زندگینامه شهید محمّد رضا اسحاق زاده + عکس


زندگینامه  شهید محمّد رضا اسحاق زاده  + عکس

محمّد رضا اسحاق زاده ـ فرزند محمّد ـ در اوّل تیر ماه سال 1343 ـ مصادف با روز عید سعید غدیر ـ در روستاى قلعه‏نى از توابع شهرستان تربت حیدریّه چشم به جهان گشود.

اتاق خبر 24:

محمّد رضا اسحاق زاده ـ فرزند محمّد ـ در اوّل تیر ماه سال 1343 ـ مصادف با روز عید سعید غدیر ـ در روستاى قلعه‏نى از توابع شهرستان تربت حیدریّه چشم به جهان گشود. مادرش مى‏گوید: «قبل از او پسر دیگرى به نام رضا داشتیم که فوت کرد. نام این پسر را به نام امام رضا(ع)، محمّد رضا گذاشتیم. و در 2 سالگى گوسفندى براى او عقیقه کردیم.»

زندگینامه "شهید محمّد رضا اسحاق زاده" + عکس

نام و نام خانوادگى: محمّد رضا اسحاق زاده

نام پدر: محمّد

تاریخ و محلّ تولّد: 1/4/1341، قلعه‏نى

تاریخ شهادت: 3/12/1364

محلّ شهادت: منطقه‏ى عملیّاتى والفجر 8 (فاو)

آخرین سمت: فرمانده‏ى گردان حضرت معصومه (س)

او در خانه مایه‏ى خیر و برکت بود. به مکتب خانه رفت و قرآن را یاد گرفت. بسیار فعّال و پر جنب و جوش بود؛ خستگى را احساس نمى‏کرد. چون در خانواده‏اى مذهبى بزرگ شده بود، در خردسالى علاقه‏ى خاصى به مسجد داشت. با وجود سنّ کم مکبّر بود و بعدها مؤذّن شد.

تحصیلات ابتداى را بین سال‏هاى 1350 تا 1357 در مدرسه‏ى ابتدایى قلعه‏نى به پایان رساند.

پدر شهید مى‏گوید: «روزى گفت: پدر، ما یک معلّم داریم که ما را منحرف مى‏کند. حرف‏هاى ناشایست مى‏گوید. گفتم: به معلّم‏هاى دیگر بگو این معلّم را بیرون کنند. بعد با کمک چند تن از دانش‏آموزان آن معلّم را از مدرسه بیرون کردند.»

پس از گذراندن دوره‏ى راهنمایى در مدرسه‏ى شهید ناصرى تنها توانست یک سال از دوره‏ى متوسطه را در دبیرستان شهید صابریان به اتمام برساند.

زندگینامه "شهید محمّد رضا اسحاق زاده" + عکس

قبل از انقلاب رساله‏ى امام را براى جوانان و مردم مى‏خواند.

او در این دوران متصّدى و بانى کتابخانه‏ى ولیعصر ـ اولین کتابخانه‏ى روستا ـ بود. و کتاب‏هاى نویسندگان را با همکارى آقاى حسینى تهیّه مى‏کرد.

همزمان با اوج‏گیرى مبارزات مردم علیه رژیم منحوس پهلوى، محمدرضا علاوه بر تحصیل، در کنار مردم براى سر نگونى رژیم طاغوت فعّالیّت مى‏کرد. او از اوّلین کسانى بود که در روستاى خود، با صداى (اللّه اکبر) ودادن شعار اقدام به جمع آورى جوانان و نوجوانان نمود.

در راهپیمایى‏ها با جوانان شرکت مى‏کرد و حتّى در کنار جادّه به راننده‏ى ماشین‏ها مى‏گفت، بگویید: «مرگ بر شاه.»(9) در عبادت توفیق الهى داشت. دعایش مخلصانه و مناجاتش عاشقانه بود. در مراسم مذهبى حضور مى‏یافت. اوقات فراغت را با تلاوت قرآن سپرى مى‏کرد. و تا حد امکان روزهاى دوشنبه و پنج شنبه روزه مى‏گرفت.

برادرش می‏گوید: «در فصل بهار یک شب براى آبیارى زمین رفته بودیم. مدّتى مشغول کار بودیم که متوجّه شدیم شهید در کنار ما نیست. در جستجوى او بودیم، ناگهان دیدم او مشغول نماز شب و راز و نیاز است.»

او به نماز شب بسیار مقیّد بود. هر وقت براى نماز شب بیدار مى‏شد چراغ را روشن نمى‏کرد تا بقیّه‏ى خانواده از خواب بیدار نشوند.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى در سال 1359، عضو سپاه پاسداران شهرستان قم گردید. شش ماه درقم به عنوان بسیجى بود و بعد از آن عضو رسمى سپاه شد.

مدّتى بعد با خانم عشرت ایل بیگى ازدواج کرد. که ثمره‏ى 4 سال زندگى مشترک آن‏ها تنها یک دختر به نام زینب است، که در 26 دى ماه سال 1362 متولّد شد. شهید خوشحال بود که نام دخترش را به نام قهرمان کربلا «زینب» گذاشته است .

همسرش مى‏گوید: «شرط او براى ازدواج این بود که گفت: من پاسدار هستم و ممکن است حتّى یک ساعت هم نتوانم نزد شما باشم. و چون من از خانواده‏ى مذهبى بودم شرط او را قبول کردم.»

اعتقاد محمّد رضا به گونه‏اى بود که به همسرش تأکید مى‏کرد بدون وضو به فرزندش شیر ندهد.

همسر ایشان مى‏گوید: «به مدّت یک ساعت نماز شب مى‏خواند. طورى عمل مى‏کرد که کسى متوجّه نشود.حتّى من از خواب بیدار نشوم. یک شب که او براى نمازشب بیدار شده بود، صدایى بلند شد که من با شنیدن صدا از خواب بیدار شدم و به دنبال او دویدم که او را بیدار کنم. امّا او از پشت پرده بیرون آمد و من تعجّب کردم. به من گفت: حالا که متوجّه شدى .مى‏توانى وضو بگیرى و نماز شب بخوانى. بعد از این هیچ گاه تو را بیدار نمى‏کنم، اگر مایل بودى خودت بیدار شو.»

با شروع جنگ تحمیلى به جبهه‏هاى حق علیه باطل رفت. رفتن به جبهه را وظیفه‏ى شرعى خود مى‏دانست؛ چون دستور امام بود. ومى‏گفت: «ان شاءاللّه در جنگ پیروز مى‏شویم.»

او در جبهه عهده‏دار مسئولیّت‏هاى مختلفى از جمله: فرمانده‏ىگروهان، مسئول انتظامات، مسئول پاسگاه و مسئول ستاد مقاومت شهرى بود.

در لشکر على ابن ابیطالب(ع) فرمانده‏ى گردان حضرت معصومه (س) بود.

همچنین عضو اداره‏ى اطلاعات بودو فعّالیّت تبلیغاتى نیز مى‏کرد.

وقتى از شهید سؤال مى‏شد: «چرا جلوى دوربین نمى‏آیى؟»مى‏گفت: «این با اخلاص انسان منافات دارد. من به جبهه مى‏روم براىرضاى خدا.»

او گرایش خاصى به افکار شهید مطهّرى داشت و کتاب‏هاى آیت اللّه مکارم و آقاى سبحانى را مطالعه مى‏کرد.

همسر شهید از آخرین دیدارش مى‏گوید: «هر موقع که او به جبهه مى‏رفت، دختر کوچکم گریه مى‏کرد. آخرین مرتبه که به جبهه رفت وخداحافظى کرد. صورت دخترش را بوسید. هنوز فرصت بود کمى بنشیند که دخترم به او گفت: بابا برو. شهید اشک در چشمانش حلقه زد. به من گفت: این بچّه احساس مسئولیّت مى‏کند و تو ناراحتى. به اوگفتم: من ناراحت نیستم، چون تازه آمدى و هیچ وقت در منزل نیستى.کمى حالا بنشین،

ان شاءاللّه جنگ به سلامتى تمام مى‏شود. وقتى ازدر خارج شد، مادرم پشت سر او آب ریخت. با یک حالت خاصى برگشت ونگاه کرد که من در همان حال به زمین نشستم و گفتم:رضا!صورتت را برگردان گفت: چرا؟ گفتم: دیگر بر نمى‏گردى. گفت:بادمجان بم آفت ندارد.»

محمّدرضا اسحاق زاده در تاریخ 3/12/1364 در منطقه‏ى عملیّاتى والفجر 8 (فاو) ـ که فرماندهى گردان حضرت معصومه (س)رابه عهده داشت ـ بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.

پیکرمطهر ایشان پس از حمل به زادگاهش، در بهشت شهید محمّدى روستاى قلعه‏نى به خاک سپرده شد.

شهید در وصیّت نامه خود به خواهرانش این چنین مى‏گوید:«پیرو راه حضرت زینب (س) باشید. و مثل او که در مقابل دشمنان اسلام ایستاد و صبر کرد، باشید. جهاد زن، خوب شوهردارى کردن است. تنها وصیّتى که مى‏کنم،کتاب‏هایى که درباره‏ى زندگى فاطمه‏ى زهرا(س) و زینب کبرى(س) نوشته شده است مطالعه کنیدوعمل نمایید.»به همسر خودش مى‏گوید: «با تواى زینب گونه زمان همسرم،نمى‏دانم چگونه باشما سخن بگویم. اگر بگویم که همسر با وفایى بودم، که نمى‏توانم. چون بعد از هفت روز ازدواج، تو را تنها گذاشتم و رفتم به جبهه.ولى اسلام به ما احتیاج داشت و دارد. همسرم دختر مراخوب تربیت کنید و به مسایل اسلامى آشنا سازید.» همچنین مى‏گوید: «این است که از میان تمام رنگ‏ها ،رنگ سرخ را و از میان انواع مرگ‏ها، مرگ سرخ را و از تمام باغ‏ها، گلزار شهدا راواز میان گل‏ها، گل لاله را انتخاب کنم، به دخترم بگویید که پدرت کجا رفت و براى چه هدفى به شهادت رسید.»و در جایى دیگر به مردم مى‏گوید: «اگر شما امروز به جنگ نروید و فرار کنید. هرگز در آخرت در امان نخواهید بود. مسلّم بدانید که فراراز جنگ خشم الهى و سرافکندگى دایمى و ننگ ابدى را در پى خواهدداشت.»


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور