رونق معاملات در بازار اول و دوم فرابورس


معاملات بازار اول و دوم فرابورس روز جاری با رونق و رشد آیفکس به پایان رسید.

ایران اکونومیست - رونق معاملات در بازار اول و دوم فرابورس
به گزارش ایران اکونومیست؛ در میانه این هفته معاملاتی در فرابورس ایران یک میلیارد و ۵۲۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷ هزار و ۹۰۳ میلیارد ریال در تمامی بازارها میان معامله‌گران دست‌به‌دست شد که بیش از ۵۲ درصد از حجم کل معاملات به دو بازار اصلی سهام فرابورس اختصاص یافت.

آیفکس در پایان معاملات امروز دوشنبه ۹ مهرماه ۹۷ با ۱۲ واحد افزایش در ارتفاع ۲۲۴۰ واحدی ایستاد که این افزایش بیش از همه تحت تاثیر اهرم مثبت و حداکثر ۱۰ واحدی از جانب نمادهای «ذوب» و «میدکو» اتفاق افتاد اما معاملات منفی در نمادهای «زاگرس» و «مارون» مانع از رشد بیشتر شاخص کل شد.

نمادهای تاثیرگذار

در ادامه رصد نمادهای فرابورسی در روزی که گذشت بیشترین افزایش قیمت را نماد «سمگا» و بیشترین کاهش قیمت را نماد «بهپاک» تجربه کردند. همچنین نماد تازه‌وارد «تاپکیش» در کنار «ذوب» و «سمگا» پُربیننده‌ترین نمادها لقب گرفت.

از سوی دیگر ۱۹۶میلیون سهم به ارزش ۸۷۱ میلیارد ریال در بازار اول و ۶۰۸ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس معامله شد که نماد «دی» با حجم معاملات نزدیک به ۲۵۱ میلیون سهمی بیشترین حجم و نماد «زاگرس» با معملاتی به ارزش نزدیک به ۳۵۲ میلیارد ریال، به‌ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در هر دو بازار به خود اختصاص دادند.

بازار پایه

در همین حال، بازار پایه در سه تابلو معاملاتی خود شاهد دست‌ به‌ دست شدن ۶۹۸ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۶۱۸ میلیارد ریال بود که نماد «خکرمان» بیشترین حجم معاملاتی را در این بازار از آن خود کرد.

به‌ علاوه، در بازار ابزارهای نوین مالی در روزی که گذشت ۲۱ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال معامله شد؛ در این بازار که اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و اوراق تسهیلات مسکن بانک‌های مسکن و ملی معامله می‌شوند، تسه‌ها در بازه قیمتی ۴۸۷ هزار تا ۶۲۶ هزار ریال نوسان کرد؛ «اخزا۶۲۳» بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در بازار بدهی در اختیار گرفت و صندوق اعتماد در ETF ها صدرنشین شد.

عرضه اسناد خزانه اسلامی

از جمله رویدادهای آتی فرابورس عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۰۶۱» است که عرضه آن فردا سه‌شنبه مورخ ۱۰ مهرماه برای اولین بار در بازار ابزارهای نوین مالی اتفاق خواهد افتاد. تعداد کل این سری از اوراق که در تاریخ ۲۳ تیرماه ۹۹ سررسید خواهد شد ۲۷ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۱۳۷ ورقه است و در تاریخ ۲۳ خردادماه ۹۷ توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شده است.

همچنین ۱۲.۵ درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت گلسار فارس در نماد معاملاتی «گلسار۴» که قیمت پایه کل آن برابر با ۳۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال است، فردا در بازار سوم فرابورس ایران، عرضه خواهد شد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند