نگاهی به اوج گرفتن سرقت گوشی هوشمند در مناطق مرکزی پایتخت


 نگاهی به اوج گرفتن سرقت گوشی هوشمند در مناطق مرکزی پایتخت

تبهکاران همیشه باهوش‌تر و سریع‌تر از سایر مردم بوده‌اند. زودتر تغییر شرایط اقتصادی را درک کرده‌اند و پیش از سایر مردم در سبک زندگی خود تغییر تاکتیک داده‌اند. این روزها نیز تبهکاران خوب فهمیده‌اند که ارزش گوشی‌های هوشمند موبایل چقدر شده است. اگر تا دیروز به سبب امکان ردیابی سرقت موبایل و به اصطلاح «موبایل‌قاپی»، هزینه‌اش بالا رفته بود و از دستور کار سارقان خارج شده بود، امروز آنها می‌دانند اگر یک گوشی هوشمند را به سلامت بقاپند می‌توانند قطعاتش را بدون آنکه ردگیری شود با قیمت بالایی بفروشند. افزایش قیمت ارز سبب شده بهای گوشی‌های هوشمند چندین برابرشود و از این مهم‌تر قیمت قطعات آن نیز به همین تناسب سیر صعودی طی کند.

حالا اگر کسی صفحه نمایش گوشی هوشمندش براثر ضربه آسیب ببیند معادل زمانی که گوشی‌اش را خریده باید خرج کند. همین ویژگی تغییر شرایط اقتصادی سبب شده تا تبهکاران روی «موبایل‌قاپی» متمرکز شوند و این روزها بیشتر بشنویم که گوشی موبایل دوستان و همکاران‌مان را قاپیده‌اند. این روزها تهرانی‌هایی که در مناطق مرکزی تهران تردد داشته‌اند بیشتر خبر سرقت گوشی تلفن همراه خود یا دوستان‌شان را نقل کرده‌اند. مناطق مرکزی یعنی محدوده چهارراه‌ ولیعصر، میدان ولیعصر، میدان هفت‌تیر تا میدان آرژانتین. علاوه بر این محدوده میدان ونک و خیابان میرداماد نیز محدوده‌ای‌ است که مردم باید بیشتر در آن مراقب سارقان گوشی تلفن همراه باشند.

از واقعیت تا خبرسازی

واقعیت این است که شرایط اقتصادی و تغییرات چند‌ماه اخیر سبب شده تا قیمت گوشی تلفن همراه جذابیت بیشتری برای سارقان داشته باشد و این روزها بیشتر تلفن ۱۱۰ به صدا در‌آید. در همین حال پلیس تهران نیز در حال شناسایی و دستگیری موبایل‌قاپانی است که به صورت گروهی عمل می‌کنند. برای نمونه سرهنگ حسینی جانشین پلیس پیشگیری تهران بزرگ اعلام کرده است که به تازگی و در روزهای اخیر ۴ گروه از موبایل‌قاپان را شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

سرهنگ حسینی به کم‌سن بودن اعضای این گروه‌های کیف‌قاپ اشاره کرده است.

در همین حال در نخستین روزهای مهر در محدوده ابتدای خیابان ستارخان چند مورد موبایل‌قاپی گزارش شد. به جز این پلیس نسبت به موبایل‌قاپی هشدارهایی به مردم داد و از آنها خواست به هنگام عبور در خیابان مراقبت‌های بیشتری از خود داشته باشند. هشدار پلیس به‌ویژه متوجه مراکزی از شهر بود که مردم و شرکت‌های پرتردد در آن مستقر هستند. این در حالی است که به نظر می‌رسد مناطقی نظیر چهارراه ‌ولیعصر، خیابان‌هایی که ما‌بین دو میدان مرکزی شهر میدان هفت‌تیر و ولیعصر واقع شده‌اند و محدوده میدان ونک و خیابان میرداماد بیشتر مورد توجه موبایل‌قاپان بوده است.

در چنین شرایطی شامگاه روز پنجشنبه و در حالی که بسیاری از علاقه‌مندان و هواداران دربی پایتخت در حال بحث بر سر نتیجه مساوی و بازی کسل‌کننده تیم مورد علاقه‌‌شان بودند در گروه‌های تلگرامی خبری دست به دست شد که می‌گفت در محدوده‌ در شرقی ورزشگاه آزادی از ۸ نفر به صورت مسلحانه سرقت موبایل صورت گرفته است. اما پیگیری پلیس حکایت از آن داشت که در آن محدوده هیچ شکایتی از مردم به پلیس اعلام نشده بود.

با این حال خبر به سرعت کپی و در گروه‌های بیشتری دست به دست شد تا آنکه سرهنگ کیوان ظهیری نسبت به آن خبر توضیحاتی ارایه کرد. سرهنگ ظهیری، در این باره تاکید کرد: حمله به تماشاگران دربی پس از اتمام مسابقه کذب محض است و این خبرکه در برخی رسانه‌ها منتشر شده است صحت ندارد، چرا که تمامی نیروهای مستقر در ورزشگاه آزادی به صورت آماده‌باش در حال انجام ماموریت بودند و هیچ گزارشی در این خصوص به ما اعلام نشد.

رییس پلیس پیشگیری تهران همچنین توضیح داد: ماموران طی بازرسی‎ها و گشت‌زنی در اطراف ورزشگاه در زمان برگزاری بازی دربی موفق به شناسایی و دستگیری ۹ سارق و جیب‌بر که در محوطه ورزشگاه در حال پرسه‌زنی بودند، شدند که ۷ عدد گوشی تلفن همراه در زمان دستگیری جیب‌برها و بازرسی بدنی از آنها کشف و ضبط شد.

اگر خودمان مراقب نباشیم

زمانی در کشور فقط ۲ میلیون دستگاه گوشی تلفن هوشمند فعال بود. اما فقط در فاصله سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ تعداد گوشی‌های هوشمند تلفن همراه ۹۸ میلیون افزایش یافت. در همان زمان «محمدجواد آذری‌جهرمی» معاون وقت وزیر ارتباطات بود و در سخنانی گفته بود: ۴۰ درصد جوانان و نوجوانان بیشتر ارتباطات و فعالیت‌های‌شان از طریق تلفن‌های همراه هوشمند انجام می‌شود. بالغ بر ۸۰ درصد از پزشکان منابع و خدمات خود را از طریق تلفن‌های همراه هوشمند دنبال و تامین می‌کنند.

همین وضعیت بستری که موبایل‌قاپان امروز در آن سوداگری می‌کنند را ملموس می‌کند. اینکه کافیست اندکی روی افرادی که حواس‌شان به دور و برشان نیست تمرکز کنند یا آنهایی را که غرق در شبکه‌های اجتماعی شده‌اند. کافیست کنار خیابان راه بروند و در این زندگی پرگرفتاری با یکی از دوستان یا همکاران‌شان گفت‌وگوی تلفنی‌شان طولانی شود. همین بهترین فرصت است تا در کسری از ثانیه موتورسواری گوشی را بقاپد و ببرد.

دو روشی که باید مراقبش باشیم

این روزها سارقانی که روی گوشی‌های هوشمند تمرکز کرده‌اند از دو روش استفاده می‌کنند. یکی «تنه‌زنی» است و دیگری هم «قاپیدن». همین هفته قبل که تلفن همراه یکی از همکاران روزنامه اعتماد را سرقت کردند به آرامی کنار خیابان داشت به صفحه نمایش گوشی‌اش نگاه می‌کرد تا ببیند خودروی اسنپ چقدر با او فاصله دارد. موتورسوار بی‌صدا نزدیکش شد موبایل را قاپید و گاز داد و دور شد.

اما روش جدیدتر این روزها «تنه‌زنی» است. براساس گزارش‌های برخاسته از شکایات مردم به پلیس در این شیوه موتورسواران به سمت طعمه خود حرکت کرده و تنه‌ای محکم به او می‌زنند. در این لحظه موبایل از دست طعمه خارج می‌شود و یکی از موتورسواران آن را گرفته و از محل دور می‌شوند. در این حالت قربانی تصور می‌کند تصادف کرده یا برخوردی صورت گرفته است در حالی که براثر ضربه موبایلش از دستش رها شده و به سرقت رفته است.

شیشه ماشین را پایین نیاورید

عموم ما به هنگام رانندگی کمتر به ممنوعیت صحبت با تلفن همراه توجه می‌کنیم. اگر هم خودمان به این قانون احترام بگذاریم سرنشین فارغ از این قانون تلفن همراهش را به دست گرفته و به راحتی صحبت می‌کند. معمولا آنها که راست‌دست هستند و روی صندلی سرنشین می‌نشینند بیشتر قربانی سارقانند. آنها با دست راست و در حالی که شیشه خودرو را پایین داده‌اند در حال مکالمه‌اند. فارغ از اینکه سارقان به سادگی دست داخل ماشین می‌آورند و گوشی را سرقت می‌کنند. همین چندی قبل اتفاقی که برای یکی از خبرنگاران در تقاطع خیابان اسفندیار و آفریقا روی داد. او پشت چراغ قرمز توقف کرد ولی بی‌خبر از آنکه شیشه پایین خودرو و تماس طولانی‌اش سارقی را به کمین آورده است.

تنها موبایل‌قاپی و پایین بودن شیشه به هم ارتباط ندارند. در بسیاری مواقع افراد کیف حاوی مدارک و پول خود را روی صندلی سرنشین می‌گذارند درحالی که شیشه خودرو را پایین آورده‌اند. کافیست اندکی به‌هوش و سرعت عمل سارقان فکر کنیم. آنها کارهایی را در کسری از ثانیه می‌کنند که شوکه‌کننده است. برای همین این روزها بهتر است بیشتر از خودمان و اموال‌مان مراقبت کنیم تا فقط به وضع اقتصادی غر بزنیم. کافیست وقتی سوار خودرو می‌شویم اگر نمی‌خواهیم کولر بزنیم شیشه خودرو را فقط به اندازه ۴ انگشت روی هم پایین بیاوریم و به سرعت قفل مرکزی را فعال کرده تا همه درهای خودرو قفل شود. در بسیاری موارد سارقان که زاغ کیف راننده را زده‌اند در یک لحظه در عقب خودرو را باز کرده و کیف را سرقت کرده‌اند.

etema​ad.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام