عوارض و موارد مصرف شربت استئوکر


شربت استئوکر (Osteocare) که به آن شربت کلسیم هم گفته می‌شود از مکمل‌هایی است که به منظور درمان کمبود ویتامین D و قوی‌تر شدن استخوان‌ها برای بهبود بیماری پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. افسردگی، سنگ کلیه، حالت تهوع، یبوست و گرفتگی معده برخی از عوارض مصرف این داروست. با ما همراه شوید. کلسیم از موادی است که بدن به آن نیاز داشته و بیش از هر...

شربت استئوکر (Osteocare) که به آن شربت کلسیم هم گفته می‌شود از مکمل‌هایی است که به منظور درمان کمبود ویتامین D و قوی‌تر شدن استخوان‌ها برای بهبود بیماری پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. افسردگی، سنگ کلیه، حالت تهوع، یبوست و گرفتگی معده برخی از عوارض مصرف این داروست. با ما همراه شوید.

کلسیم از موادی است که بدن به آن نیاز داشته و بیش از هر ماده دیگری هم در بدن وجود دارد. بیشترین مقدار کلسیم در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می‌شود. پوکی استخوان بیماری شایعی است که در سنین بالا بروز کرده و استخوان‌ها را که از اصلی‌ترین اجزای بدن انسان هستند ضعیف و شکننده می‌کند.

معمولا کلسیم به همراه ویتامین D مصرف می‌شود چرا که مصرف این دو ماده در کنار هم موجب جذب بهتر کلسیم می‌شود. تنظیم میزان کلسیم بدن، برعهده هورمون‌هایی است که از غده تیروئید ترشح می‌شوند. خوشبختانه منابع غذایی حاوی کلسیم به وفور در دسترس است. این منابع شامل لبنیات، ماهی، لوبیا سفید و چشم بلبلی، کلم پیچ، شیر سویا، شلغم، کنجد، بادام، پرتقال، انجیر و… می شود. لازم به ذکر است که مصرف بیش از اندازه سیگار، چای و قهوه در جذب کلسیم اختلال ایجاد کرده و اجازه نمی‌دهد بدن در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشد. در شرایطی که بدن یک فرد با کمبود شدید کلسیم مواجه باشد پزشک مصرف داروها و مکمل‌های حاوی کلسیم را پیشنهاد می‌کند. شربت استئوکر یکی از این مکمل‌هاست که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.

عوارض و موارد مصرف شربت استئوکر

شربت استئوکر چیست؟

شربت استئوکر (Osteocare) که به آن شربت کلسیم هم گفته می‌شود از مکمل‌هایی است که به منظور درمان کمبود ویتامین D و قوی‌تر شدن استخوان‌ها برای بهبود بیماری پوکی استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. استئوکر همچنین باعث تنظیم حرکت مایعات در روده می‌شود. این مکمل برای موارد دیگری همچون رفع مشکلات قلبی عروقی، کمک به عمکرد طبیعی قلب، عضلات و اعصاب و همچنین برطرف کردن بی‌اشتهایی، اسهال و ضعف بینایی هم مصرف می‌شود. توجه داشته باشید که دریافت کلسیم کافی، آثار مثبتی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد.

ترکیبات اصلی شربت استئوکر شامل ویتامین دی، کلسیم، منیزیم و فلز روی است.

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام‌های تجاری
موارد مصرف
بهبود پوکی استخوان و درمان کمبود ویتامین D
عوارض ایجاد اشکال در بافت‌های استخوانی، افسردگی، سنگ کلیه، حالت تهوع، یبوست، گرفتگی معده، ناراحتی‌های گوارشی، سردرد، بی‌اشتهایی، پایین آمدن فشار خون، بروز آکنه، نفخ شکم، تپش قلب، خستگی و ضعف
اختلال دارویی در این رابطه با پزشک مشورت شود

مقدار و نحوه مصرف شربت استئوکر

میزان دقیق مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول برای کودکان ۱ تا ۲ سال مقدار یک قاشق مرباخوری ،۲ بار در روز و برای کودکان ۳ تا ۱۲ سال مقدار ۲ قاشق مرباخوری ۲ تا۳ بار در روز مصرف می‌شود. برای بزرگسالان نیز مقدار ۲ قاشق مرباخوری ۲ بار در روز کفایت می‌کند.

عوارض و موارد مصرف شربت استئوکر


نکاتی که در ارتباط با مصرف شربت استئوکر باید بدانید

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی باید زیر نظر پزشک باشد. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند. در صورت داشتن سابقه حساسیت دارویی قبل از مصرف این مکمل دارویی پزشک را در جریان قرار دهید. همچنین اگر به ترکیبات استئوکر حساسیت دارید، آن را مصرف نکنید. اگر وضعیت شما در حین مصرف همچنان ادامه پیدا کند و یا بدتر شود، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. چنانچه به بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری های مروبط به روده، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی مبتلا هستید این مکمل را با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف کنید. بدون اینکه با پزشک خود مشورت کنید از استئوکر برای کمبود ویتامین D و پوکی استخوان‌ها استفاده نکنید. در صورتیکه با مصرف استئوکر دچار سرگیجه، خواب‌آلودگی و افت فشار خون شدید بهتر است از انجام کارهایی مثل رانندگی که به دقت و توجه بالا نیاز دارند اجتناب کنید. مشروبات الکلی می‌توانند اثرات جانبی مانند خواب‌آلودگی را تشدید کنند. در مورد نحوه صحیح قطع مصرف استئوکر با پزشک معالج مشورت نمایید.

منبع

عوارض و موارد مصرف شربت استئوکر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دارو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حقوق ورودی موبایل‌های بالای 600 دلار ابلاغ شد