نحوه کاشت لوبیا چیتی در خانه


از زمان کاشت لوبیا چیتی در گلدان 45 تا 75 روز طول می‌کشد تا گیاه به محصول برسد. بهترین زمان کاشت لوبیا چیتی بین 20 اردیبهشت تا 15 خرداد است. این گیاه به خاک سبک و حاصلخیز، نور کافی و آبیاری منظم نیاز دارد. با روژان همراه شوید. بسیاری از افراد امروزه علاقه دارند تا در منزل به کشت گیاهان بپردازند. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کشت و کار در محیط...

از زمان کاشت لوبیا چیتی در گلدان ۴۵ تا ۷۵ روز طول می‌کشد تا گیاه به محصول برسد. بهترین زمان کاشت لوبیا چیتی بین ۲۰ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد است. این گیاه به خاک سبک و حاصلخیز، نور کافی و آبیاری منظم نیاز دارد. با روژان همراه شوید.

بسیاری از افراد امروزه علاقه دارند تا در منزل به کشت گیاهان بپردازند. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کشت و کار در محیط آپارتمان، کاشت لوبیا چیتی در گلدان است. گیاه لوبیا چیتی به آسانی رشد کرده و نیاز به امکانات و مراقبت خاصی ندارد، ضمن اینکه گلدانی سرسبز را به آشپزخانه خود اضافه کرده و از محصول پروش یافته خود می‌توانید استفاده کنید.

مراحل کاشت لوبیا چیتی

برای شروع کاشت این گیاه، انتخاب بذر مناسب، اولین و مهمترین مرحله است. بذر لوبیا چیتی باید دارای شرایط زیر باشد تا محصول خوبی تولید کند.
بذر باید امسالی و دارای قوه نامیه خوبی باشد (بیشتر از ۹۵ درصد) بذر باید خالص و عاری از هرگونه بذر علف هرز و ناخاصی باشد.

مراحل کار

بعد از انتخاب بذر مناسب، بذر لوبیا را یک شب در آب ولرم بخیسانید تا قدرت جوانه‌زنی گیاه بیشتر شود.
قطر گلدان مناسب برای کاشت لوبیا چیتی باید حداقل ۳۰ سانتی‌متر باشد و کف گلدان چند سوراخ برای زهکشی و خروج آب اضافی داشته باشد.
دانه‌های لوبیا را در عمق ۳ سانتی‌متری سطح خاک با فاصله ۱۵ سانتی‌متر از یکدیگر بکارید.
بستر کاشت را به طور کامل آبیاری کنید و گلدان را در محلی با دمای ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد با دریافت نور کافی خورشید قرار دهید.
لوبیا چیتی معمولا، ۳۰ تا ۴۰ روز بعد از کاشت شروع به گلدهی می‌کند و دوره گلدهی آن معمولا یک ماه است.
لازم است در شروع رشد گیاه، برای پشتیبانی از نهال‌های لوبیا برای آن‌ها داربست تهیه کنید. مثلا می‌توانید از یک میله یا شاخه چوب استفاده کنید. با این کار از گره خوردن بوته‌های لوبیا جلوگیری می‌شود و برداشت آن نیز آسان‌تر خواهد شد.
دانه‌های لوبیا چیتی، بعد از گذشت ۴۵ تا ۷۵ روز آماده برداشت هستند. برای برداشت باید غلاف‌ها را بررسی کنید. زمانی که غلاف‌ها برآمده شدند، آماده برداشت هستند. غلاف‌ها را به دقت بچینید تا گیاه آسیب نبیند.

نحوه کاشت لوبیا چیتی در خانه

شرایط محیطی مورد نیاز لوبیا چیتی

خاک: گیاه لوبیا اصولاً به نوع خاک حساس نیست و در هر خاکی قابل کشت است، با این وجود، بهترین محصول را در خاک‌های سبک و غنی از مواد آلی می‌دهد. خاک‌های شنی رسی با مواد غذایی بالا، که از نفوذپذیری خوبی برخوردار باشند، برای کاشت لوبیا چیتی مناسب هستند. آبیاری: لوبیا چیتی به آبیاری منظم نیاز دارد. به طور معمول هر سه تا چهار روز یکبار بایستی گیاه آبیاری شود و در دوران گلدهی نیاز آبی گیاه بیشتر می‌شود. در هنگام آبیاری، توجه داشته باشید، خاک غرقاب نشود و فقط خاک را مرطوب کنید. در صورت امکان بهتر است آبیاری را صبح‌ها انجام دهید و در هنگام دادن آب مواظب باشید، برگ‌های لوبیا خیس نشود. درجه حرارت: بهترین دما برای کاشت لوبیا چیتی دمای ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است. به طور کلی لوبیا در درجه حرات‌ها بالا بهتر رشد می‌کند و حداقل درجه حرارت برای جوانه زدن آن بین ۱۰-۱۲ درجه سانتی‌گراد است. توجه داشته باشید، دمای بیشتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد، مناسب رشد آن نبوده و منجر به عدم تشکیل دانه می‌شود. نور: لازم است، گلدانی که لوبیا چیتی در آن کاشته می‌شود را در یک مکان روشن قرار دهید، ولی در آفتاب کامل نباشد. پنجره‌های جنوبی آپارتمان، بهترین مکان برای قرار دادن گلدان لوبیا چیتی در خانه است.

نحوه کاشت لوبیا چیتی در خانه

گیاه شناسی لوبیا چیتی

لوبیا چیتی که به آن لوبیای رومی نیز گفته می‌شود، یکی از خوشمزه‌ترین انواع لوبیا است و جزو گیاهان دولپه‌ای، یکساله، خودگشن و علفی محسوب می‌شود. رنگ این لوبیا قهوه‌‌ ایست، رنگ قرمز در آن پراکنده است. برگ‌های این گیاه پهن، برگ و نوک تیز بوده، گل‌های آن سفید مایل به زرد و میوه آن باریک و غلاف مانند است و دانه‌های لوبیا در آن قرار دارد. لوبیا چیتی نسبت به سایر لوبیا‌ها مصرف بیشتری در تهیه غذا داشته، از طعم و مزه خوشایندتری برخوردار است و خواص درمانی و ارزش غذایی بالایی دارد. درمان یبوست، کم خونی، پیشگیری از آلزایمر و ریزش مو از جمله مهمترین خواص لوبیا چیتی است.

نحوه کاشت لوبیا چیتی در خانه

بهترین زمان برای کاشت لوبیا چیتی فصل بهار از اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد است. البته در محیط آپارتمان و با تنظیم دمای محیط، در هر زمانی شما می‌توانید اقدام به کاشت این گیاه کنید.

منبع

نحوه کاشت لوبیا چیتی در خانه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...