به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شورای مدیران معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پس از بازدید معاون شهردار از طرحهای اجرا شده شهرداری منطقه ۱۷ در ساختمان این شهرداری برگزار شد.
در این نشست پس از ارائه گزارشی از مصوبات پیشین و طرحهای اجرا شده، دکتر سیدمحسن پورسیدآقایی با تقدیر از اجرای مصوبات شورای مدیران در حوزه حمل و نقل و ترافیک در منطقه ۱۷ گفت: یکی از مهمترین کارهایی که در این منطقه انجام شده افزایش ایمنی، احداث کندرو و تامین دسترسی های بزرگراه شهید چراغی است.
معاون شهردار افزود: این اقدام مناسب، هم رویکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک را نشان می دهد و هم موجب رضایت شهروندان شده است. سیاست و رویکرد ما بستن راه مردم به نفع خودروها نیست. ما قصد نداریم عابران پیاده را بهزحمت بیندازیم تا حرکت خودروها روانتر و سریعتر شود. زندگی مردم نباید به خاطر خودرومحوری دچار مشکل شود. البته سعی می کنیم مشکل ترافیک را هم حل کنیم اما نه به قیمت سلب آسایش عابران پیاده.
وی تصریح کرد: ما پیش از این پیشنهادی به شورای اسلامی شهر داده بودیم که تا آخر برنامه پنجساله سوم تمام معابر تهران به پیادهرو مجهز شوند اما چون عملی شدن این پیشنهاد با توجه به وجود صدها کیلومتر معابر بدون پیادهرو در تهران نیاز به هزینه بسیار سنگینی داشت با آن مخالفت شد.
پورسیدآقایی تأکید کرد: سیاست اصلی ما در معاونت حمل و نقل و ترافیک این است که همه معابر، پیادهرو مناسب داشته باشند و حتی عرض و کیفیت پیادهروها باید بهتر شوند تا مردم بتوانند با خیال راحت تردد کنند.
وی با بیان این که معبر بدون پیاده رو در شهر بیمعنی است و نباید هیچ بزرگراه، خیابان و کوچه بدون پیادهرو داشته باشیم، افزود: نبودِ پیادهرو در معابر ناشی از تفکر اشتباهی است که میگوید عرض همه معابر را به خودروها بدهیم تا آنها راحتتر عبور کنند و حتی یکی - دو متر فضا هم به پیادهرو ندهیم. توصیه من به همه مدیران این است که تا جایی که میتوانید در معابر، پیادهرو درست کنید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به بازدید امروز خود از محور نیلوفری گفت: در بازدید از پروژه ساماندهی حریم راه آهن تهران – تبریز مشخص شد که تعامل شهرداری منطقه ۱۷ با شرکت راهآهن بسیار خوب بوده و منجر به آزادسازی حریم راهآهن شده و آثار خوبی برای مردم در پی داشته است.
پورسیدآقایی سپس با اشاره به فلسفه ساخت پل عابر در شهرها گفت: هدف از ساخت پل عابر پیاده صرفا ایمنی عابر پیاده است یعنی فقط جایی که ایمنی عابر پیاده به خطر میافتد ما باید پل عابر پیاده بسازیم نه جایی که به دلیل تردد زیاد عابران پیاده و رفع ترافیک، پل بسازیم. یعنی دلیل ساخت پل عابر پیاده نباید عبور زیاد عابران پیاده از یک محل و تسهیل عبور خودروها باشد.
وی افزود: متأسفانه در بسیاری از جاها پل عابر نصب شده و وسط خیابان هم نردهکشی شده فقط به این دلیل که شهروندان و عابران پیاده زیادی از آنجا عبور میکنند و خودروها معطل میشوند! ما نباید راه عبور مردم را ببنیدم و پل بسازیم و عابران را به بالای پل ۵ – ۶ متری هدایت کنیم تا خودروها راحتتر و سریعتر عبور کنند.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که سیاست حمل و نقل در دنیا این نیست که با ساخت پل، عابران پیاده را به زحمت بیندازند تا خودروها در آسایش باشند، اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای بزرگ و مهم دنیا مثل لندن و پاریس، پل عابر پیاده دیده نمیشود. خیابانها باید چراغ راهنمایی و خطوط عابر پیاده داشته باشند نه پل.
وی خطاب به مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: فلسفه ساخت پل عابر پیاده را ایمنی قرار بدهیم و فقط در جاهایی که عرض معابر و سرعت خودروها زیاد است و موجب تصادف و کشته شدن عابران میشود، به خاطر حفظ جان شهروندان پل عابر بسازیم نه به خاطر رفع ترافیک.
وی تصریح کرد: در بسیاری از خیابانهای عریض میشود با احداث جانپناه در روی خطوط عابر پیاده، محل عبور عابران را ایمن کرد. خطوط عابرِ استاندارد در کشورهای پیشرفته آن است که این خطوط را همسطح پیادهرو و کمی بالاتر از کف خیابان درست میکنند تا عابران راحتتر حرکت کنند که این مساله باید در ساخت خطوط عابر پیاده مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به ناکارایی پلهای عابر ساده و غیرمکانیزه تأکید کرد: همه پلهای عابر پیاده باید مکانیزه و دارای پله برقی شوند تا سالمندان و شهروندانی که بیماری قلبی یا مشکل جسمی دارند برای استفاده از پل دچار مشکل نشوند. سلامتی شهروندان برای شهرداری مهم است و از این پس نباید هیچ پل ساده و غیرمکانیزهای ساخته شود. پلهای موجود هم باید ظرف دو سال آینده به تدریج مکانیزه شوند.