خواندن ذهن دیگران امکان‌پذیر می‌شود


تیمی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن موفق به طراحی سامانه‌ای شده‌اند که قادر به دریافت فرکانس‌های مغزی انسان بوده…

خواندن ذهن دیگران امکان‌پذیر می‌شود

تحقق رؤیای فیلم‌های علمی تخیلی با کمک فناوری

خواندن ذهن دیگران امکان‌پذیر می‌شود
سیناپرس: تیمی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن موفق به طراحی سامانه‌ای شده‌اند که قادر به دریافت فرکانس‌های مغزی انسان بوده و به افراد این امکان را می‌دهد تا ذهن یکدیگر را خوانده و از طریق مغزی با هم ارتباط برقرار کنند.

تصور کنید با نگاه کردن به چشم دیگران و در فاصله یک چشمک زدن، قادر به خواندن ذهن دیگران باشید. این موضوع یک داستان تخیلی نبوده و به‌زودی رؤیای خواندن ذهن سایرین، به حقیقت مبدل خواهد شد.

در سیستم شبکه مغزی، استفاده از دستگاه‌های ثبت امواج مغزی برای بررسی و دریافت ضبط فعالیت‌های الکتریکی مغز و ارتباط مغناطیسی جمجمه برای ارسال و تبادل اطلاعات ، امکان ارتباط بین مغز چند نفر را ایجاد می کند.

تحقق این رؤیا مدیون فناوری جدیدی به نام برین نت (BrainNet) به معنی شبکه مغزی است که به دو نفر امکان می‌دهد تنها از طریق تبادل مغزی با یکدیگر، فکر طرف مقابل را بخوانند. جرقه اصلی شکل‌گیری این ایده، در پی ساخت ابزاری ویژه طی تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه واشنگتن به سال 2015 بود که در آن بین مغز دو فرد مختلف، ارتباط از راه دور ایجادشده و خواندن فکر دیگران میسر شد. این فناوری به‌تازگی توسط محققان، رسانه‌ای شده و نمونه جدید و پیشرفته آن می‌تواند به سه فرد مختلف اجازه دهد تا ازنظر ذهنی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از طریق اتصال شبکه مغزی، گفتگو کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌ای منتشرشده درباره این فناوری، افراد داوطلب شرکت‌کننده در استفاده از سیستم شبکه مغزی، با کمک یکدیگر و به‌طور مشترک توانستند یک بازی رایانه‌ای جورچین (Tetris) را انجام دهند. پژوهشگران در توضیح چگونگی عملکرد این دستگاه عنوان کردند: در سیستم شبکه مغزی، استفاده از دستگاه‌های ثبت امواج مغزی برای بررسی و دریافت ضبط فعالیت‌های الکتریکی مغز و ارتباط مغناطیسی جمجمه برای ارسال و تبادل اطلاعات ، امکان ارتباط بین مغز چند نفر را ایجاد می کند.

خواندن ذهن دیگران امکان‌پذیر می‌شود

به گفته کارشناسان، فناوری شبکه مغزی با تله پاتی متفاوت بوده و تفاوت این دو موضوع نیز به این دلیل است که BrainNet برای فعالیت خود نیاز به مداخله خارجی دارد و تنها می‌تواند یک بیت (bit) اطلاعات را در یک‌زمان ارسال کند. به باور پژوهشگران، در آینده با افزایش توان فناوری استفاده‌شده در سیستم شبکه مغزی، امکان افزایش تبادل اطلاعات وجود داشته و می‌توان بر حجم و تعداد افرادی که ازنظر مغزی با یکدیگر مرتبط می‌شوند، افزود. به‌این‌ترتیب یکی دیگر از رؤیاهای بشر و ایده‌های مطرح‌شده در فیلم‌های علمی و تخیلی به کمک دانشمندان رنگ حقیقت گرفته و وارد دنیای واقعی شد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه