مسکن چادر نشینان قشقایی


مسکن چادر نشینان قشقایی گرچه نخستین نشانه های خانه سازی در ایران مربوط به دوران ماقبل تاریخی بوده و از عهد انسانهای غارنشین شروع می شود که به اعتقاد باستان شناسانی نظیر گیریشمن از پانزده هزار سال قبل انسان به غار و خانه سازی پرداخته و به علت تکامل این امر غار , کپر , […] نوشته مسکن چادر نشینان قشقایی اولین بار در جاهای دیدنی ایران. پدیدار شد.

مسکن چادر نشینان قشقایی
گرچه نخستین نشانه های خانه سازی در ایران مربوط به دوران ماقبل تاریخی بوده و از عهد انسانهای غارنشین شروع می شود که به اعتقاد باستان شناسانی نظیر گیریشمن از پانزده هزار سال قبل انسان به غار و خانه سازی پرداخته و به علت تکامل این امر غار , کپر , زاغه , حصیر , چوب , خشت و گل , امروز به خانه های سنگین و مجلل تبدیل شده است .
اما مسکن کوچ نشینان بخصوص ایل قشقایی در این مورد مصداق نداشته , زیرا اساس زندگی آنان مبتنی بر حرکت و آمادگی هر چه بیشتر برای جا به جا شدن است .
برای جامعه ای که باید تمام وسایل زندگی خود را بر چارپایان ببندد و در طول سال چندین ماه طی طریق نمایند , لازم است مسکنی متحرک , سبک , محکم و ارزان قیمت داشته باشند .
پس مناسب ترین نوع آن همانا چادر است و بخصوص که در انواع مختلف و اندازه های متفاوت دیده می شود .
مهمترین نوع چادرهای ایلی : چادرهای سیاه و چادرهای رنگین است .

سیاه چادرها :
سیاه چادراصولا از موی بز تهیه و عنصر بیرونی که در آن استفاده می گردد ,چوب بوده و بهترین نوع مسکن می باشد که می توان به راحتی آن را جمع کرد و در محلی دیگر مستقر نمود , از بررسی چادرهای قدیمی به خوبی می توان دریافت که از دیرباز تکاملی نیافته و تحولی نداشته اند ولی در هر حال این گونه مساکن بدون شک با نوع زندگی کوچ نشینی و معشت دامداران سازگاری دارد .
سیاه چادرها مسکن اصلی مردم قشقایی از فقیر و غنی , چه در تابستان و چه در زمستان محسوب می شود که با دست زنان زحمتکش ایل بافته و تهیه شده اند و تنها تفاوت عمده آنها با مسکن خوانین و بقیه مردم فقط در اندازه و زیبایی طناب ها و ارتفاع دیرک های آن است .
این چادرها را می توان در تابستان به سبک خاص و به صورت یک سرسرا و سالن بزرگ و در زمستان با تغییر و جابه جایی دیرک ها , طوری برپا کرد که در برابر بادو باران و طوفان شدید مقاومت نماید .
برای این کار قسمت وسط را از جهت طول با تیرک های افقی به حالت شیب دو طرفه در آورده و پایه های عمودی آنها را بر پا نگه می دارند و اطراف چادر را باید از جنس خود بپوشانند بطوری که فقط یک درب ورودی کوچک به اندازه عرض چادر داشته باشد و برای جلوگیری از ورود باد و گردو خاک در بیشتر خانه ها , آلاچیقی به دور آن می کشند . در بارنگی های شدید و طوفان برای جلوگیری از جا به جا شدن طنابهایی با میخ های چوبین بسته شده , شاخه های بزرگ درختان را روی آن گذاشته و سنگ های سنگین آنها را مهار می کننند , زیرا با نرم شدن زمین بر اثر بارنگی نیروی کشش چادر میخ ها را از جا می کند . برای جلوگیری از ورود آب باران به داخل چادر , در مرز داخلی چادر دو شیار کوچکی حفره کرده و آبهای ریخته شده از اطراف این شیارها به سمت خارج هدایت می شوند .

چادرهای رنگین در ایل قشقایی :
جنس این چادرها از پارچه های ضخیم یا برزنت و طناب های پنبه ای است که در شهرها تهیه می شود و خانواده های مرفه ایل و حتی افراد عادی از آن استفاده می نمایند .
این نوع چادرها در رنگ های مختلف و در طرح ها و شکلهای متفاوت دیده می شوند . البته اینک تکنیک و علوم جدید در آن دخالت نموده و تغییراتی را در جنس و طرز بافت و نوع پارچه و ابزارهای دیگر آن بوجود آورده است .
این چادرها به نام های پوش , نیم پوش , قلندری , آفتابگردان و … است که بعضی مثل آفتابگردان با پارچه های زیبا و آسترهای گلدار و طرح های متنوع که در هر ساعت از روز می توان جهت آن را تغییر داد دوخته می شوند .از این چادرها که بیشتر انوع قلندری است و فقط یک دیرک دارد هنگام کوچ و یا در زمستان استفاده می شود و تنها مخصوص مناطق ییلاقی می باشد .

مسکن چادر نشینان قشقایی

مسکن چادر نشینان قشقایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت