معرفی خواص درمانی ترب سفید + خواص تخم و برگ آن


شاید با شنیدن نام ترب به یاد تربچه‌های قرمز و کوچکی که در میان سبزی خوردن وجود دارد بیفتید یا فکرتان به سمت ترب سفید‌های فیلم‌های ژاپنی برود؛ اما آیا واقعا از اسرار نهفته در این زیبای سفید رنگ خبر دارید؟!

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ شاید با شنیدن نام ترب به یاد تربچه‌های قرمز و کوچکی که در میان سبزی خوردن وجود دارد بیفتید و یا در ذهن برخی از افراد فیلم‌های ژاپنی که در آن ترب سفید را خام خام می‌خورند تداعی شود.

ترب سفید یک تربچه وحشی است که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز به بررسی خواص درمانی آن بپردازد و پیشنهاد می‌کند که این مطلب را از دست ندهید.

معرفی خواص درمانی ترب سفید + خواص تخم و برگ آن

ترب سفید

ترب یا تربچه وحشی گیاهی از تیره شب بویان است. این گیاه یک‌ساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر می‌رسد، دارای برگ‌های پهن، ناصاف، کرک دار و بربدگی‌های نامنظم است؛ گل‌های آن به رنگ سفید، زرد روشن، آبی روشن و بنفش هستند که درانتهای شاخه‌ها ظاهر می‌شوند.

این مطلب را از دست ندهید: دفع سنگ کلیه با ترب، شلغم و ماءالشعیر

نخستین بار، پیش از زمان امپراتوری روم گیاه ترب در قاره اروپا پرورش یافت؛ این گیاه که امروزه در سرتاسر جهان کشت و مصرف می‌شود، گیاهی است با ریشه قرمز و برگ‌های خشن و کرکدار که در قسمت برگ، مقادیر زیادی آهن دارد.

ترب با توجه به اندازه، رنگ و زمان لازم برای کشت به انواع و گونه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ برخی از ترب‌ها به منظور تهیه دانه کاشته می‌شوند و از برخی دیگر در صنعت دانه‌های روغنی استفاده می‌شود.

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان گیاه ترب را به سه دسته تقسیم نمود

ترب سیاه که معمولا در فصل پاییز برداشت می‌شود. ترب سفید که اغلب در آسیای شرقی می‌روید و رنگ آن به جز سفید، ممکن است، قرمز، بنفش، سبز، زرد، یا مایل به سیاه نیز باشد. تربچه که به رنگ‌های مختلف قرمز و وصورتی و به شکل‌های گرد و کشیده وجود دارد.

معرفی خواص درمانی ترب سفید + خواص تخم و برگ آن

ترب سفید

ترب سفید دارای اشکال بسیاری است درازا و قطر آن نیز متفاوت است.

رنگ پوست آن هم به غیر از سفید ممکن است، قرمز، بنفش، سبز، زرد، یا مایل به سیاه باشد.

این مطلب را از دست ندهید: معرفی خواص اعجاب انگیز تربچه و برگ‌های آن

ترب سفید دارای ویتامین‌های آ، ب، و ث. فراوان و همچنین آهن، فسفر و کلسیم است؛ کالری آن کم است و خوردن آن به تسریع هضم غذا کمک می‌کند به همین جهت برای رژیم غذایی مناسب و مورد توجه خواهد بود؛ پس از درآمدن از خاک در صورت باقی‌ماندن برگ خاصیت آن کاهش می‌یابد برای همین بعد از درآوردن آن از خاک، برگ‌ها کنده می‌شود.

ترب سفید معمولاً بصورت خام در آشپزی به کار می‌رود، ولی برای نگهداری در زمان طولانی‌تر آن را به صورت خشک شده یا ترشی و شور درمی‌آورند.

طعم دایکون در نزدیکی قسمت برگ آن شیرین و پرآب است و هر چه به انتهای آن نزدیک شویم مزه آن رو به تندی می‌گذارد و خشک‌تر است؛ به همین جهت قسمت سر آن به صورت خام در سالاد بکار می‌رود و قسمت انتهایی آن برای پختن هشت‌پا و ماهی مرکب یا به ژاپنی ایکا بکار می‌رود.

