کاهش 92 میلیون متر مکعبی آب سد کوثر گچساران


کاهش 92 میلیون متر مکعبی آب سد کوثر گچساران

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ذخیره آب پشت این سد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 92 میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

" اکبر خدری" در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، افزود: در حال حاضر ذخیره آب پشت سد کوثر در گچساران 208 میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد: هم اکنون ذخیره آب پشت سد کوثر در گچساران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 92 میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران تصریح کرد: ذخیره آب پشت سد کوثر درمدت مشابه سال قبل 301 میلیون متر مکعب بوده است.

خدری عنوان کرد: در حال حاضر تراز آب پشت سد کوثر 593.5 متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 متر کاهش دارد.

وی با اشاره به کاهش 100 میلیون متر مکعبی ورودی آب به مخزن سد گفت: ورودی آب به مخزن سد کوثر در سالجاری 148 میلیون متر مکعب است در صورتی که در مدت مشابه سال گذشته 248 میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران خاطر نشان کرد: سد کوثر بخشی از مصارف آب شرب، صنعت و کشاورزی و سایر مصارف اعم از زیست محیطی را برای استانهای کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان، بندرعباس و بوشهر را تأمین می کند.

خدری عنوان کرد: در سال آبی 96 – 95 خروجی آب شرب از سد کوثر154 میلیون متر مکعب بوده و در سال زراعی امسال این میزان به 122 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی افزود: خروجی آب در بخش کشاورزی در سال زراعی امسال 32 میلیون متر مکعب بوده و در مدت مشابه سال زراعی 96 – 95 این میزان 52 میلیون متر مکعب است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران ادامه داد: دربخش صنعت در سال زراعی 96 – 95 خروجی آب از این سد 3.5 میلیون متر مکعب بوده که امسال نیز این مقدار خروجی نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.

خدری اضافه کرد: خروجی آب از سد کوثر برای سایر مصارف اعم از زیست محیطی و غیره در سال گذشته 58 میلیون متر مکعب بوده که امسال این خروجی به 53 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی گفت: جمعا در کل مصارف اعم از کشاورزی، شرب، صنعت و سایر مصارف زیست محیطی و غیره 57 میلیون متر مکعب کمتر آب داده شده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران تصریح کرد: این کاهش اختصاص آب به بخش‌های مختلف بر اثر یک دیدگاه مدیریتی رخ داد که با توجه به کاهش نزولات آسمانیهم آبهای مورد نیاز بخش های مختلف بدون از هرگونه مشکلی تأمین شود و هم بتوان آب را در سد بیشتر ذخیره کرد.

خدری عنوان کرد: میزان بارش باران در سال زراعی 97 -96 در پشت سد کوثر 210 میلی متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 270 میلی متر بوده کاهش داشته است.

وی افزود: در همین راستا جا دارد تا از کشاورزان منطقه تقدیر و تشکر کرد که با پیش‌بینی‌های لازم با توجه به کاهش تخصیص 20 میلیون متر مکعبی آب به بخش کشاورزی از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کردند.

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران اضافه کرد: سد کوثر در گچساران آب شرب جمعیتی بالغ بر دو میلیون و 500 هزار نفر را در کشور تأمین می‌کند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا