رئیس جمهور جدید عراق کیست؟


رئیس جمهور جدید عراق کیست؟

ئیس جمهور عراق پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور جدید اعلام کرد که وی رئیس جمهور همه عراقی ها و نه رئیس یک گروه یا طرف معینی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از بغداد الیوم، «برهم صالح» بعد از اولین تجربه ناموفق خود در رسیدن به پست ریاست جمهوری در 2014، امروز سه شنبه توانست در دومین تجربه اش به این پست مهم نائل شود و بر کرسی ای تکیه بزند که پیش از او همفکران و معلمان سیاسی او امثال «جلال طالبانی» و «فواد معصوم» بر آن نشسته بودند.

پارلمان عراق امروز سه شنبه از بین هفت نامزد ریاست جمهوری که همگی از چهره های سیاسی کرد بودند، برهم صالح را در دوم رای گیری و پس از اعلام انصراف «فواد حسین» به عنوان سومین رئیس جمهوری عراق در دوران پس از دیکتاتوری صدام اعلام کرد.

برهم صالح نسبتا جوان را برای این پست مهم برگزیده شد تا در 4 سال آینده او نماینده و زبان حال عراق در محافل بین المللی و منطقه ای باشد.

گرچه پست ریاست جمهوری از حیث قانون اساسی یک پست تشریفاتی به شمار می رود که مهمترین مسوولیت اش صیانت از قانون اساسی است، اما اعتقاد این است که عملگرایی و اثرگذاری این سمت بستگی به شخصیتی دارد که آن را به دست می گیرد، همان طور که در دوره جلال طالبانی بود.

دکتر«برهم احمد صالح» در شهر سلیمانیه در کردستان عراق در سال 1960 به دنیا آمد. وی در پایان سال 1976 به صفوف اتحادی میهنی کردستان عراق ملحق شد و در سال 1979 توسط رژیم «صدام حسین» رئیس جمهور معدوم عراق به اتهام عضویت در صفوف جنبش ملی بازداشت شد و 43 روز در بازداشتگاه های سازمان امنیت در «کرکوک » به سر برد و داخل زندان به شیوه های مختلف شکنجه شد.

وی بلافاصله پس از آزادی از زندان تحصیلات خود را ادامه داد و پس از آن عراق را به مقصد انگلیس و به دلیل پیگردهای امنیتی ترک کرد. از دهه هشتاد به عضویت سازمان های اروپایی اتحادیه میهنی کردستان عراق در آمد و مسئول روابط خارجی اتحادیه میهنی در لندن پایتخت انگلیس شد.

صالح در کنار مبارزه سیاسی اش اقدام به تکمیل تحصیلات دانشگاهی کرد و لیسانس مهندسی شهری و تأسیسات در سال 1993 را از دانشگاه«کاردیف» در انگلیس گرفت. وی همچنین دکترای آمار و کاربردهای کامپیوتر را در عرصه مهندسی در سال 1987 از دانشگاه«لیورپول» در انگلیس گرفت و به عنوان مهندس مشاور در یکی از شرکت های اروپایی کار کرد.

در اولین کنگره علنی حزب اتحادیه میهنی در اویل سال 1992 به عنوان عضو رهبری این حزب انتخاب شد و مامور به مدیریت دفتر روابط اتحادیه میهنی در ایالات متحده آمریکا شد و پس از آن نماینده اولین دولت اقلیم کردستان عراق شد که از دل اولین انتخابات پارلمانی در اقلیم که در سال 1992 برگزار شد بیرون آمد و نیز مسئول روابط خارجی در واشنگتن پایتخت آمریکا شد.

صالح شبکه روابط اتحادیه میهنی و دولت اقلیم را در دایره های تصمیم گیری تأثیرگذار در واشنگتن گسترش داد و در فعالیت های مخالفان عراق و کنفرانس های آنها پیش از سقوط نظام بعث شرکت کرد و از سال 2001 تا اواسط 2004 با کمک رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق پست نخست وزیری اقلیم کردستان عراق را به عهده گرفت.در آن دوره تلاش زیادی در بهبود اوضاع معیشتی مردم در منطقه اقلیم و بهبود خدمات از خود نشان داد و طرح های توسعه ای که رضایت مردم را جلب کرد پایه ریزی کرد این در حالی بود که اقلیم به لحاظ اقتصادی و توسعه ای در محاصره بود.

پس از سرنگونی رژیم بعث در نیمه دوم سال 2004 معاون نخست وزیر عراق در دولت موقت شد، در دولت انتقالی در سال 2005 نیز وزیر برنامه ریزی و معاون نخست وزیر در دولت منتخب عراق( دولت نوری المالکی) شد و به عنوان رئیس کمیته اقتصادی پرونده اقتصادی را به عهده گرفت.

به عنوان نماینده دولت عراق طرح مرکز بین المللی که میثاق تعهدات دوجانبه میان عراق و جامعه جهانی برای کمک به عراق برای پایبندی به تعهداتش در ساخت عراق دموکراتیک فدرال و شکوفا و امن با خودش و با پیرامون منطقه ای و بین المللی بود را به راه انداخت.

وی دانشگاه آمریکایی را در عراق و در شهر سلیمانیه تأسیس کرد و اکنون نیز پست رئیس شورای امنای آن را به عهده دارد.

صالح در انتخابات پارلمانی اقیلم که در سال 2009 برگزار شد توسط رهبران کردستان عراق به عنوان رئیس فهرست کردستان کاندید شد.

برهم احمد صالح روابط گسترده ای در اقلیم کردستان، عراق، منطقه و بین الملل برخوردار است زیرا وی به عنوان یک سیاستمدار میانه رو و باز به روی همه نیروها و جریان های سیاسی در کشور شناخته شده است. وی همچنین از شبکه روابط گرم با روزنامه نگاران و فرهیختگان برخوردار است.

برهم صالح ازدواج کرده و یک پسر و یک دختر دارد.

رئیس جمهور عراق پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور جدید اعلام کرد که وی رئیس جمهور همه عراقی ها و نه رئیس یک گروه یا طرف معینی خواهد بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری