ذخیره سد زاینده‌رود به 157 میلیون مترمکعب رسید


ذخیره سد زاینده‌رود به 157 میلیون مترمکعب رسید

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: اگر بارش‌های فصل آبی به موقع آغاز نشود و میزان آن در حدی نباشد که ذخیره سد شود، برای تامین آب شرب در پاییز شرایط سختی خواهیم داشت.

حسن ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه درحال حاضر ذخیره سد زاینده‌رود 157 میلیون مترمکعب و ورودی به مخزن سد 5 مترمکعب بر ثانیه است، اظهار کرد: سال گذشته در این مقطع زمانی ذخیره سد زاینده رود بدون احتساب آب کشاورزی 192 مترمکعب و در درازمدت 745 میلیون مترمکعب بود.

وی با بیان اینکه سایر سدهای استان نیز با وضعیت بسیار نامناسبی مواجه هستند، افزود: سد حَنا در شهرستان سمیرم تقریبا خالی از آب است و درحالی‌که ظرفیت سد 50 میلیون مترمکعب است، اکنون تنها یک‌ونیم ‌میلیون مترمکعب آب دارد، هم‌چنین سد خمیران در بالادست تیران و کرون حدود 600 هزار مترمکعب ذخیره دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: درحالی‌که ظرفیت سد گلپایگان 40 میلیون مترمکعب است، درحالی‌که حاضر ذخیره آن 8 میلیون مترمکعب است.

وی در خصوص انتقال آب گلپایگان به قم و تاثیر این انتقال در کمبود حجم ذخیره آب شرب این شهرستان، گفت: این پروژه مشکلی در تامین آب شرب شهرستان گلپایگان ایجاد نکرده و آبی که به قم منتقل می‌شود مربوط به حوضه دز است، هم‌چنین آب شرب شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان هم‌اکنون از این منبع تامین می‌شود.

بارش‌های پاییزی و سال سخت آبی

ساسانی با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی برای بارش‌های سال آبی جاری، اظهار کرد: بر اساس اعلام هواشناسی تا نیمه دوم آبان ماه بارش‌های موثری نخواهیم داشت و اگر بارش‌های فصل آبی به موقع آغاز نشود و روان آب کافی به سد ملحق نشود، برای تامین آب شرب در پاییز شرایط سختی پیش رو خواهیم داشت.

وی در خصوص برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب اصفهان در صورت کاهش بارش باران در پاییز امسال، گفت: به‌طورقطع در سال آبی جاری همانند سال قبل برنامه کاهش سهم آب دیگر بخش‌های مصرف را خواهیم داشت هرچند امیدواریم بارش‌ها به موقع آغاز شود.

جریان زاینده‌رود در دی‌ماه در صورت ذخیره قابل‌قبول سد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درباره اعتراضات اخیر کشاورزان استان اصفهان نسبت به کم‌آبی و شکستن دوباره لوله انتقال آب یزد، اظهار کرد: مطالبه کشاورزان، آب است و ما نیز این خواسته را به رسمیت می‌شناسیم. کشاورزان خواستار اجرای مصوبه‌ای هستند که در سال 95 تصویب شد و براساس این مصوبه، در صورت بارش‌های قابل‌قبول، دی امسال آب جاری برای کشاورزان شرق جاری خواهد شد.

وی ادامه داد: در مکاتبه با شورای هماهنگی آب، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان موافقت خود را با این طرح اعلام کرده، هم‌چنین در جلسات استانداری موضوع مطرح و مورد تایید قرار گرفته است و به زودی به شورای عالی آب زاینده‌رود اعلام خواهد شد، هم‌چنین استاندار اصفهان و رئیس صنف کشاورزان استان نیز از اعضای اصلی این شورا و موافق طرح هستند.

ساسانی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح مشروط به میزان بارش‌ها است و باید حجم سد زاینده‌رود به 350 میلیون مترمکعب برسد، گفت: اگر این حجم حدود 200 یا 250 میلیون مترمکعب باشد قادر به جاری کردن آب نخواهیم بود، چراکه ذخیره استراتژیک برای آب شرب را از دست می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مساله آب به خصوص در فلات مرکزی ایران فراتر یک موضوع استانی است، گفت: تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود با حضور چهار وزیر، سه استاندار و نمایندگان کشاورزان نشان از اهمیت این موضوع دارد، بنابراین هر طرحی را تنها به عنوان یک پیشنهاد ارائه می‌دهیم و مخالفت و یا موافقت خود را با نگاهی مثبت اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش