معضلات کشور آبسه‌ای از تب سیاست است/ دانشگاه‌ برای بازگرداندن اعتماد ملی راهکار ارائه دهد


معضلات کشور آبسه‌ای از تب سیاست است/ دانشگاه‌ برای بازگرداندن اعتماد ملی راهکار ارائه دهد

سعید نمکی با بیان اینکه امروز بزرگترین سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد ملی مردم را از دست داده‌ایم از دانشگاه‌ها خواست برای برون رفت معضلات راهکار ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سعید نمکی معاون علمی و فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در هم‌اندیشی نقش‌آفرینی پژوهش و فناوری در اقتصاد ملی که در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد با اشاره به مفهوم توسعه در کشورها با ارائه دو تعریف در این خصوص گفت: تعریف اول آن است که ممکن است هر مملکتی بتواند با مقتضیات خود زندگی کند ضمن اینکه تعریف دوم هم ‌آن است که مملکت توسعه یافته مملکتی است که نیروی انسانی را به سرمایه تبدیل کند و اگر این تعاریف بخواهد محقق شود یگانه مسیر آن آموزش و دانش است.

وی افزود: 44 درصد بیکاران در ایران دارندگان مدارک لیسانس به بالا هستند لذا باید بررسی شود چرا نخبگان پا به رکاب کشور نبوده و به دنبال رفتن از ایران هستند.

معاون علمی و فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: دانشگاه مغز متفکر جامعه است و حکومت و سیاستمداری که از دانشگاه فاصله بگیرد بر روی جهل خود سرمایه‌گذاری کرده و قطعا خواهد باخت.

وی اظهار داشت: امروز چالش‌های عظیمی در نظام ارائه خدمت کشور داریم؛ لذا پرچالشترین مشکل کشور عرصه اجتماع است.

نمکی گفت: نمی‌توان در دانشگاه پژوهشگر تربیت کرد در حالی که در آموزش ابتدایی روح تحقیق را در بین بچه‌ها ایجاد نکرد و باید این کار را از آموزش و پرورش بخواهیم که متاسفانه فرزندانمان در حال حافظیات هستند نه پژوهش.

وی افزود: امروز بزرگترین سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد ملی را از دست داده‌ایم چرا که 16 هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور باعث شده که خزانه کاره‌ای نباشد و وقتی دولت به سمت راست راهنما می‌زند نقدینگی به سمت چپ حرکت می‌کند در حالی که دانشگا‌ه‌ها در این بخش ورودی نکرده و با نگاه کارشناسی این معضل را رفع نکرده‌اند.

معاون علمی و فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: روزگاری در این کشور به احترام محرم و صفر عرق‌خوری نمی‌کردند ولی حالا با عرق دست‌ساز تعداد زیادی در استان‌های مختلف کشته شده‌اند؛ لذا پژوهشگران اجتماعی بر روی این تغییر رفتار باید کار کرده و راهکار ارائه دهند.

وی با اشاره به افزایش خودسوزی در استان‌های کشور،‌گفت: متاسفانه در دیداری که اخیرا از استان ایلام داشتم متوجه شدم خودسوزی در این استان زیاد شده است در حالی که دانشگاه ایلام باید برای این کار راهکار ارائه دهد؛ ضمن اینکه حواشی‌های شهر زاهدان، کرج و اهواز هم زیاد است و باید اساتید و پژوهشگران دانشگاهی در این خصوص اقدام عاجلی کنند.

نمکی گفت: بار بیماری‌های امروز به دلیل انباشته شدن ندیدن‌های دیروز است و اگر در بخش سلامت آینده‌نگری نکنیم قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

وی با انتقاد از پژوهشگران و محققان دارویی کشور برای عدم رفع مشکلات دارویی کشور، گفت: واردات 3 درصد داروهای خاص کشور یک میلیارد و 200 میلیون تومان ارزبری برای ایران دارد؛ ضمن اینکه 97 درصد داورهای دیگر 550 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است در حالی که دانشمندان این مرز و بوم می‌توانند از ارزبری جلوگیری کنند.

معاون علمی و فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: باید دانشگاه‌ها پاسخ دهند چرا راهکاری برای حل مسائل کشور ندارند و چرا محققین ایرانی خارج نشین دل در گرو سرزمین مادری ندارند و چرا پژوهشگران کشور برای برون رفت از معضلات پیشنهاداتی ندارند؟

نمکی در پایان گفت:معضلات اقتصادی کشور آبسه‌ای از تب سیاست است در حالی که دانشگاه باید راهکاری برای رفع گرفتاری‌های امروز ارائه دهند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!