکتان مشورت کنید زیرا ممکن است عفونتی داشته باشید که مهم باشد.

درمان خشکی گلو | علل و راه های درمان خانگی

درمان خشکی گلو و پیشگیری از آن

درمان خشکی گلو | علل و راه های درمان خانگی

منبع: برترین ها / دکترسلامت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا