شرکت خودروسازی مک لارن یک اشکال در کارش دیده میشود. این خودروساز سطح بالا هر نکتهای را که از ساخت آخرین محصول خود فرا گرفته، در فرایند ساخت محصول جدیدش به کار میبندد. اگرچه این موضوع در ابتدا چندان هم بد به نظر نمیرسد اما هنگامی که محصول جدید از نظر شخصیت و پرستیژ در جایگاهی پایینتر از مدل قدیمیتر قرار بگیرد، تکلیف چیست؟
به عنوان مثال خودروی میلیون دلاری مکلارن P1 پیست مسابقهای مزدا-ریسوی را در مدت 1:30.78ثانیه طی نمود. در سوی دیگر مدل ۷۲۰s با ارزشی حدود 60 درصد ارزانتر، موفق شد این مسیر را در مدت زمان 1:29.78 ثانیه، در حالی که از تایرهای خیابانی استفاده میکرد، پشت سر بگذارد.
با یک حساب سرانگشتی متوجه میشوید که مالکان ۷۲۰s نه تنها صاحب خودرویی سریعتر هستند، بلکه حدود ۶۰۰ هزار دلار نیز صرفهجویی نمودهاند. با همین ذهنیت به سراغ مدل جدید مکلارن یعنی 600LT آمدهایم تا آن را مورد بررسی قرار دهیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.
600LT چهارمین محصول از سری تولیدات لانگتیل مکلارن به شمار میرود. اولین مدل از این سری محصولات، مک لارن F1 اسطورهای بود که هم اکنون چیزی در حدود ۱۶ میلیون دلار ارزش دارد. دوگانه بعدی در این فهرست، مدلهای 675LT و 675LT اسپایدر هستند که آمار تولید هر کدام در رقم پانصد دستگاه محدود شده است و در مکان چهارم نیز خودروی مورد نظر ما یعنی 600LT جای گرفته است.
اما اگر بخواهید معنای دقیق سری لانگتیل را در محصولات مکلارن بدانید، بایستی عرض کنیم که منظور ما خودروهایی با طول بیشتر قسمت انتهایی است. در مورد 600LT، این خودرو معادل 2.6 اینچ طویلتر از 570S است. به طور کلی، طبق اظهارات مسئولان مکلارن، سری LT با ویژگیهایی همچون وزن کمتر، آئرودینامیک ارتقا یافته، قدرت بیشتر، دینامیک منطبق بر اهداف مسابقهای در پیست و افزایش قابلیت درگیرشوندگی راننده همراه حجم تولید محدودتر همراه است.
600LT در قیاس با مکلارن 675LT از نظر تجربه رانندگی و احتمالا رکورد گذر از پیستهای مسابقهای، خودروی بهتری است. توان خروجی پیشرانه آن از 562 اسب بخار در مدل 570S به 592 اسب بخار افزایش داشته است. همچنین گشتاور پیشرانه ۳.۸ لیتری تویین توربوی V8، موسوم به M838TE نیز از 601 به 620 نیوتن متر افزایش یافته است. همچنین در اتصال پیشرانه و گیربکس هفت سرعته دو کلاچه به بدنه نیز از دسته موتورهای قویتری استفاده شده است.
طبق ادعای مکلارن، در حدود ۲۳ درصد قطعات 600LT جدید است و وزن مدل 600LT در حدود 100 کیلوگرم نسبت به 570S پایینتر آمده است. قطعاتی همچون: اسپلیتر، رکابها، دیفیوزر و بال عقب همگی از جنس فیبرکربن ساخته شدهاند که در سرعت 250 کیلومتربرساعت، دانفورسی معادل 100 کیلوگرم را به وجود میآورند.
بازوهای کنترلی و رینگهای آلومینیومی فورج کاری شده نیز به کاهش وزن خودرو کمک کردهاند و در نهایت وزنه 600LT را به 1346 کیلوگرم رساندهاند.
ما به منظور مقایسهی بهتر، ابتدا پنج دور در پیست را با 570S گذراندیم و سپس شش دور دیگر را همراه 600LT بودیم. قدرت ترمز 600LT به خاطر استفاده از بوستر مکلارن سنا، بسیار قدرتمند شده است. همچنین ترمزهای 600LT از نظر تعادل،دقت عمل و قابل تنظیم بودن نیز بسیار مطمئن عمل مینمایند.
فرمان هیدرولیک خودرو بسیار دقیق و دوست داشتنی عمل میکند. سیستم تعلیق 600LT بسیار خوب وظیفه خود را انجام داده و دور زدن با این خودرو بهتر انجام میشود. پایداری در سرعتهای بالاتر نیز کاملا مطلوب است. به طور کلی، 600LT یک ماشین منطبق بر دینامیک رانندگی عالی است.
البته با وجود نسبت مناسب وزن به توان (بیش از 2.28 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار)، اما باز هم توان کمتر از ۶۰۰ اسببخار در قیاس با رقبای این محصول، چندان هیجانانگیز نیست. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت 600LT برطبق ادعای شرکت سازنده معادل ۲.۸ ثانیه بوده و یک چهارم مایل را نیز در مدت 10.4 ثانیه طی میکند. اگرچه به صحت این ارقام شک نداریم اما در هنگام رانندگی با مکلارن600LT ، این خودرو چندان سریع به نظر نمیرسید؛ البته شاید هم اشکال کار از احساس ما باشد.
وقتی که خوب دقت می کنید متوجه خواهید شد که 600LT اساسا یک مکلارن سنا با ۱۹۷ اسببخار قدرت کمتر و دینامیک ضعیفتر است. البته 600LT برای رانندگی خودروی مناسبتری است اما به هر حال، سنا در هر پیستی به راحتی آن را پشت سر میگذارد.
به هر روی، مهندسین مکلارن اختلاط ویژگیهای خودروهای قدیمیتر با نمونه جدید را ادامه میدهند که این کار از نظر بنده (نویسنده) با اشکال مواجه بوده و چندان شایسته تقدیر نیست.
منبع: motortrend