آمریکا: واشنگتن قصد همکاری با پکن را ندارد


آمریکا: واشنگتن قصد همکاری با پکن را ندارد

پکن- ایرنا- یک مقام ارشد آمریکایی در جریان حضور در مراسم ویژه روز ملی چین گفت کشورش به دنبال همکاری با چین نیست و با پکن فقط رقابت می کند.

به گزارش ایرنا 'مت پوتینگر' مقام ارشد امور آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا در مراسم روز ملی چین در سفارت این کشور در واشنگتن خاطر نشان کرد ما خواهان رقابت با چین بجای همکاری هستیم.
وی که یکی از افراد مهم در سیاستگذاری های امنیتی آمریکا در قبال چین محسوب می شود تصریح کرد در سیاست های جدیدی که این کشور برای پکن تدوین کرده راهبرد رقابت بجای همکاری در پیش رو هر اقدامی قرار دارد.
این گزارش می افزاید طرح چنین اظهاراتی آنهم به این صراحت در روز تولد جمهوری خلق چین و آنهم در مراسم ویژه در بنای دیپلماتیک چین از سوی یک مقام آمریکایی، بسیار بدیع و به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران تا اندازه ای گستاخانه بوده است.
پوتینگر تصریح کرد آزادی و رقابت از محورهای اصلی دمکراسی آمریکایی است که حالا در سیاست ما در قبال چین در دستور کار قرار گرفته است و همین سیاست می تواند باعث سوء محاسبات میان طرفین و افزایش اختلافات شود.
در همین مراسم 'چویی تیانکای' سفیر چین در آمریکا نیز به شکلی هشدار دهنده گفت ما در یک تقاطع و در مسیر یک انتخاب راهبردی قرار گرفته ایم که تعیین کننده آینده روابط دو کشور است.
وی البته گفت ما قبلا انتخاب خود را مبنی بر تاکید بر اصول عدم درگیری و رویارویی، مهار مناقشات، رویکرد برد ـ برد و احترام متقابل انجام داده ایم.
به گفته وی چین در آینده درهای کشور را به روی دیگران بازتر خواهد کرد می کوشد تا با اصول تجارت آزاد با آنها همکاری کند و اصلاحات اقتصادی به پیش برده خواهد شد و پکن از نظم اقتصادی آزاد حراست خواهد کرد.
حملات مقام های آمریکایی از رییس جمهوری گرفته تا مشاوران امنیتی این کشور به چین در روزهای اخیر شدت بیشتری گرفته و 'تری برانستاد' سفیر آمریکا در پکن هم چین را به مداخله دولتی غیرقانونی در اقتصاد آزاد و حتی جاسوسی متهم کرده است.
'وانگ یی' وزیر خارجه چین در پاسخ به این اتهامات گفت روابط بشدت شکننده است و ترمیم آن دیگر کار ساده ای نخواهد بود.
آساق**231**1904**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت