ساخت لوزالعمده مصنوعی یک گام به واقعیت نزدیک می‌شود


ساخت لوزالعمده مصنوعی یک گام به واقعیت نزدیک می‌شود

لوزالمعده مصنوعی راهکاری فوق العاده برای افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و بستگان آن‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان اعلام کرده اند نوعی دستگاه بیماران مبتلا به دیابت نوع یک ساخته اند که بهتر از تزریق انسولین قند خون مبتلایان را کنترل کند.
لوزالعمده مصنوعی به طور خودکار می‌تواند قند خون و تزریق انسولین را کنترل کرده و از این رو بیماران مبتلا به دیابت نوع یک دیگر نیازی به تزریق انسولین نخواهند داشت.
کارشناسان اظهار امیدواری کرده اند با استفاده از لوزالمعده مصنوعی، بیماران ۲۵ درصد کمتر در وضعیت خطرناک برای سلامت قرار بگیرند.
با استفاده از دستگاه، قند خون بیمار در بازه زمانی طولانی‌تر دروضعیت ایمن باقی مانده و کمتر دچار نوسان می‌شود.
کارشناسان با آزمایش سیستم جدید انسولین برروی ده‌ها بیمار موفق به کنترل قند خون آن ها برای بازه زمانی طولانی تری شده اند از این رو انسولین کمتری تزریق می شود.
دستگاه‌های مشابه ساخت سایر شرکت‌ها اکنون به وسیله بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در کشور‌های مختلف دنیا استفاده می‌شود، اما بسیاری از آن‌ها استاندارد‌های لازم را ندارند.
محققان انگلیسی سازنده این دستگاه امیدوار هستند با استفاده از این فناوری، بیماران از تست دردناک انگشتان دست و تزریق انسولین بی نیاز شوند.
لوزالمعده مصنوعی به وسیله دانشمندان دانشگاه کمبریج ساخته و برروی ۴۶ بیمار آزمایش شده است. کارشناسان نتیجه استفاده ازاین وسیله را با نتیجه‌های به دست آمده برروی ۴۰ بیمار که از فناوری کنونی پمپ انسولین استفاده می‌کنند مقایسه کرده اند.
پمپ انسولین سطح قند خون افراد را اندازه گیری می‌کند و در صورت کم یا زیاد شدن به افراد هشدار می‌دهد که زمان تزریق انسولین یا مصرف مواد خوراکی فرا رسیده است.
اما لوزالعمده مصنوعی با بسته شدن رروی کمربند، به طور همزمان میزان قند خون را اندازه گیری کرده و تزریق انسولین درصورتی که میزان قند خون بسیار بالا رفته باشد،صورت می گیرد.
ساخت لوزالعمده مصنوعی یک گام به واقعیت نزدیک می‌شود
این دستگاه همچنین به بیماران اجازه می‌دهد تا انسولین مورد نیاز خود را به شکل تزریق دستی نیز اضافه کنند، به طور مثال زمانی که می‌خواهند میزان بیشتری خوراک مصرف کنند.
انسولین هومونی ساخته شده به وسیله لوزالمعده دربدن افراد سالم است که به فرد اجازه می‌دهد مواد قندی را از سایر اجزای تشکیل دهنده خوراک برای جذب انرژی جدا کند.
اما دربدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک، انسولین در پانکراس ساخته نمی‌شود و فرد باید انسولین مورد نیاز را به شکل دارویی و تزریق دریافت کند.
حدود ۴۰۰ هزار نفر در کشور انگلستان به بیماری دیابت نوع یک مبتلا هستند که این آمار درکشور آمریکا حدود یک و دو دهم میلیون نفر است.
کارشناسان دانشگاه کمبریج کارایی لوزالمعده مصنوعی را به مدت دوازده هفته برروی بیماران آزمایش کرده اند و به این نتیجه دست یافته اند که بیمارانی که از این فناوری استفاده کرده اند تقریباً دو سوم از زمان خود، ۶۴% را در محدوده ایده آل برای قند خون ایمن صرف کرده اند.
لوزالمعده مصنوعی به لباس بیمارمتصل می‌شود و دارای یک نمایشگر کوچک و پمپ نصب شده برروی پوست است. این دستگاه نظارت برقند خون بیمار را انجام می‌دهد و در بازه‌های زمانی ضروری به تزریق انسولین می‌پردازد.
دستگاه لوزالمعده هوشمند به ویژه می‌تواند برای کودکان زیر ۶ سال بسیار اثر گذار باشد، زیرا اندازه گیری قند خون، تزریق انسولین و مراقبت از کودک برای اینکه مواد خوراکی مضر مصرف نکند برای والدین و مربیان مدرسه بسیار سخت است.
نتیجه تحقیق درباره کارایی دستگاه لوزالمعده مصنوعی در نشست سالانه انجمن اروپایی ارائه و درمجله پزشکی The Lancet منتشر شده است.
بیماران مبتلا به دیابت نوع یک معمولاً باید ۴ بار در روز قند خون خود را اندازه گیری کنند. بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، با نظر پزشک باید دو بار در روز قند خونشان را اندازه گیری کنند.
سطح گلوکز باید بین محدوده‌های ۳.۵ تا ۵ میلی مول بر لیتر، قبل از مصرف خوراک و کمتر از ۸ میلی مول بر لیتر دو ساعت پس از مصرف خوراک باشد.
ساخت لوزالعمده مصنوعی یک گام به واقعیت نزدیک می‌شود
بیماران دیابتی باید به طور منظم گلوکز قند خونشان را اندازه گیری کنند تا دچار عارضه هایی، چون هپوگلیسمی (قند خون پایین‌تر از ۴ میلی مو بر لیتر) نشوند. این حالت درصورت تاخیر در درمان می‌تواند سبب فرو رفتن فرد به کما و حتی مرگ شود.
البته مصرف مواد خوراکی یا نوشیدنی به میزان حداقل ۱۵ الی ۲۰ گرم کربوهیدرات می‌تواند مانع از افت قند خون در بیماران شود.
در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، افزایش بیش از اندازه قند خون می‌تواند سبب عارضه هایی، چون اختلال بینایی، قطع عضو، ایجاد زخم پای دیابتی و حتی ابتلا به انواع سرطان شود.
انجام ورزش منظم، اصلاح رژیم خوراکی و برنامه ریزی برای مصرف مواد غذایی سالم و پرهیز از مصرف مواد شیرین و پرچرب می‌تواند مانع ازابتلای افراد به دیابت نوع دو شود.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

لوزالمعده مصنوعی راهکاری فوق العاده برای کنترل قند خون بیماران دیابتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی ال جی از اولین پنل‌های OLED گیمینگ جهان با نرخ تازه سازی و وضوح متغییر