خبرگزاری برنالرستان- باشگاه جوانی /یادداشت اختصاصی : همان طور که می دانیم مد گرایی پدیده ای است که در همه ی جوامع با هر نوع فرهنگی وجود دارد و تقریباً می توان گفت طرفداران خاص خود به خصوص جوانان را نیز به همراه دارد اما جوانان باید به این نکته توجه داشته باشند که افراد هر جامعه ای باید با توجه به خصوصیات فرهنگی ، ارزشی و معیارهایی که در درون ساختار آن جامعه نهادینه شده خود را با هر نوع مدی سازگار نکنند و در حقیقت به سمت مدهایی جذب شوند که باتوجه به ارزش های اجتماعی که در بطن آن جامعه وجود دارد از نظر افراد آن جامعه معین هم با ارزش و مقبول واقع شوند .

بنابراین مد گرایی به دو دسته تقسیم می شود : 1) مدگرایی مطلوب 2) مدگرایی نامطلوب

مدگرایی مطلوب : به آن دسته از طرح ها و سبک هایی گفته می شود که از لحاظ ارزشی و فرهنگی مورد قبول تمامی افراد آن جامعه می باشند و لذا واکنش به آن مثبت برآورد می شود .

در مدگرایی مطلوب زمینه های فرهنگی و ارزشی جامعه بسیار مهم است و می توان به این وسیله به دنبال ایجاد و حفظ اتحاد ملی و همبستگی مردم و تقویت روحیه و ارده ی آنان در سطح جهانی شد .

در واقع در مدگرایی مطلوب ارزش های اساسی و بنیادینی که در بافت های ذهنی و فرهنگی آن جامعه رخنه کرده مورد اهانت قرار نمی گیرند .

اگر مدگرایی به صورت مطلوب توسط افراد آن جامعه به ویژه جوانان اجرا شود به راحتی می تواند بیانگر و نماد اتحاد و انسجام ارزش های غنی و توازن فرهنگی آن جامعه در سطوح بین المللی باشد .

کشور اسلامی ایران از قدمت فرهنگی چندین هزار ساله برخوردار است و از لحاظ فرهنگی و ارزشی حرف های زیادی برای گفتن دارد .

حال اگر تمامی افراد جامعه از اتحاد و انسجام قوی فرهنگی و ارزشی برخوردار باشند به راحتی می توانند از آرمان ها ، ارزش ها و فرهنگ غنی خود به عنوان نماد و سبک یا همان مدگرایی مطلوب استفاده کنند و خود را به جهانیان بشناسانند .

به عنوان مثال فرد ایرانی می تواند از لحاظ گفتار و رفتار ، آداب معاشرت ،نشست و برخاست بادیگران ، چگونگی لباس پوشیدن و ... به سبکی مطلوب عمل کند که کشورهای شرقی و غربی هم جذب آن شوند و از مد و سبک ایرانیان الگوبرداری کنند و به این شکل مدگرایی نه تنها پدیده ی ترسناکی نیست بلکه به کار بردن صحیح آن نیز می تواند در معرفی شخصیتی و فرهنگی کشور هم موثر واقع شود.

در نتیجه مدگرایی مطلوب رهاورد های مثبتی به همراه دارد که عبارتند از :

1)رواج عرق ملی میان جوانان و مقید بودن آنان نسبت به حفظ ارزش ها و آرمان های موجود در جامعه

2)ثبات شخصیتی جوانان

3)عدم خودباختگی فرهنگی

4)عدم تناقضات روحی و روانی نامناسب در بین افراد جامعه به خصوص جوانان

5)تقویت روحیه و اراده ی ملی

6)اتحاد و همبستگی میان گروه های مختلف جامعه

7)الگوبرداری کشور های دیگر از سبک و مدل ایرانیان و شناساندن درست و منطقی مدگرایی ایرانیان در سطوح بین المللی

