مضرات پنیر: 12 مهمترین عوارض خوردن پنیر و آلرژی به پنیر


مضرات پنیر: 12 مهمترین عوارض خوردن پنیر و آلرژی به پنیر

پنیر یک ماده غذایی تخمیر شده از شیر است که معمولا از شیر گاو، بز یا گوسفند گرفته می‌شود. برخی از انواع پنیر دارای کپک‌هایی هستند که عطر و طعم خاصی را به آن‌ها می‌دهد. پنیر یک منبع عالی از کلسیم است که برای سلامت استخوان و دندان اهمیت زیادی دارد و همچنین پروتئین که برای نگهداری و ساخت عضلات مهم است، ‌به وفور در این ماده‌ی خوراکی یافت می‌شود. با...

پنیر یک ماده غذایی تخمیر شده از شیر است که معمولا از شیر گاو، بز یا گوسفند گرفته می‌شود. برخی از انواع پنیر دارای کپک‌هایی هستند که عطر و طعم خاصی را به آن‌ها می‌دهد. پنیر یک منبع عالی از کلسیم است که برای سلامت استخوان و دندان اهمیت زیادی دارد و همچنین پروتئین که برای نگهداری و ساخت عضلات مهم است، ‌به وفور در این ماده‌ی خوراکی یافت می‌شود. با این حال، مصرف پنیر می‌تواند مشکلاتی را هم برای بدن ایجاد کند. در این نوشتار با مضرات پنیر و مهمترین عوارض خوردن پنیر و آلرژی به پنیر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

مضرات پنیر: 12 مهمترین عوارض خوردن پنیر و آلرژی به پنیر

مضرات پنیر

۱. عدم تحمل لاکتوز

برخی افراد نمی‌توانند لاکتوز را تحمل کنند، به این معنی که آن‌ها قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر و محصولات لبنی نیستند. در نتیجه، معمولا از ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت بعد از مصرف فراورده‌های لبنی، لاکتوز موجود در آن‌ها موجب نفخ در شکم، گرفتگی، اسهال، گاز و حالت تهوع می‌شود. عدم تحمل لاکتوز سطوح مختلفی دارد. کسانی که می‌توانند کمی لاکتوز را تحمل کنند، معمولا می‌توانند پنیر مصرف کنند، زیرا فرآیند تخمیر باعث کاهش مقدار لاکتوز می‌شود. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، پنیر سخت و کهنه حاوی کم‌ترین میزان لاکتوز است. با این حال، پنیر نرم و تازه مقادیر قابل‌توجهی لاکتوز دارد و احتمالا باعث ایجاد مشکلاتی در این افراد می‌شود.

مضرات پنیر ۲: آلرژی لبنی

آلرژی به پروتئین گاو، یا آلرژی لبنی، با عدم تحمل لاکتوز فرق دارد. افرادی که به پروتئین گاو حساسیت دارند هیچ مقادیری از این پروتئین را تحمل نمی‌کنند بنابراین باید از پنیرهای تهیه‌شده از شیر گاو پرهیز کنند. برخی از علائم آلرژی لبنی که در کتاب “کتابچه‌ی راهنمای پزشکی آکسفورد” آمده‌اند عبارتند از اگزما، راش پوستی، کهیر، اسهال، گاز، یبوست و آسم.

۳. حساسیت به آمین

بعضی از مردم به آمین‌ها، دسته‌ای از مواد موجود در برخی از غذاها، حساسیت دارند. مواد غذایی که معمولا حاوی آمین‌ها هستند عبارتند از پنیر، شکلات و میوه‌های خانواده‌ی مرکبات. مصرف این مواد خوراکی توسط افراد حساس به آمین باعث بروز سردرد، راش پوستی و افزایش فشار خون می‌شود. پنیرهای تازه مانند موزارلا، کوتاژ و ریکوتا ممکن است مشکلی ایجاد نکنند چون سطح آمین آن‌ها خیلی پایین است. از سوی دیگر، پنیرهای کهنه آمین بسیار زیادی دارند.

مطلب مرتبط: خواص پنیر پارمسان: ۱۵ فایده اثبات شده‌ پنیر پارمزان برای سلامتی

مضرات پنیر ۴: افزایش وزن و بالا رفتن فشار خون

پنیر، به ویژه انواع سخت آن، معمولا کالری و نمک زیادی دارد و مصرف منظم آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و بالا رفتن فشار خون شود. اگر می‌خواهید وزن‌تان را کنترل کنید یا قبلا یک اختلال قلبی داشته‌اید، باید میزان مصرف پنیرتان را محدود کنید. پنیرهای نرم در مقایسه با پنیرهای سخت، کالری و نمک کم‌تری دارند و به همین دلیل گزینه‌ی سالم‌تری برای مصرف هستند.

۵. پنیر حاوی چربی اشباع است

طبق یک مقاله که در سال ۲۰۱۰ توسط نیویورک تایمز منتشر شد، پیتزای دومینو با ۴۰ درصد پنیر بیش‌تر، حاوی حدود ۲/۳ مقدار مصرف روزانه‌ی توصیه‌شده از چربی اشباع (آن هم فقط در یک تکه) است! با این همه رستوران و شرکت‌های پنیر فرآوری‌شده که محصولات پر از چربی تولید می‌کنند، عجیب نیست که ایالات متحده دارای مشکل همه‌گیر چاقی است.

مطلب مرتبط: خواص پنیر: ۱۴ فایده پنیر برای سلامتی، پوست و مو

۶. بسیاری از پنیرها با استفاده از آنزیم معده‌ی حیوان ساخته می شوند

پنیر را می توان با رنت تولید کرد که از آنزیمی که از پوشش معده‌ی گوساله گرفته شده، تولید می‌شود. شما می‌توانید پنیرهایی را که برچسب گیاهخواری دارند، پیدا کنید، در غیر این صورت احتمالا حاوی رنت هستند. به گفته‌ی انجمن گیاهخواران، “منبع سنتی رنت معده‌ی گوساله‌های تازه متولد‌شده است. پنیرهای گیاهی با استفاده از رنت منابع قارچی / باکتریایی یا میکرو ارگانیسم‌های به لحاظ ژنتیکی اصلاح‌شده تولید می‌شوند.”

مضرات پنیر: 12 مهمترین عوارض خوردن پنیر و آلرژی به پنیر

۷. پنیر می‌تواند حاوی چرک از عفونت مثانه‌ی گاو باشد

شیوه‌های نادرست تولید باعث می‌شود پنیر یک انتخاب ناسالم باشد. با آن‌ها [گاوها] مانند دستگاه‌های تولید شیر رفتار می‌شود و به صورت ژنتیکی دستکاری می‌شوند و پر از آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌هایی هستند که موجب تولید شیر بیش‌تر می‌شوند. در حالی که گاوها در مزارع کارخانه‌ها رنج می‌برند، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر در افرادی که شیر می‌خورند، افزایش می‌یابد. ”

مضرات پنیر ۸: پنیر می‌تواند سبب بروز بیماری قلبی و دیابت شود

مطابق با نظر کمیته‌ی پزشکان برای پزشکی مسئولانه، “یک چهارم از یک پیتزا معمولی پنیر (۳۰ سانتی) حاوی حدود ۱۳ گرم چربی، از جمله ۶ گرم چربی اشباع‌شده و ۲۷ میلی‌گرم کلسترول است.” و همه‌ی این‌ها سبب بالا بودن کالری این ماده‌ی خوراکی و در نتیجه افزایش وزن می‌شوند. مصرف بیش از حد پنیر می‌تواند به بیماری‌های دیگری هم منجر شود.

مطلب مرتبط: انواع پنیر: ۱۳ نوع پنیر که باید بشناسید

۹. تولیدکنندگان پنیر بر روی کپک اسپری می‌کنند تا پوسته آن را بسازند

بله، درست است – پنیر می‌تواند حاوی کپک باشد. تولیدکنندگان حتی روی بعضی از پنیرها مانند بری، کپک اسپری می‌کنند تا به رشد پوسته‌ی سفید کمک کنند. آیا دوست دارید کمی کپک با آن پنیر میل کنید؟ نه متشکرم.

علائم آلرژی به پنیر

اگر به پنیر آلرژی دارید، بدن شما یک واکنش ایمنی غیر طبیعی را در قبال حضور این ماده‌ی غذایی در بدن‌تان آغاز می‌کند. بنیاد آسم و آلرژی آمریکا گزارش می‌دهد که این بیماری ۲ تا ۵ درصد کودکان را در طول ۱۲ ماه اول زندگی‌شان تخت تاثیر قرار می‌دهد. اگر شما یا فرزندتان علایم آلرژی پنیر را تجربه کردید، برای ارزیابی و مراقبت بیش‌تر با پزشک خود صحبت کنید.

۱. ناراحتی معده

ناراحتی معده شایع‌ترین علامت آلرژی به پنیر است که افراد مصرف‌کننده‌ی محصولات پنیر تجربه می‌کنند. این علائم معمولا در عرض ۲ ساعت پس از مصرف این ماده‌ی آلرژی‌زا ایجاد می‌شود و می‌تواند تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست ایجاد کند. دیگر علائم احتمالی عبارتند از التهاب، کم شدن اشتها و درد شکم.

مضرات پنیر ۲: کهیر

آلرژی به پنیر ممکن است باعث ایجاد واکنش شدید پوستی شود. ممکن است کهیرهای قرمز و خارش‌دار در سراسر بدن ایجاد شوند، و می‌توانند تورم یا سوزش هم داشته باشند. بعضی افراد هم ممکن است بعد از مصرف محصولات پنیر اگزما (درماتیت آتوپیک) را تجربه کنند. اگزما می‌تواند موجب ایجاد لکه‌های پوستی ضخیم و خشک در بدن شما شود. پوست ممکن است قرمز و ملتهب شود و کم‌کم به صورت پوسته پوسته بریزد. خارش پوست تحریک‌شده یا خارش‌دار در اثر آلرژی پنیر می‌تواند منجر به عفونت شود، که در این صورت ممکن است درمان بیش‌تری توسط پزشک لازم باشد.

مضرات پنیر: 12 مهمترین عوارض خوردن پنیر و آلرژی به پنیر

۳. مشکلات تنفسی

اگر شخص دچار این آلرژی پنیر بخورد، ممکن است دچار مشکلات تنفسی شود پ تنفس کم‌عمق یا تنگی نفس را تجربه کند. همچنین ممکن است دچار تورم زبان یا گلو شود، که می‌تواند توانایی او را برای تنفس به طور طبیعی تحت تاثیر قرار بدهد. اگر شما یا فرزندتان علاوه بر آلرژی به پنیر، آسم هم دارید، مصرف پنیر می‌تواند سبب آغاز حمله‌ی آسم شود. حمله‌ی آسم می‌تواند علایمی مانند خس خس، سرفه، تنگی قفسه‌ی سینه یا تنفس سریع را ایجاد کند. در صورت مشاهده‌ی چنین علائمی برای جلوگیری از عوارض بیش‌تر، ‌لازم است که به بخش مراقبت‌های فوری پزشکی مراجعه کنید.

مضرات پنیر ۴: آنافیلاکسی

اگر آلرژی شدید به پنیر داشته باشید، خوردن یا تماس با مواد غذایی حاوی پنیر باعث ایجاد آنافیلاکسی در شما می‌شود. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک تهدیدکننده‌ی زندگی است که می‌تواند باعث ایجاد نشانه‌های شدید در واکنش به آلرژن شود. علائم آنافیلاکسی معمولا در عرض چند دقیقه از تماس با یک آلرژی‌زا ایجاد می‌شود و می‌تواند سبب بروز تهوع، خس خس سینه، تشنج، تورم لب‌ها، مشکل تنفس شدید، راش پوستی، افزایش ضربان قلب یا از دست دادن هوشیاری شود. این اختلال ممکن است مرگبار باشد و نیاز به مراقبت‌های اورژانسی فوری دارد.

مطلب مرتبط: پنیر بلوچیز: ۱۰ مهمترین فواید پنیر بلوچیز را بدانید

اثرات خوردن پنیر بیش از حد

بیش از اندازه خوردن هر گونه مواد غذایی می‌تواند درد معده را در اثر سوء هاضمه ایجاد کند، اما درد معده به ویژه در اثر خوردن پنیر به احتمال زیاد مربوط به عدم تحمل لاکتوز است. درد معده از خوردن بیش از حد پنیر نیز می‌تواند به حساسیت شیر ​​یا کپک مربوط باشد و باید توسط پزشک ارزیابی شود. اگر اولین بار است که از خوردن بیش از حد پنیر دچار درد معده شده‌اید صبر کنید و ببینید آیا علائم فروکش می‌کنند یا خیر. اگر این نشانه همیشه تکرار می‌شود، به پزشک مراجعه کنید.

مضرات پنیر ۱: سوء هاضمه

سوء هاضمه زمانی رخ می‌دهد که یا بیش از اندازه غذا بخورید و یا غذاهایی مصرف کنید که دارای چربی یا ادویه‌جات بسیار زیادی هستند. علائم معمول سوء هاضمه عبارتند از: پر شدن روده، درد در وسط استخوان قفسه‌ی سینه یا درست بالای ناف و سوزش در گلو. گاهی سوء هاضمه می‌تواند باعث نفخ و گاز شود، اما ارتباطی با سوزش سردل ندارد. سوزش سر دل یک اختلال متفاوت است. سوء هاضمه را می‌توان با مکمل‌های بدون نسخه‌ی ضد اسید و کلسیم درمان کرد.

۳. آلرژی به شیر

درد شکم همچنین ممکن است نشانه‌ای از آلرژی به شیر باشد. پنیر از شیر تهیه شده و حاوی پروتئین های شیر است که باعث آلرژی شیر می‌شوند. آلرژی به شیر موجب بروز درد معده می‌شود زیرا واکنش‌های آلرژیک باعث التهاب و تورم در دستگاه گوارش می‌شود. سیستم ایمنی بدن پروتئین‌های پنیر را به عنوان ترکیبی بدون خطر تشخیص نمی‌دهد، بنابراین آنتی‌بادی‌های ایمونوگلوبولین E تولید می‌شود تا آن‌ها را از بین ببرد. این امر منجر به واکنش شیمیایی در بدن می‌شود که باعث می‌شود ماست‌سل‌ها در بافت نرم روده هیستامین تولید کنند. و هیستامین باعث التهاب می‌شود.

۴. آلرژی به کپک

اکثر پنیرها حاوی کپک هستند حتی اگر قابل مشاهده نباشند. آلرژی به کپک معمولا به هاگ‌های کپک که در طول فصل آلرژی در هوا هستند و استنشاق می‌شوند،‌ مرتبط است. شما همچنین می‌توانید با خوردن کپک واکنش آلرژیک را تجربه کنید. آلرژی به کپک در اثر خوردن بیش از حد پنیر موجب درد معده در عرض چند دقیقه پس از خوردن آن می‌شود.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی

منبع:livestrong

مضرات پنیر: ۱۲ مهمترین عوارض خوردن پنیر و آلرژی به پنیر

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن