خواص ارزن: 11 خاصیت شگفت انگیز ارزن برای سلامتی


خواص ارزن: 11 خاصیت شگفت انگیز ارزن برای سلامتی

خواص ارزن برای سلامتی شامل محافظت از سلامت قلب، حفظ سلامت و پاک کردن دستگاه گوارش، کمک به سلامت استخوان، تنظیم دیابت، حفظ سلامت پوست، تامین انرژی، کمک به افراد مبتلا به بیماری سلیاک، تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن، حفظ سلامت چشم و بهبود گردش خون می‌شود. ارزن چیست؟ ارزن، نوعی غلات است که بومی آفریقاست و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم آن را تشکیل...

خواص ارزن برای سلامتی شامل محافظت از سلامت قلب، حفظ سلامت و پاک کردن دستگاه گوارش، کمک به سلامت استخوان، تنظیم دیابت، حفظ سلامت پوست، تامین انرژی، کمک به افراد مبتلا به بیماری سلیاک، تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن، حفظ سلامت چشم و بهبود گردش خون می‌شود.

خواص ارزن: 11 خاصیت شگفت انگیز ارزن برای سلامتی

ارزن چیست؟

ارزن، نوعی غلات است که بومی آفریقاست و بخش مهمی از رژیم غذایی مردم آن را تشکیل می‌دهد. ارزن، گونه‌های مختلفی دارد که همه آن‌ها در شکل‌های مختلف – خوراک، علوفه و علوفه خشک – مفید هستند. ارزن، خشک بوده و در برابر گرما مقاوم است. هر گیاه، ۸ تا ۱۰۰۰ دانه تولید می‌کند و این دانه‌ها از گندم کوچک‌تر هستند. این نوع از غلات، سرشار از مواد معدنی و ویتامین است و گلوتن نیز ندارد. برای افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند، مصرف غلات و فرنی ایده خوبی است.

این نوع از غلات، استفاده‌های زیادی دارد: به فرآیند تولید روغن‌های خوراکی و گلوکز کمک می‌کند. همچنین در فهرست پنج محصول کشاورزی برتر دنیا قرار می‌گیرد. ارزن برای تولید اتانول به کار می‌رود. دانه آن در بسیاری از بازارها از جمله بازار مربوط به دام، بازار مواد خوراکی و بازار غلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بزرگ‌ترین بازار برای ارزن، بازار محصولات دامی است.

ارزن به عنوان شیرین کننده نیز به کار می‌رود و طعمی شبیه به طعم عسل به غذا می‌دهد. روش‌های زیادی برای استفاده از ارزن در تهیه غذا وجود دارد. فهرستی از ۱۱ خواص ارزن برای سلامتی را در این‌جا آورده‌ایم:

۱۱ خاصیت شگفت انگیز ارزن برای سلامتی

۱. سلامت قلب

عادت‌های بد غذایی، یکی از دلایل بروز مشکلات قلبی عروقی هستند. غذاهای ناسالم معمولا کالری خالی هستند و هیچ ویتامین یا فیبری ندارند. این ویژگی باعث تجمع کلسترول بد در رگ‌ها و انسداد آن‌ها می‌شود. در این شرایط، باید غذاهای سرشار از فیبر مصرف کرد. با مصرف منظم ارزن می‌توانید کلسترول بد را از بدن خارج کرده و عروق خود را جوان کنید. فیبر بالای غلات به جدا شدن کلسترول بد (LDL) از عروق کمک می‌کند.

۲. سلامت و پاکی دستگاه گوارش

عدم سلامت دستگاه گوارش، دلیل نامنظم شدن خواب است. یبوست، اسهال و درد از نشانه‌های ناراحتی‌های دستگاه گوارش هستند و بدن در این شرایط، مواد مغذی ضروری را از دست می‌دهد. فیبر بالای ارزن، به بهبود وضعیت دستگاه گوارش کمک می‌کند و باعث حجیم شدن مدفوع می‌شود. خوردن روزانه ارزن به بهبود حرکات روده کمک می‌کند.

ارزن، تقریبا ۴۴٪ نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می‌کند.

خواص ارزن ۳: سلامت استخوان‌ها

استخوان‌های ضعیف می‌توانند زندگی کردن را با مشکل مواجه کنند. ضعف استخوان مانع از لذت بردن از کوچک‌ترین فعالیت‌ها می‌شود. بدترین قسمت این مسئله وابسته شدن به داروهای قوی است. بهترین کار، اضافه کردن خوراکی‌های سرشار از کلسیم و پتاسیم به رژیم غذایی است. منیزیم موجود در ارزن، ماده‌ای ضروری برای بالا بردن جذب کلسیم در بدن است. مطالعات کمی وجود دارند که نشان می‌دهند غلات به بازسازی استخوان و بافت کمک می‌کنند.

۴. تنظیم دیابت

دیابت یکی از بیماری‌هایی است که در صورت کنترل نشدن باعث بروز بیماری‌های دیگر می‌شود. ارزن یکی از غلاتی است که سطح قند خون را تنظیم می‌کند. ارزن حاوی تانن است که به جلوگیری از تولید آنزیم‌های جذب کننده نشاسته کمک می‌کند. این ماده به تنظیم انسولین کمک کرده و سطح قند خون را متعادل می‌کند.

برای داشتن زندگی خوب – حتی با دیابت – خوراکی‌های مناسب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خواص ارزن ۵: پوست سالم

می‌توانید با ارزن، خمیری درست کنید و آن را بر روی پوست صورت بگذارید. این کار به پاکسازی پوست از سموم کمک کرده و پوست را سالم و مرطوب می‌کند. اما خاصیت واقعی ارزن برای روی پوست این است که از تولید سلول‌های ملانوما که عامل سرطان پوست هستند جلوگیری می‌کند.

تانن موجود در ارزن باعث کشته شدن این سلول‌ها می‌شود.

۶. منبع انرژی

جلوگیری از این بیماری‌ها عالی است. جسم سالم، جسمی منتاسب است و در این صورت، کمتر دچار بی‌حالی و کرختی می‌شوید. به هر حال، فیبر موجود در ارزن، به حفظ سطح مناسب انرژی کمک می‌کند. ارزن را معمولا به نوشیدنی‌های انرژی‌زا اضافه می‌کنند زیرا حاوی نیاسین است که نوعی ویتامین B محسوب می‌شود.

۷. مناسب برای بیماری سلیاک

حساسیت‌ها واقعا آزاردهنده هستند. چیزهایی زیادی هست که دوست دارید اما نمی‌توانید انجام دهید. ارزن، غلاتی است که تقریبا با گندم برابری می‌کند و بدون گلوتن است. در نتیجه می‌توانید از خوردن نان‌ها، غلات و خوراکی‌های مشابه لذت ببرید. در دهه گذشته، تغییرات زیادی در چیزهایی که بدن ما می‌تواند تحمل کند به وجود آمد که حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک از جمله این تغییرات هستند

۸. تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی قوی به جلوگیری از بیماری‌های ویروسی و دیگر انواع بیماری کمک می‌کند. ویتامین C موجود در ارزن، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. ویتامین C تولید سلول‌های سفید خونی که برای سیستم ایمنی ضروری هستند را افزایش می‌دهد.

خواص ارزن ۹: کاهش وزن

خوراکی‌های سرشار از فیبر ما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارند و درنتیجه از پرخوری جلوگیری کرده و باعث می‌شوند بیشتر به انتخاب‌های غذایی خود دقت کنیم. شیرین کننده ارزن را می‌توان به جای شکر یا شیرین کننده‌های فرآوری شده مصرف کرد. این ماده، انتخاب خوبی برای بسیاری از خوراکی‌هاست زیرا سطح انسولین را تنظیم می‌کند.

به خودتان گرسنگی ندهید، فقط انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید. زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید و مقدار غذای خود را کنتل کنید. دسرهایی درست کنید که مواد تشکیل دهنده سالم دارند.

خواص ارزن ۱۰: سلامت چشم

مقدار مناسب ویتامین A به سلامت چشم و جلوگیری از آب مروارید کمک می‌کند. ارزن حاوی بتاکاروتن است که از چشم‌ها محافظت کرده و مانع از بروز آب مروارید می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که این ماده از آسیب ناحیه ماکولا جلوگیری می‌کند.

چشم سالم نعمت است و اگر آب مروارید به وجود بیاید، از روش‌های دردناکی برای رفع آن استفاده می‌شود. بهتر است غذاهای سرشار از ویتامین A را بشناسید تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

۱۱. گردش خون

مواد معدنی، ویتامین و فیبر زیادی در ارزن وجود دارد که به گردش خون سالم در بدن کمک می‌کند. گردش خون، مواد مغذی را به اندام‌های حیاتی بدن می‌‌رساند و سلامت آن‌ها را حفظ می‌کند.

صحبت آخر

ارزن، مقدار مناسبی آهن نیز دارد که به رفع مشکلات مربوط به کم‌خونی کمک می‌کند. ارزن، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد برای متابولیسم نیز مفید است. این نوع از غلات، در هند، ایالات متحده آمریکا و چین بسیار شناخته شده است. مطالعات زیادی برای یافتن خواص دیگر ارزن و عوارض جانبی احتمالی آن انجام شده است.

لیزین موجود در ارزن به رفع وزی مو کمک کرده و باعث درخشان شدن آن می‌شود. می‌توانید خمیر ارزن را با ماست مخلوط کرده و به مدت نیم ساعت بر موها بگذارید، سپس آن را بشویید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران

منبع:naturalfoodseries

خواص ارزن: ۱۱ خاصیت شگفت انگیز ارزن برای سلامتی

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس به عکس از زیباتر شدن طناز طباطبایی در گذر زمان ! / خانم بازیگر چی بود و حالا طلای ی...