درمان کج ادراری | علل و راه های درمانی موثر


درمان کج ادراری | علل و راه های درمانی موثر

درمان کج ادراری : علل کج ادراری چیست ؟ درمان های خانگی کج ادراری چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بیماریهای کودکان ، علل و راه های درمان کج ادراری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     علت کج شدن ادرار ، درمان کج ادراری     علت کجی ادرار … نوشته درمان کج ادراری | علل و راه های درمانی موثر اولین بار در پورتال جامع ایران بانو پدیدار شد.

بیماریهای کودکان ، علل و راه های درمان کج ادراری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

درمان کج ادراری | علل و راه های درمانی موثر

علت کج شدن ادرار ، درمان کج ادراری

علت کجی ادرار کودکان چیست و چرا باید جدی گرفته شود

حمید ارشدی جراح کلیه و مجرای ادرار کودکان دانشیار دانشاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: عدم درمان کجی ادرار در کودکان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی، عفونت و بیماری‌های دستگاه تناسلی را به‌همراه داشته باشد.

کودکان به دلایل مادرزادی یا غیرمادرزادی دچار کجی ادرار می‌شوند، یعنی خروجی ادرار به سمت بالا، پایین، چپ و یا راست منحرف می‌شود و درنتیجه ادرارشان هنگام خروج دچار انحراف می‌شود.

این جراح کلیه و مجرای ادرار کودکان افزود: دلایل مادرزادی صرفاً با جراحی بهبود می‌یابد و بروز آن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.
در برخی موارد نیز به دلیل عدم ختنه مناسب، سوختگی خروجی ادرار بر اثر ختنه یا استفاده از پوشک نامناسب، مجرای خروجی ادرار مسدود و در نتیجه ادرار هنگام خروج دچار انحراف می‌شود.

در بیش‌تر موارد انحراف ادرار غیر مادرزادی با دارو درمانی بهبود می‌یابد اما در مواردی نیز کودک نیاز به جراحی سرپایی دارد.

ارشدی با تأکید براینکه انحراف ادرار در کودکان باید جدی گرفته شود، گفت: اگر انحراف مجرای ادرار در کودکان درمان نشود، ادرار به‌صورت کامل تخلیه نمی‌شود و در نتیجه احتمال بروز بیماری‌های کلیوی در کودکان افزایش می‌یابد.

علاوه بر احتمال بیماری‌های کلیوی عدم تخلیه مناسب و کامل ادرار می‌تواند خطر عفونت و بیماری‌های دستگاه تناسلی را نیز در پی داشته باشد.

کج ادراری در کودکان، بهترین راه درمان

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: پسرم دو ونیم سالشه. در ماه اول ختنه شده. از حدود دو ماه پیش بعضی مواقع کج ادراری داره و ادرارش دو شاخه میشه و خیلی نازکه. به متخصص اطفال مراجعه کردیم گفتند چسبندگی یا گرفتگی مجرا داره بهترین وساده ترین راه اینه که با تب سنج وپماد مخصوص مسیر رو به مدت چند ماه هر روز بازکنین .متخصص اورولوژی هم صرفا با معاینه اولیه گفت تنگی مجرا داره وباید عمل جراحی بشه. چند تا سوال دارم.

درمان کج ادراری | علل و راه های درمانی موثر

علت کج رفتن ادرار در زنان

۱-آیا کدوم یک از این روشها رو انتخاب کنم؟
۲- من از بیهوشی شدیدا می ترسم برفرض انجام عمل جراحی بیهوشی مشکل زانیست؟ میترسم بچم به هوش نیاد

۳- استفاده از روش باز کردن با تب سنج درد زیادی داره؟ اصلا صلاحه از این روش استفاده کنیم؟
۴- اگه مدتی رو کاملا بیخیال بشیم مشکلی برای بچمون پیش میاد؟

۵-آیا امکان برطرف شدن خود بخود گرفتگی یا تنگی مثلا با بردن بچه بطور مکرر به آبهای معدنی وجداکردن دوطرف آلت تناسلی وجود داره؟
ممنون میشم پاسخ بدین خیلی نگرانم

پاسخ دکتر علی اصغر حلیمی، متخصص اطفال:

بعد از ختنه شدن آن قسمت سر آلت ممکن است چسبندگی داشته باشد. یک پماد مخصوص به مدت دو روز بزنید و بعد از آن به متخصص اطفال مراجعه کنید. همچنین می توانید با ثقسمت انتهای تب سنج سر سوراخ آلت بچه را باز کنید. اگر بدین وسیله باز شد که هیچ. اما اگر باز نشد حتما به متخصص اورولوژی برای بررسی بیشتر مراجعه کنید. ممکن است نیاز به انجام عکس رنگی باشد. معمولا قسمت اول مجرا بسته می شود.

ممکن است با این کار درست شود. اگر درست نشود نیاز به جراحی وجود دارد. عمل جراحی چسبندگی آلت تناسلی بچه نیاز به بیهوشی ندارد و می توان با یک بی حسی موضعی عمل را انجام داد. اصلا نباید این موضوع را به حال خود رها کرد و حتما باید درمان شود. چرا که به کلیه ها فشار وارد می کند و بچه نارسایی کلیوی پیدا می کند. درد ناشی از باز کردن مجرا با تب سنج با زدن پماد احتمالا بچه راحت می شود و دردش نمی آید. ضمن این که این کار را خود پزشک اطفال انجام می دهد. بنابراین برای انجام این کار به یک متخصص مراجعه کنید.

درمان کج ادراری | علل و راه های درمانی موثر

درمان ادرار کج در کودک

درمان کج ادراری | علل و راه های درمانی موثر

منبع: نی نی بان / آنا / سیمرغ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