آزادسازی فعالیت‌های فضایی ، اولویت نخست سازمان فضایی


رئیس سازمان فضایی کشور گفت: آزاد سازی فعالیت‌های فضایی و عدم تصدی‌گری صرف دولت نخستین اولویت سازمان است که در این راستا تدوین و تصویب پروانه اپراتور ماهواره مخابراتی با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در روزهای اخیر برای اجرا ابلاغ شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی براری در همایش نجوم و گردشگری فضاپایه در نیاسر اظهار کرد: در ماه‌های گذشته با تشکیل کارگروه‌های متعدد به دنبال فعال سازی بازار مناسب برای شکل گیری این اپراتور در کشور و همچنین تدوین بسته حمایتی دولت در این زمینه بوده‌ایم.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌ها، اصلی‌ترین شاخص در توسعه بازار است، که دولت‌ها در آن نقش اساسی دارند و به منظور ایجاد زمینه رشد و توسعه کسب و کار، حوزه فضایی از این قاعده مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: تأمین تصاویر ماهواره ای‌ با رزولوشن یک متر از دو مسیر، تأمین ماهواره سنجش ملی و همچنین تأمین تصاویر به صورت مستقیم از ماهواره‌های خارجی و آزاد سازی های غیرحاکمیتی موجود که آرشیو غنی از تصاویر 40 سال گذشته است در دستور کار دولت قرار دارد.

وی گفت: در حال حاضر، بیش از 60 اپراتور ماهواره‌ای در جهان و 11 اپراتور در منطقه فعال هستند که بر اساس گزارش‌های بین المللی دارای بالاترین ارزش افزوده و بازگشت سرمایه در کل زنجیره ارزش بخش فضایی دنیا است.

رئیس سازمان فضایی کشور افزود: فضا، بستری مناسب برای توسعه همکاری‌های بین المللی است و اصلی‌ترین دغدغه این سازمان برقراری ارتباط بین دو حوزه کاربردی و فناوری اطلاعات و ارتقاء جایگاه این دو مقوله درکشور است.

وی افزود: برخی کشورها با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش کشاورزی هزینه‌های خود را کاهش داده و بهره وری تولید محصولات را افزایش می‌دهند و یا با پایش خطوط انتقال نفت با استفاده از ماهواره‌ها از هدر رفت منابع جلوگیری می‌شود.

براری گفت: وجود ظرفیت‌های جغرافیایی بسیار ارزشمند کشور مانند؛ تپه‌های مریخی دامغان، منطقه گندم بریان شهداد کرمان، کوه‌های فضایی چابهار و دره ستارگان قشم و بسیاری دیگری از مناطق بکر کشور قابلیت جذب گردشگر داخلی و خارجی را دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...