ترب سفید خام بصورت سالاد، دایکون‌اوروشی (با ابزاری ویژه آنرا ریز کرده، بصورت رنده‌شده مانند در می‌آید) برش خلالی آن به نام تسوما است و همراه ساشیمی ماهی خام مصرف می‌شود؛ در روش آب‌پزی ملایم دایکون برای تهیهٔ اودن و بوری دایکون و میسوسوپ بکار می‌رود.

معرفی خواص درمانی ترب سفید + خواص تخم و برگ آن

ترب سفید در ژاپن

ترب سفید به ژاپنی: 大根 ダイコン یا دایکون به زبان ژاپنی به معنی ریشه بزرگ است.

نام علمی آن Raphanus sativus var. longipinnatus بوده و دیگر نام‌های ترب ژاپنی، ترب اورینتال، ترب چینی یا به زبان هندی مولی یک نوع ترب بزرگ، سفید و با طعم ملایم در آسیای شرقی است.

ببینید: پرورش ترب سفید 17 کیلویی!

در ایالات متحده آمریکا بیشتر به همین عنوان دایکون شناخته می‌شود، ولی در انگلستان مولی بیشتر بکار می‌رود.

خواص ترب سفید

ترب سفید مواد معدنی فسفر، آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، منگنز و منیزیم، ویتامین‌های گروه A، B. و C، فیبر و قند دارد. ماده‌ای به نام سنوول موجب تندی در طعم ترب می‌شود؛ کمک به هضم غذا و داشتن کالری پایین از خواص ترب سفید است؛ به همین خاطر از ترب سفید در برنامه‌های رژیم غذایی استفاده می‌شود؛ برای اینکه خاصیت‌های ترب سفید کاهش نیابد، به محض بیرون آوردن از خاک، تمام برگ‌ها از ترب جدا می‌شوند.

انواع خواص ترب سفید دفع انواع سنگ‌های صفراوی درمان رماتیسم و نقرس کمک به هضم سریعتر غذا تقویت کننده قوه بینایی ضد یرقان ضد سرفه تقویت کننده بدن شادابی و لطافت پوست رفع خشکی دهان ادارا آور دفع سنگ کلیه و مثانه رویش مو‌های سر کمک به التیام سریع زخم‌ها

برای بهبود سریع زخم بدن، کافی است مقداری از ترب سفید را رنده کنید و به آن مقداری عسل اضافه کرده و ترکیب را به صورت ضماد بر روی زخم قرار دهید.

این مطلب را از دست ندهید: خواص معجزه آسای ترب، به خصوص برای بچه ها !

معرفی خواص درمانی ترب سفید + خواص تخم و برگ آن

درمان سیاه سرفه

درمان سرفه‌های شدید و حتی سیاه سرفه از خواص ترب سفید است؛ برای این امر آب ترب سفید را با مقداری عسل طبیعی ترکیب کرده و میل کنید.

درمان مسمومیت‌های غذایی

برای درمان مسمومیت غذایی از تخم ترب سفید استفاده کنید؛ برای این کار مقداری از تخم ترب سفید را با سکنجبین مخلوط کرده و میل کنید؛ این ترکیب ایجاد قی کرده درنتیجه معده تمیز می‌شود همچنین ضماد تخم ترب نیز برای بهبود درد‌ها بسیار خوب است.

رفع سرمازدگی

برای رفع سرمازدگی اعضای بدن کافی است مقداری ترب سفید را در آب جوشانده و بعد از کمی خنک شدن (به طوری که پوست را نسوزاند)، عضوی که سرمازده شده است در این جوشانده قرار دهید.

این مطلب را از دست ندهید: گیاه ضد سرماخوردگی، از خواص دارویی ترب نگذرید!

خواص دارویی تخم ترب سفید

با خواص ترب سفید آشنا شدید حال بهتر است بدانید که یکی از خواص تخم ترب سفید همچون خواص کنگر، درمان بیماری‌ها و ناراحتی‌های کبدی است.

ادرار آور، قاعده آور، درمان درد مفاصل و درد سیاتیک از خاصیت‌های دیگر تخم ترب سفید هستند؛ برای دفع مواد سمی از کبد می‌توانید روزانه ۵ گرم تخم ترب سفید را میل و یا آن را به صورت شربت بعد از غذا مصرف کنید همچنین قرار دادن تخم ترب سفید در محل گزش عقرب یا مار موجب بیرون کشیدن زهر از بدن می‌شود.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار