به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ که اولین بار واژه گاو شیرده را برای رژیم آل سعود به کار برد و اینکه تنها ارزشی که عربستان برایش دارد، نفت آن است که باید چپاول شود، طی هفته اخیر دو بار الفاظ و عبارت‌های بسیار توهین‌آمیز و حقارت‌بار را برای حاکمان عربستان به کار برد.

ترامپ روز شنبه ۷ مهر جاری (۲۹ سپتامبر) ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی چندین تریلیون دلار دارد و بدون ایالات متحده آمریکا، فقط خدا می‌داند چه بر سر پادشاهی سعودی خواهد آمد.

رئیس جمهوری آمریکا در یک تجمع انتخاباتی در ویرجینیای غربی گفته بود که مفصل با ملک سلمان صحبت کرده و به وی گفته است شاید نتوانید هواپیماهایت را نگاه دارید. می‌دانید چرا؟ چون به آن‌ها حمله خواهد شد، ولی با ما که باشید، کاملا در امنیت هستید، ولی ما در مقابل آن چیزی را که باید به دست آوریم، به دست نمی‌آوریم.

ترامپ در مقابل جمعی از طرفداران حزب جمهوری‌خواه وی از اینکه کشورش از ارتش‌های کشور‌های ثروتمندی همچون عربستان، ژاپن و کره جنوبی حمایت می‌کند، گلایه و تاکید کرد این کشور‌ها باید در آینده هزینه این حمایت‌ها را بپردازند. ما از ارتش‌های آن‌ها حمایت می‌کنیم، بگذاریم بپرسم چرا از ارتش‌های این کشور‌های پولدار حمایت می‌کنیم...

ترامپ به فاصله کوتاهی از این سخنان تحقیرآمیزش، بار دیگر در جمع طرفداران خود گفت: به پادشاه عربستان گفتم نمی‌توانی بدون ما حتی دو هفته در قدرت باقی بمانی؛ باید پول بدهی!

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه اظهارات غیردیپلماتیکی درباره عربستان سعودی بیان و رسماً سلمان شاه عربستان را تحقیر کرده است.

بر اساس این گزارش، ترامپ به شاه سعودی هشدار داده است که بدون حمایت نظامی ایالات متحده قادر نخواهد بود دو هفته هم قدرت را حفظ کند.

رئیس جمهور آمریکا در یک راهپیمایی انتخاباتی در می‌سی‌سی‌پی گفت: ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. شاید بگویید آن‌ها ثروتمند هستند و من عاشق شاه سعودی هستم، ولی من به شاه سعودی گفتم که "ما از شما محافظت می‌کنیم و بدون حمایت ما حتی دو هفته نیز در قدرت نخواهید بود. شما باید برای ارتش خودتان هزینه کنید".

ترامپ به این مسئله اشاره نکرده است که این اظهارات را چه‌زمانی به شاه سعودی گفته است. با وجود این اظهارات تند، ترامپ سال گذشته عربستان سعودی را به‌عنوان نخستین مقصد سفر‌های خارجی خود به‌عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب کرد.

تحقیر پشت تحقیر؛ سکوت سعودی‌ها در برابر اهانت‌های ترامپ

هنگامی که ترامپ از واژه گاو شیرده برای آل سعود استفاده کرد، هیچ واکنشی از سوی رژیم به این اهانت صورت نگرفت، این بار هم در دو بار سخنرانی ترامپ، توهین‌های بسیار شدیدی از سوی وی صورت گرفت، اما این بار هم چه مقامات رژیم سعودی و چه رسانه‌های آن‌ها سکوت کردند و حتی فعالان پرتعداد وابسته به رژیم در فضای مجازی به توجیه این توهین‌ها پرداختند و مدعی شدند ترامپ فقط به خاطر مسائل انتخاباتی این حرف‌ها (توهین‌ها) را بر زبان جاری کرده است.

نکته جالب این است که رسانه‌های رسمی سعودی همچون خبرگزاری، روزنامه الوطن و عکاظ به تعریف و تمجید ملک سلمان از آنچه به زعم خود روابط استراتژیک با آمریکا خواندند، پرداختند، این رسانه‌ها گزارش دادند در ابتدای نشست روز سه شنبه، ملک سلمان اعضای هیئت وزیران را در جریان تماس‌های تلفنی‌اش با دونالد ترامپ قرار داد و اینکه طی آن روابط منحصر به فرد و راه‌های توسعه آن در سایه شراکت و همکاری استراتژیک میان دو کشور طی آن بررسی شده است.

خبرگزاری رسمی عربستان درباره تماس تلفنی سلمان و ترامپ در روز شنبه گذشته هم اعلام کرده بود ترامپ و سلمان روز شنبه به‌صورت تلفنی با یکدیگر صحبت کرده‌اند. مهمترین محور این مذاکرات، حفظ عرضه کافی نفت با هدف برقراری ثبات در بازار‌های جهانی بوده است.

سکوت مرگبار مقامات و رسانه‌های رژیم سعودی در برابر اهانت‌های پشت سر هم ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی به رژیم آل سعود در حالی است که حکومت سعودی تنها به خاطر انتقاد دولت کانادا از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان، روابط خود با این کشور را قطع کرد و سفیر خود را فراخواند و کانادا را به دخالت در امور خود متهم کرد، پیشتر هم روابط خود با قطر را تنها به خاطر عدم همراهی با سیاست‌های جنگ افروزانه خود قطع کرد و بار‌ها نیز جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده و از حاکمیت و استقلال خود دم زده است.

سکوت حاکمان عربستان و رسانه‌ها و افراد وابسته‌شان در برابر توهین‌های شرم‌آور ترامپ را تنها می‌توان اینگونه تفسیر کرد ذلت پذیری و قبول حقارت مقوله‌ای است که رژیم‌های مرتجع و وابسته عربی به ویژه آل سعود برای حفظ تاج و تخت خود و سرکوب هرگونه مخالفت و جنبش اعتراضی به آن عادت دارند و معتاد هستند و سال‌هاست این ذلت و خواری را تنها به بهانه ایران هراسی که شگرد غربی‌ها برای غارت ثروت‌های مردم عربستان و دیگر کشور‌های عربی است، ترویج و باور کرده و این تحقیر و ذلت را پذیرفته‌اند.

نکته دیگر درباره ترامپ این است که وی حقیقت و واقعیت سیاست‌های آمریکا در قبال آل سعود و دیگر رژیم‌های مرتجع را برملا کرده است، چرا که در گذشته حداقل مقامات آمریکایی ظاهر مستقل بودن رژیم سعودی را رعایت کرده و دم از روابط استراتژیک خود با ریاض می‌زدند، اما ترامپ علنا و در مقابل دوربین به تحقیر آن‌ها می‌پردازد که سابقه نداشته است.

کاربری نوشته بود کدام آدم احمقی، رژیمی را که از آن به عنوان متحد خود یاد می‌کند و تازه این قدر هم خوب، آن را می‌دوشد (واژه معروف ترامپ یعنی دوشیدن رژیم‌های پولدار عربی) پیش رسانه‌ها و مردم سکه یک پول می‌کند...

کاربری توجیه توهین‌های ترامپ از سوی فعالان سعودی طرفدار رژیم آل سعود در فضای مجازی مبنی بر اینکه سخنان (توهین‌ها) ترامپ مصرف انتخاباتی دارد، را اینگونه پاسخ داده است یعنی آل سعود اینقدر بی‌ارزش و فرومایه است که رئیس جمهور کشوری به کرامت و ارزش آن‌ها و دولت و ارزش آن‌ها بار‌ها اهانت کند فقط به خاطر اینکه رای برخی رای‌دهندگان آمریکایی را کسب کند، این عذر بدتر از گناه است ...