8)حفظ هویت اصیل ایرانی

9)حفظ اصول اخلاقی و رعایت کردن موازین عرفی ، شرعی و قانونی متناسب با جامعه

10)جلوگیری از دچار شدن به انواع کج روی ها و انحرافات اجتماعی

11)توجه داشتن به ابعاد معنوی منطبق با الگوهای ایرانی و اسلامی

12)زیباترنشان دادن نمای شهری توسط جوانان جامعه

13)عدم ایجاد تفرقه ، چنددستگی ، چشم و هم چشمی و حس نارضایتی در میان جوانان

مدگرایی نامطلوب:به آن دسته ازطرح ها و سبک هایی گفته می شود که از لحاظ ارزشی و فرهنگی مورد پذیرش تمامی افراد آن جامعه نبوده و حتی در مواقعی واکنش به آن از طرف آحاد مردم منفی است .

امروزه به دلایل مختلفی مانند: فرآیند اجتماعی شدن ، تحولات اقتصادی و اجتماعی ، سرعت دگرگونی های اجتماعی ، توسعه و صنعتی شدن جوامع ، اتصالات تکنولوژیکی و رسانه ای مدگرایی به صورت نامطلوب در میان جوانان طرفداران خاصی دارد که با اصول ، مقرارات ، ضوابط و قواعد رفتارهای اجتماعی جامعه اسلامی ما سازگار نیست و در واقع ضد ارزش و ضد هنجار تلقی می شود .

برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی بر این امر واقف باشند که گرایش به انواع مدهای نامطلوبی که متأسفانه در جامعه ما به خصوص در میان جوانان رایج شده است ناهنجاریهای پایدار را به همراه دارد که سرانجام به انحرافات و کج رویهای اجتماعی می انجامد و در حقیقت قبول این مدگرایی های نامطلوب از ناحیه جوانان از عدم سازگاری فرد با ویژگی ها ، فرهنگ ، ارزش ها و آرمان هایی ناشی می شود که در بطن جامعه اسلامی ما نهفته است .

امروزه آنجه که ما شاهد آن هستیم این است که همین پدیده ی مدگرایی نامطلوب سبب شده که گروهی از جوانان در معرض تضادها و تناقضات متعددی قرار می گیرند و دچار بی هویتی و بی قدرتی و انفعالات نامناسب روحی می شوند .

یاد آوری این نکته لازم و ضروری است که روند پیش روی مدگرایی های نامطلوب و نامناسب در میان افراد جامعه به ویژه جوانان به خودی خود موجبات تحقق شرایط نامطلوب زندگی اجتماعی را فراهم می سازد و زمینه را برای انحراف هرچه بیشتر جوانان فراهم می آورد وسبب تسلط هر چه بیشتر نیروهای ضد انسانی به منظور منحرف کردن جوانان از عرصه اجتماعی و فرهنگی کشور می شود .

در نتیجه مدگرایی نامطلوب می تواند زیان های جبران ناپذیری را با خود به همراه داشته باشند که عبارتند از :

1)ناهم نوایی و ناسازگاری رفتار جوانان با هنجارهای جامعه

2)انجام دادن رفتارهایی بر خلاف معیارها و قواعد رفتاری جامعه

3)عدم انطباق فردی با معیارهای متداول جامعه

4)بی هویتی و عدم پاسخگویی به مسائل و نیازمندی های درونی خود

5)منحرف شدن از راه درست جامعه و تداوم رفتارهای نا به هنجار فرد

6)مقید و وفادار نبودن به ارزش ها و آرمان های اصیل فرهنگ خود

7)خود باختگی فرهنگی

8)چند گانگی شخصیت

9)به وجود آمدن چشم هم چشمی و از هم پاشیده شدن نظام اقتصادی خانواده ها

10)جایگزین کردن الگوهای نامناسب فرهنگ غرب به جای الگوهای فرهنگی اصیل ایرانی

11)نامناسب جلوه دادن نمای شهری به وسیله شهروندان با پوشش و حرکات و رفتار نامناسب

12)تخریب و تضعیف روحیه و اراده ملی

13)ایجاد چند دستگی و تفرقه میان مخالفان و موافقان مدگرایی

14)ایجاد تناقضات و تضادها وانفعالات نامناسب روحی و روانی برای جوانان

15)ایجاد روحیه خودپسندی ونارضایتی و خودخواهی در جوانان

16)توجه به بعد مادی و بی توجهی نسبت به بعد معنوی

پیشنهادات:به همین منظور مجریان نظام و نیروهای اجتماعی و فرهنگی و انسان های مسئول ومتعهد در جامعه باید با بهره گیری و مدد از آرمان ها ، فرهنگ ها ، ارزش ها و هنجارهای موجود در جامعه به صورت یکپارچه و هماهنگ در جهت هوشیارکردن کلیدی ترین سرمایه های خود که همان جوانان هستند کوشا باشند .

در نتیجه برای جلوگیری از پیش روی مدگرایی نامطلوب در جامعه توجه به این نکات ضروری است :

1)بالا بردن سطح آگاهی های عمومی مردم در زمینه ی مدگرایی

2)جلوگیری از واردات پوشاک نامناسب غربی به کشور و افزایش تولید ملی با سبک های مختلف و متنوع وزیبا که با فرهنگ کشور اسلامی ما سازگار باشد

3)بها دادن به طراحان و کارشناسان مد ایرانی

4)بالا بردن سطح کیفیت اجناس ایرانی نسبت به اجناس خارجی و نزول قیمت این اجناس نسبت به کالاهای خارجی

5)فرهنگ سازی قوی و تشویق مردم برای استفاده از اجناس ایرانی

6)استفاده نکردن از مدهای غربی و پوشش های نامناسب در رسانه و ترویج آن در فیلم های تلویزیونی و تیزرهای تبلیغاتی

7)افزایش خردورزی درست و به موقع مردم جامعه به خصوص جوانان از مزایا و عواقب مدگرایی های مطلوب و نامطلوب

8)جذب و جلب نظر جوانان با ایجاد تنوع در پوشاک و اجناس ایرانی و اسلامی

9)طراحی زیبا و متنوع پوشاک ایرانی با توجه به نیاز های طبیعی جوانان

10)ایجاد کردن فضاهای آموزشی و فرهنگی رایگان برای جوانان در جهت هوشیار کردن آنان نسبت به پدیده مدگرایی

11)معرفی کردن الگو های مدگرایی نامطلوب غربی به جوانان و برملا کردن اهداف شوم آنان با صراحت کامل برای جوانان

12)جلوگیری از ورود پوشاک نامناسب برای عرضه و فروش در سطح کشور و جمع آوری سریع وبه موقع این نوع اجناس از مراکز فروش

13)اقدام به موقع مسئولین کشور و تلاش آنان برای شناسایی با عوامل ترویج مدگرایی های نامطلوب در جامعه

14)معرفی فرهنگ و تمدن دیرینه ایرانی به همراه ارزش ها و آرمان های آن به جوانان

15)ایجاد فضای سالم اجتماعی با ترویج مدگرایی های مطلوب و اصیل ایرانی

16)شکل دهی و تغییر نگرش جوانان نسبت به مدگرایی های نامطلوبی که امروزه جوانان را به سمت خود جذب کرده به وسیله نهاد های فرهنگی

17)توجه و اهتمام هرچه بیشتر مسئولین به پدیده مد گرایی برای تحقق اهداف و مصالح ایدئولوژیکی و ملی

18)رواج مد آفرینی مطلوب در جامعه از طریق روان سنجی و روحیات افراد آن جامعه

19)رواج مدگرایی های مطلوب ایرانی در رسانه ها و تیزرهای تبلیغاتی که بر ماهیت مستقل و منحصر به فرد تمدن اسلامی دلالت دارد تمدنی که خود را از دیگران متمایز نموده و حاضر به پذیرش تاثیری از الگوهای نامطلوب نیست

20)تحقق بخشیدن به طرح سازمان دهی مد و لباس با توجه به ذائقه ی فرهنگی ایرانی و اسلامی

نویسنده : عاطفه صادقی دانش آموخته ی کارشناسی ارشد فلسفه و دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی –خبرگزاری برنا