مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان


آیا تا به حال پیش آمده است درباره مشهورترین انسان های تاریخ بحث کنید؟ این موضوعی است که معمولا به بحث و مشاجره‌ی بیشتری در زمینه‌ی انتخاب قوی‌ترین، باهوش‌ترین، زیباترین، و یک سری از پرسش‌های حل نشده که هیچ کس نمی‌تواند جوابی قطعی به آن‌ها بدهد می‌انجامد. «پانتئون»، پروژه‌ای است که توسط گروه ارتباطات ماکرو در آزمایشگاه رسانه‌ای دانشگاه ام‌آی‌تی...

آیا تا به حال پیش آمده است درباره مشهورترین انسان های تاریخ بحث کنید؟ این موضوعی است که معمولا به بحث و مشاجره‌ی بیشتری در زمینه‌ی انتخاب قوی‌ترین، باهوش‌ترین، زیباترین، و یک سری از پرسش‌های حل نشده که هیچ کس نمی‌تواند جوابی قطعی به آن‌ها بدهد می‌انجامد.

«پانتئون»، پروژه‌ای است که توسط گروه ارتباطات ماکرو در آزمایشگاه رسانه‌ای دانشگاه ام‌آی‌تی انجام شد و داده‌های مربوط به محبوبیت تاریخی و فرهنگی را تحلیل کرد و سعی نمود به این پرسش‌ها پاسخ دهد. یک تیم چند قومیتی از طراحان دکور، مهندسان، و دانشمندان با همدیگر مشغول به کار شدند تا فرهنگ جهانی را کیفیت سنجی، تحلیل و اندازه‌گیری کنند که بتوانند فهرستی علمی از مشهورترین، بانفوذترین و مهم ترین انسان‌ های تاریخ ارائه دهند. از آنجایی که فهرست ۱۰۰ برترین افراد تاریخ را فیلسوفان، افراد نظامی، سیاستمداران، دانشمندان، و شخصیت‌های مذهبی تشکیل می‌دهند، ما تصمیم گرفتیم از بین اینها ۲۵ مشهورترین انسان های تاریخ را به شما معرفی کنیم.

مشهورترین انسان های تاریخ

۲۵. بروس لی، هنرمند هنرهای رزمی – رتبه کل ۲۲۹

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

سوپراستار کنگ‌فو، بروسلی، چیزی فراتر از یک هنرمند رزمی‌کار بود، حتی بیش از یک بازیگر و شخصیت سرگرم کننده بود. او طلیعه‌داری بود که در هر دو زمینه‌ی شهرت و پیکار، در مبارزه‌ی ایستاده و روی زمین پیشتاز بود آن هم در عصری که هنرهای رزمی فقط بر یک حوزه تمرکز داشت. او از روش‌های تمرینی مدرن و پیشرفته استفاده می‌کرد، و فقط به فنون مرسوم بسنده نمی‌کرد، و تاکیدش بیشتر بر تناسب اندام بود – چیزی که جامعه‌ی هنرهای رزمی آن را کم داشت.

وی به اسطوره‌ای بین‌المللی تبدیل و موفق شد به خانه‌های میلیون‌ّها نفر در سرتاسر جهان راه پیدا کند و هنرهای رزمی آسیایی را به محبوبیتی بیش از هر هنر رزمی دیگری در غرب برساند. او به اسطوره‌ی کودکان بی‌شماری در سرتاسر جهان در دهه‌ی شصت و هفتاد تبدیل شد، و افسانه‌های مربوط به حتی از میان جوانان نسل امروز نیز مخاطبان و طرفداران بسیاری را جذب می‌کند، با اینکه بیش از چهل سال از مرگ او گذشته است. اخیرا، قدرتمندترین مرد هنرهای رزمی ترکیبی و رئیس UFC (مبارزه‌ی قهرمانی نهایی)، دانا وایت، گفته است که بروس لی بیش از هر کس دیگری در جهان بر این ورزش سریع‌الرشد تاثیر گذاشته است و او را «پدر MMA» (هنرهای رزمی ترکیبی) نامیده است. قرار دادن او در این فهرست مشهورترین انسان های تاریخ واقعا درست است.

۲۴. جورج واشنگتن، رئیس جمهور ایالات متحده – رتبه کلی ۱۹۰

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

جورج واشینگتن، را بسیاری از مورخان یکی از برجسته‌ترین و زبده‌ترین شخصیت‌های تاریخ آمریکا می‌دانند، البته احتمالا به جز توماس جفرسن، که حکم اعلام استقلال آمریکا را امضاء کرد. واشینگتن اولین رئیس جمهور ایالات متحده بود و یکی از پدران بنیان گذار این کشور محسوب می‌شود. او همچنین فرمانده‌ی ارشد ارتش قاره‌ای در طول جنگ انقلابی آمریکا بود و بیشترین کمک را به آزادسازی کشورش کرد. او همچنین یکی از کسانی بود که اصول کنفدراسیون منسوخ را با قانون اساسی جایگزین کرد، که همچنان هم به عنوان قانون اعلا و اولای این کشور قلمداد می‌شود. بر اساس نظر MIT (موسسه‌ی فناوری ماساچوست)، او بانفوذترین و مشهورترین رئیس جمهور آمریکا است هرچند رتبه‌ی کلی او در اینجا کاملا مایوس کننده است!

۲۳. والت دیزنی، کسب و کار – رتبه کلی ۱۶۸

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

شکی نیست که اگر استانداردها و معیارهای بزرگی و عظمت در این فهرست عشق و علاقه‌ی کودکان جهان می‌بود آن وقت والت دیزنی در رتبه‌ی نخست این فهرست مشهورترین انسان های تاریخ قرار می‌گرفت. مردی که خالق بعضی از ستودنی‌ترین شخصیت‌های کارتونی در صنعت انیمیشن‌سازی است، من جمله میکی ماوس، و دونالد داک، بانفوذترین و موثرترین فرد در حوزه‌ی کسب و کار در تمام تاریخ به شمار می‌رود.

والت دیزنی رکورد بردن جایزه‌ اسکار را در اختیار دارد و ۲۲ بار برنده این جایزه شده است، اما مهمترین چیز در مورد او آن است که به یک امپراتوری کسب و کار بر اساس بینش‌ها و تخیل خلاقانه‌اش دست پیدا کرده است. از زمان او به بعد، شخصیت‌هایی که آفریده میلیون‌ها انسان را، از پیر تا جوان، در سرتاسر جهان، فارغ از پیش زمینه‌های اجتماعی-اقتصادی، باورهای مذهبی، رنگ پوست، یا ملیت سرگرم کرده است.

۲۲. لویی پاستور، شیمیدان – رتبه کلی ۱۴۶

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

با توجه به کمک‌های بسیار زیادی که به نوع بشر کرده است، من جمله پیشگیری از بیماری‌ها و نجات جان میلیون‌ها انسان، رتبه‌ی کلی او بسیار مایوس کننده به نظر می‌رسد. اما، در جامعه‌ای که ثروت، قدرت سیاسی، سرگرمی، و فناوری را بیش از علم و دستاوردهای تاثیرگذارش در حوزه‌ی زندگی انسان‌ها ارج می‌نهد، «پدر میکروبیولوژی» در رتبه‌ی ۱۴۶ قرار می‌گیرد، حتی با اینکه به عنوان بانفوذترین شیمیدان تاریخ نامیده شده باشد. او بیش از هر چیزی به خاطر اختراع فرایند پاستوریزه کردن که از روی نام خودش گرفته شده و به میلیاردها کودک در سرتاسر جهان کمک کرده است تا سالم رشد کنند و شیر تازه‌ی بدون باکتری بخورند معروف است.

۲۱. مرلین مونرو، هنرپیشه – رتبه کلی ۱۴۱

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

مرلین مونرو به عنوان مشهورترین نماد جذابیت جنسی در جهان شناخته می‌شود و یکی از اولین چهره‌های مشهور زن تاریخ و مشهورترین انسان های تاریخ است. میراث به جای مانده از او و نفوذ و تاثیر تمام عیارش بر دنیای رسانه را می‌توان از روی فهرست بلندبالایی از شخصیت‌های زن معروف که سعی کردند از ظاهر و جاذبه‌ی جنسی او تقلید کنند به خوبی شناخت.

طبق مطالعه‌ای که MIT انجام داده‌است، او محبوب‌ترین و بانفوذترین هنرپیشه‌ی کل دوران است، که حتی غول‌های مرد عرصه‌ی سینما همچون هامفری بوگارت، مارلون براندو، جیمز دین، رابرت دنیرو، و آل پاچینو را کنار زده است.

۲۰. الویس پریسلی، خواننده – رتبه کلی ۱۱۷

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

الویس، «سلطان راک ان رول»، بر اساس مطالعه‌ای که MIT (و بسیاری دیگر) انجام داده است، معروف ترین و بانفوذترین خواننده‌ی تمام دوران است. بد نیست اضافه کنیم که او پرفروش ترین هنرمند تک خوان تاریخ است که بیش از یک میلیارد نسخه از آهنگ‌هایش به فروش رفته است. به عنوان نکته‌ای فرعی، باید اضافه کنیم که او یکی از بزرگترین ستاره‌های تاریخ در ژاپن نیز محسوب می‌شود.

۱۹. ایمهوتب، معمار – رتبه‌ی کلی ۱۱۶

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

ایمهوتب یک دانشمند همه‌چیز دان بود که در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های بشری تبحر داشت، به ویژه در معماری و مهندسی. او طراح و معمار هرم شگفت انگیز جوزر بود که در قرن ۲۷ام پیش از میلاد ساخته شد. این اولین هرم مصر بود؛ ابتدا که ساخته شد ۶۲ متر ارتفاع داشت، که در روزگار خودش آفریده‌ی معماری بسیار بلندی به شمار می‌رفت.

در طول حیات‌اش، ایمهوتب القاب و عناوین بسیاری به دست آورد و به یکی از چند نفری در تاریخ مصر تبدیل شد که به رغم آنکه از خاندانی اشرافی نبود اما پس از مرگ تندیسش ترکیب شده با تندیس فرعون زمانش ساخته شد. جای او در این فهرست مشهورترین انسان های تاریخ واقعا شایسته است.

۱۸. چه‌گوارا، فعال اجتماعی – رتبه‌ی کلی ۷۲

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

این پزشک خوشتیپ ‌آرژانتینی از سلاله‌ای اشراف زاده بود که به یک انقلابی، رهبر چریکی، دیپلمات، دست راست فیدل کاسترو و شخصیتی برجسته در جزب متحد انقلاب سوسیالیستی کوبا تبدیل شد و بالاتر از سایر فعالان شناخته شده مانند ماهاتما گاندی و مارتین لوتر کینگ قرار گرفت چرا که در بین نوجوانان و دانشجویان سرتاسر جهان محبوبیت گسترده‌ای یافته بود.

۱۷. چارلز داروین، زیست شناس – رتبه‌ی کلی ۷۱

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

چارلز داروین یک دانشمند همه چیز دان انگلیسی بود که در طول حیات خود در چندین علم به مطالعاتی پرداخته بود اما نظریه‌ی تکاملش با استفاده از انتخاب طبیعت، پایه‌ی مطالعات تکاملی نوین شد، که او را به عنوان یکی از مشهورترین دانشمندان کل تاریخ مطرح کرد. داروین یک خداناباور بود، حقیقتی که بر تفکرش تاثیری فوق‌العاده گذاشت، به نحوی که او جامعه‌ی ویکتوریایی مذهبی سرسخت را شوکه کرد و اعلام کرد که حیوانات و انسان‌ها نیای مشترکی دارند. و این رتبه هفدهم فهرست مشهورترین انسان های تاریخ ذره ای از خدمات او را جبران نمی کند.

۱۶. نفرتیتی، همسر ارشد پادشاه – رتبه‌ی کلی ۵۱

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

مدت‌ها پیش از روزولت، ژاکلین کندی-اوناسیس، روزالین کارتر، هیلاری کلینتون، و مایکل اوباما، نفرتیتی می‌زیسته است. اشتباه نکنید، نفرتیتی ندیمه‌ی ملکه بود، یعنی او همسر پادشاه حاکم وقت بود، به همین خاطر نمی‌توان او را با کلئوپاترا، الیزابت اول انگلستان، و ایرنه امپراتیس بیزانس (روم شرقی) مقایسه کرد. او کسی بود که ما امروزه به آن بانوی اول می‌گوییم.

با وجود این، قدرت و نفوذ نفرتیتی بر همسرش آخناتن، فرعون مصر، بسیار زیاد بود، و بسیاری از مورخان بر این باورند که او کسی بود که پادشاهی مصر باستان را فرماندهی می‌کرد و در پشت پرده تصمیمات جدی و بزرگ بسیاری گرفته بود. مطالعه‌ای که MIT انجام داده است او را بعد از کلئوپاترا مشهورترین ندیمه و دومین شخصیت زن تاریخ می‌نامد.

۱۵. زیگموند فروید، روانشناس – رتبه‌ی کلی ۴۹

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

زیگموند فروید نورولوژیست اتریشی مشهور، بی شک پدر علم روانشناسی و مشهورترین شخصیت رشته‌ی روانشناسی دانشگاهی و کاربردی و مشهورترین انسان های تاریخ است. به رغم بعضی از نظریه‌های بحث برانگیزش، به خصوص مشغله‌ی ذهنی‌اش در مورد عقده‌ی ادیپ، بسیاری از نگرش‌ها و فنون مربوطه‌ی روانشناختی و روان‌درمانی او در بین متخصصان روانشناسی و روانپزشکی عمومی تا به امروز محبوبیت خود را حفظ کرده است.

۱۴. بقراط، فیزیکدان – رتبه‌ی کلی ۴۸

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

بقراط فیزیکدان یونان باستان از سوی همگان به عنوان پدر طب غرب و طب رسمی به عنوان یک شغل شناخته می‌شود. او بنیان‌گذار مدرسه‌ی پزشکی بقراط بود که به دگرگون کردن علم طب باستان کمک شایانی کرد. بقراط با روش‌ها و آموزه‌هایش پایه‌ی طب مدرن را بنا نهاد. تاثیر او را می‌توان در سوگندنامه‌ی پزشکان، پرستاران، و دستیاران پزشک که سال‌ها به آن عمل شده است – سوگند بقراط – به عینه دید. بعضی از مورخان معتقدند که این سوگندنامه توسط خود بقراط یا یکی از شاگردانش نوشته شده است.

۱۳. هرودوت، مورخ – رتبه‌ی کلی ۳۲

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

هرودوت هم در این فهرست مشهورترین انسان های تاریخ جای گرفته است. مورخ اهل شهر هالیکارناس یونان باستان اولین مورخی بود که مطالبش را منسجم و نظام‌مند کرد، و بعد آن را سازماندهی کرد و آن ها را به یک راوی تاریخ‌نگاری گزارش داد. به همین دلیل، او را «پدر تاریخ» می‌دانند و کسی که تاریخ را از یک موضوع به یک گونه علم اجتماعی ارتقاء داد. حتی اگر طرفدار تاریخ هم نباشید، می‌توانید به خاطر تحقیقات او درباره‌ی جنگ‌های ایران و یونان و ثبت آن‌ها در شاهکارش به نام «تاریخ‌ها» سپاسگزار باشید. بدون آن، نمی‌توانستیم فیلم ۳۰۰ را بسازیم!‌

۱۲. گالیلئو گالیله، اخترشناس – رتبه‌ی کلی ۳۱

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

او را «پدر علم مدرن»، «پدر فیزیک مدرن» و نهایتا «پدر اخترشناسی مشاهداتی نوین»‌ می‌نامند اما گالیله بیش از یک دانشمند و اخترشناس بود؛ او یک یاغی بود! او نظریه‌ی بسیاری از متفکران یونان باستان را مبنی بر این که زمین به دور خورشیدی نسبتا ثابت در مرکز منظومه‌ی شمسی می‌چرخد به محبوبیت و استحضار همگان رساند. این کار او را به دردسر انداخت و کلیسای کاتولیک رم در زمان او برایش مشکلاتی ایجاد کرد. او را بیشتر از همه به خاطر آنکه یکی از نمادین‌ترین عبارات تاریخ را در طول محاکمه‌اش بیان کرد به یاد می‌آورند. آن جمله این بود: «و هنوز در حال چرخیدن است» که اشاره‌اش به کره‌ی زمین بود.

۱۱. کریستف کلمب، کاشف – رتبه‌ی کلی ۲۴

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

برای بعضی‌ها، کریستف کلمب یک قهرمان است، بزرگترین کاشفی که تا به امروز وجود داشته است، و شخصیتی مهم و جزو مشهورترین انسان های تاریخ است که استعمار اروپا بر جهان جدید را آغاز کرد. سایرین او را مهاجمی می‌دانند که مسیحیت را به هر قیمتی شده به قبایل بومی آمریکا تحمیل کرد. به هر صورت، کلمب امروزه به عنوان بنیان‌گذار چیزی شناخته می‌شود که ما به عنوان ایالات متحده‌ی آمریکا می‌شناسیم و تعریفش می‌کنیم و تاثیر او بر تاریخ، خوب یا بد، بی‌شک حائز اهمیت است چرا که او در اکتشاف، پیروزی و استعمار آمریکا توسط اروپاییان مهمترین نقش را داشته است.

۱۰. آیزاک نیوتن، فیزیکدان – رتبه‌ی کلی ۲۲

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

سِر آیزاک نیوتن به عنوان بانفوذترین فیزیکدان کل دوران آلبریت اینیشتن را کنار زده است و خودش جای او را در رتبه‌بندی گرفته است. این دانشمند انگلیسی بزرگ در جهان به عنوان شخصیتی کلیدی در انقلاب علمی شناخته می‌شود، و اکتشافات علمی انقلابی‌اش بر بسیاری از سایر دانشمندان مانند اینیشتن تاثیرگذار بوده است. اکثر متخصصان و مورخان در این باور هم داستان هستند که کتاب او «اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی» پایه‌ی مکانیک کلاسیک را بنا نهاده است. او همچنین در زمینه‌ی اختراع ماشین حساب با گوتفرید لایبنیتس سهیم است.

۹. میکل‌ آنژ، نقاش – رتبه‌ی کلی ۱۹

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

حتی با اینکه اکثر مردم میکل آنژ را فقط به عنوان یک نقاش می‌شناسند، اما حقیقت آن است که او دومین هنرمند با نفوذ رنسانس بعد از لئوناردو داوینچی است که او نیز مجمسه‌ساز و معمار خارق‌العاده‌ای بود با شاهکار نهایی‌اش که مجسمه‌ی رنسانسی با نام «دیوید» و برگرفته از نام خود او بود. اما، اکثر ما او را به عنوان یکی از بزرگترین نقاشانی که تا به حال زیسته است – اگر نگوییم بزرگترین – می‌شناسیم، و واقعا هم وقتی کسی در بین تمام شاهکارهایی که آفریده است به سقف کلیسای سیستین، تصلیب سنت پیتر، و تغییر آئین ساول(اولین پادشاه اسرائیل) نگاه می‌کند بر این ادعا صحه می‌گذارد و جایگاه او را در فهرست مشهورترین انسان های تاریخ تقدیر میکند.

۸. ولفگانگ آمادئوس موتسارت، آهنگساز – رتبه‌ی کلی ۱۶

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

بر اساس تحقیقات MIT، معروف ترین کودک اعجوبه‌ی تاریخ، با نفوذترین و محبوب‌ترین آهنگساز تاریخ نیز هست. او در سن پنج سالگی ساختن موسیقی را شروع کرد و تا زمان مرگش، فقط سی سال بعد، ادامه داد که تا آن موقع بیش از ۶۰۰ اثر خلق کرده بود. آهنگ‌های او همچنان بر موزیک غربی امروز تاثیر خودش را حفظ کرده است. جوزف هایدن نوشته بود که آیندگان تا ۱۰۰ سال آینده چنین نابغه‌ای را به خود نخواهند دید. این گفته‌ی درستی نبود چون آیندگان بیش از ۲۲۰ سال بعد از مرگ موتسارت هنوز هم نابغه‌ای مانند او را ندیده اند.

۷. ارشمیدس، ریاضیدان – رتبه‌ی کلی ۱۱

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

ارشمیدس ریاضیدان و مخترع یونانی بود که یکی از درخشان‌ترین ذهن‌های کل دوران را دارد و در فهرست مشهورترین انسان های تاریخ و «پدرخوانده‌ی اختراعات» است. کمک‌های او به هندسه، انقلابی در این حوزه به پا کرد و روش‌هایش بر هر ریاضیدان و مخترعی که بعد از او پدید آمد تاثیر گذاشت. او نبوغ ریاضیات را با بینشش از طبیعت جهان فیزیکی ترکیب کرد، آمیزه‌ای که پایه‌های هیدروستاتیک، استاتیک، را معرفی کرد و توضیحی بود برای اصل اهرم و همچنین بسیاری از ماشین‌های ابتکاری، من جمله ابزارهای محاصره و پمپ‌های پیچی.

۶. هومر، نویسنده – رتبه‌ی کلی ۹

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

نفوذ و تاثیر هومر بر جهان را می‌توان در دو شاهکار رو رهگیری کرد: ایلیاد و ادیسه. این آثار، که توسط میلیون‌ها نفر در سرتاسر کشورهای جهان و در مدارس و دانشگاه‌های آن‌ها و فیلم‌های هالیوود و نمایش‌های تلویزیون خوانده، مطالعه و پخش شده است هنوز هم آوازه‌شان طنین انداز است. این غول عرصه‌ی شعر یونان، که شخصیت‌هایی نامیرا مانند «آشیل»، «پاریس» و «ادیسه‌» را خلق کرد که در حماسه‌هایش معروف هستند، بر اساس نظر MIT به عنوان بزرگترین نویسنده‌ای که تا به حال وجود داشته است در رتبه‌بندی بالاتر از شکسپیر و دانته قرار می‌گیرد.

۵. ژولیوس سزار، سیاستمدار – رتبه‌ی کلی ۸

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

ژولیوس سزار، بر اساس نظر اکثر مورخان و تحلیلگران سیاسی، مهم‌ترین شخصیت در تاریخ رومی و از مشهورترین انسان های تاریخ است. او بزرگترین استراتژیست و ژنرال دوران و در عین حال سیاستمداری کاریزماتیک بود که شکل حکومت را در رم تغییر داد. پیروزی‌های او پایه‌ی ایجاد فرهنگ اروپایی و غربی را بنا نهاد. هرچند او اصالتا اشراف زاده بود، اما به خاطر طبقات اجتماعی فرودست و نیازمندان رم می‌جنگید، که همین دلیل اصلی ترور او شد.

۴. لئوناردو داوینچی، مخترع – رتبه‌ی کلی ۶

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

نام لئوناردو داوینچی یادآور نبوغ و رنسانس است، و از همین جا بود که به او لقب «مرد رنسانس» را دادند. اما، توصیف حرفه‌ی واقعی داوینچی حقیقتا دشوار است چون او در بسیاری از چیزها در طول زندگی خود مهارت داشت از مجسمه‌سازی تا نقاشی، معماری تا موسیقی، ریاضیات تا نجوم، و مهندسی و … او بدون شک پر استعداد ترین مرد دوران خود بود، و بسیاری از مورخان بر این باور هستند که ذهن و شخصیتی مانند او هر هزار سال یک بار به وجود می‌آید. به خاطر علایق متعددی که باعث شد حوزه‌های مختلفی از علم و دانش را پی بگیرد، داوینچی را نماد نبوغ و بزرگترین مخترع تاریخ می‌دانند.

۳. اسکندر مقدونی، رزمجوی ارتش – رتبه‌ی کلی ۵

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

اسکندر مقدونی یکی از بزرگترین ژنرال‌های ارتشی تاریه است، و امپراتوری‌اش یکی از بزرگترین امپراتوری‌هایی بود که جهان به خود دیده است. او تا زمان مرگش شکست ناپذیر باقی ماند و مردی بود که فرهنگ و تمدن یونان را به بزرگترین بخش از جهان آن زمان گسترش داد. او بیش از بیست شهر را بنا نهاد که از روی اسم او نامگذاری شدند، که مشهورترین آن‌ها اسکندریه در مصر است، و او یکی از معدود کسانی بود که موفق شد در عصر هلنیستی کار خود را شروع کند و به شهرت و موفقیت دست پیدا کند. او به استاندارد و مقیاس مطلق عظمت و بزرگی برای بسیاری از فرماندهان ارتشی بعد از خود تبدیل شد، و نام او مترادف است با سلطه و استیلا. جای تعجب ندارد که او در رتبه سوم فهرست مشهورترین انسان های تاریخ قرار داد.

۲. عیسی مسیح (ع)، چهره‌ی مذهبی – رتبه‌‌ی کلی ۳

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

عیسی مسیح، نجار فقیر ناصری در قرن اول بود که پیش از به صلیب کشیده شدنش توسط پونتیوس پیلاطس، حکومتی کوتاه داشت که در آن دوران بیماران را شفا می‌داد و در کنیسه‌های شهر یهودا به تدریس مشغول بود. وی جنبش مذهبی‌اش را در لفافه‌ی دین یهود آغاز کرد که بعدها بر آن نام مسیحیت گذاشته شد. آموزه‌های او درباره‌ی ایمان به نجات، گذشت، رحمت، و انسانیت در انجیل، تاثیر شگرفی بر الهیات و فلسفه‌ی جهان داشته است. مسیح معروف‌ترین چهره در تاریخ بعد از حضرت موسی (ع) و حضرت محمد (ص) است.

۱. ارسطو، فیلسوف – رتبه‌ی کلی ۱

مشهورترین انسان های تاریخ: 25 با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

ارسطو فیلسوف یونانی اهل استاگیرا، در شمال یونان، بود که در سال ۳۸۴ قبل از میلاد به دنیا آمد. همگان او را در کنار سقراط و افلاطون به عنوان یکی از سه فیلسوف بزرگ تمام دوران می‌دانند، در حالی که آموزه‌ها و نظریه‌های او توسط معروف‌ترین شاگردش اسکندر مقدونی به سرتاسر آفریقا، آسیا، و خاور میانه گسترش پیدا کرد. او یکی از چند شخصیت تاریخی است که از عزت و احترام فراوان و محبوبیتی فوق‌العاده در هر قاره‌ای بر خوردار است و در یهودیت، مسیحیت، و اسلام نیز مورد تمجید قرار گرفته است تا جایی که مسلمانان از او با نام «معلم اول» یاد می‌کنند. بر اساس پژوهش‌های MIT او با نفوذترین انسانی است که در جهان وجود داشته است، و آموزه‌ها و نظریه‌هایش در مقیاس جهانی و فارغ از مذهب، مکان، جنسیت، طبقه‌ی اجتماعی یا نژاد، تاثیرگذارترین آثار به حساب می‌آیند.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- کامروا ابراهیمی

منبع: list25

مشهورترین انسان های تاریخ: ۲۵ با نفوذترین و مهم ترین افراد جهان

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد