چرا ترامپ بار دیگر و به شکل علنی به عربستان سعودی توهین کرد؟


چرا ترامپ بار دیگر و به شکل علنی به عربستان سعودی توهین کرد؟

ترامپ پیش از این نیز سخنان مشابهی در اجلاس مجمع عمومی و نشست سران ناتو به زبان آورده بود و گفته بود که برخی کشورها هستند که اگر آمریکا و حمایتش از آنها نبود حکومت های شان دو هفته هم دوام نمی آورند اما در مقابل این حمایت چیزی پرداخت نمی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران الجزیره در گزارشی نوشت: عربستان سعودی در حالی روز ملی خود را جشن می گیرد که گمان می کند در امنیت به سر می برد. این کشور مسابقاتی بزرگ را برگزار می کند و تیم های آکروباتیک را به این کشور می آورد که از قضا کانادایی هستند( روابط کانادا و عربستان در پی انتقاد کانادا از ریاض به دلیل بازداشت فعالان حقوق بشر و خشم عربستانی ها قطع شده است) اما خطر از جایی این کشور را تهدید می کند که فکرش را نمی کند. از طرف رئیس جمهور آمریکا همپیمان مورد اعتماد همانطور که وی را توصیف می کنند. ترامپ همچنان به گروکشی و تهدید عربستان سهودی و توهین به این کشور ادامه می دهد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با پادشاه عربستان تماس تلفنی برقرار می کند اما چند ساعت بعد علنا به عربستان توهین می کند. ترامپ در سخنرانی خود در گردهمایی انتخاباتی در ایالت «ویرجینیا»بار دیگر به عربستان سعودی توهین کرد.

ترامپ در این سخنرانی گفت: من عربستان سعودی را دوست دارم و همین امروز صبح با ملک سلمان پادشاه عربستان گفت و گوی تلفنی مفصلی داشتم.به او گفتم که شما تریلیون ها دلار دارید ولی خدا می داند که بدون ما برای شما چه اتفاقی می افتد! چه بسا نتوانی هواپیماهایت را نگه داری زیرا عربستان سعودی در معرض حمله قرار می گیرد لیکن با ما در امنیت کامل به سر می برد.اما در مقابل، چیزی که باید به دست آوریم را به دست نیاورده ایم»

هنوز مشخص نیست این هواپیماهایی که ترامپ مورد اشاره قرار داد و گفت که ملک سلمان نمی تواند آنها را نگه دارد کدام هواپیماها هستند؟ آیا منظورش هواپیماهایی برای فرار است که در صورت حمله نظامی به عربستان بتواند با آنها فرار کند یا نه؟ لیکن چیزی که مشخص است زبان ترامپ و لحن سخنانش این بار بی سابقه است و در هر صورت شایسته نیست درباره هر گونه رهبری زده شود حتی اگر این رهبر،رهبر یک کشور دشمن باشد، رهبر یک کشور همپیمان که دیگر جای خود دارد.

ترامپ پیش از این نیز سخنان مشابهی در اجلاس مجمع عمومی و نشست سران ناتو به زبان آورده بود و گفته بود که برخی کشورها هستند که اگر آمریکا و حمایتش از آنها نبود حکومت های شان دو هفته هم دوام نمی آورند اما در مقابل این حمایت چیزی پرداخت نمی کنند.

این در حالی است که ترامپ در سفر به ریاض که اولین سفر خارجی اش پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور آمریکا بود با 500میلیارد دلار به شکل قراردادهای مختلف از جمله قراردادهای سلاح های مختلف، به واشنگتن بازگشت؛ قراردادهایی که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان امضا کرد. این قراردادها نیز در سایه تهدید خطر یک دشمن امضا شد،دشمنی که تغییر کرد و ایران نام گرفت و دیگر تل آویو نیست.

ترامپ به این گروکشی هم بسنده نکرد بلکه از عربستان سعودی بیشتر می خواهد. ترامپ از عربستان می خواهد که تولید نفت خود را افزایش دهد تا بهای نفت کاهش پیدا کند و با این کار از عربستان می خواهد که علیه خودش بازی کند. زمانی هم که ریاض برای برآورده کردن این خواسته ترامپ این پا و آن پا می کند، رئیس جمهور آمریکا با پادشاه اش تماس می گیرد و از او می خواهد به سرعت به دستوراتی که به وی داده شده عمل کند. آیا عربستان سعودی در این وضعیت شکننده قرار دارد که به هر چه از این کشور خواسته می شود تن می دهد؟در ظاهر که چنین نیست، عربستان کشوری محوری در منطقه است که ثروتمند است و به لحاظ تسلیحاتی قوی است ولی به باور بسیاری مشکل عربستان سلاح نیست بلکه ضعف رهبرانش است.

این کشور در نتیجه کنار گذاشتن سیاست های چند دهه ای خود باعث شد که عرصه برای گسترش نفوذ وسیع ایران هموار شود و آن وقت یکی پیدا شد که به رهبران عربستان بگوید من به نیابت از شما با ایران مقابله می کنم. و این مساله به شکل تلویحی بیان شد نه آشکار. این تحولات در سایه انتقال دشوار قدرت در ریاض رخ می دهد که کلیدهای آن به باور برخی از کارشناسان در واشنگتن است. امری که باعث شده است که احساس رضایت بخش ضعف خود را با توهم قدرت و افراط در تهدید با استفاده از آن خودش را فریب دهد، بنابراین پذیرفته که ایران دشمنش است.این تحولات در حالی رخ می دهد که واقعیت ها روی زمین به نفع عربستان نیست، نه واشنگتن به تهران حمله می کند و نه اسرائیل این کار را می کند.پس بنابراین چه مصلحتی برای دشمنی با ایران و دامن زدن به تنش با این کشور وجود دارد؟ آمریکا به عمد به تنش میان عربستان با ایران دامن زده است تا بتواند خودش وارد عمل شود و به نیابت از عربستان از ریاض حمایت کند!

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها