فروش طلای مستعمل؛ ممنوع در تهران، رایج در مشهد


فروش طلای مستعمل؛ ممنوع در تهران، رایج در مشهد

شهرآرا آنلاین - فروش طلای مستعمل همواره یکی از موضوعات پرچالش میان خریداران و فروشندگان طلا بوده است. معمولا خریداران برای نپرداختن اجرت ساخت و احتمالا مالیات بر ارزش افزوده و فروشندگان نیز برای فروش طلای بیشتر، به آن متوسل می‌‌شوند...


شهرآرا آنلاین - فروش طلای مستعمل همواره یکی از موضوعات پرچالش میان خریداران و فروشندگان طلا بوده است. معمولا خریداران برای نپرداختن اجرت ساخت و احتمالا مالیات بر ارزش افزوده و فروشندگان نیز برای فروش طلای بیشتر، به آن متوسل می‌‌شوند اما درکنار این دو فایده برای خریدار و فروشنده، این روش همواره با بروز مشکلاتی همراه است؛ یکی از این مشکلات این است که برخی فروشندگان با «پرداخت» مجدد طلای دست‌دوم، آن را به‌عنوان طلای نو به فروش می‌رسانند. در این میان ممکن است در هنگام خرید از یک طلافروشی، فروشنده به این بهانه که «قیمت طلا ارزان‌تر برای شما تمام می‌شود»، از صدور فاکتور خودداری کند اما درنهایت پس از خرید طلای دست‌دوم بدون فاکتور، خریدار در زمان فروش مجدد طلا، به‌دلیل نداشتن فاکتور خرید، دچار مشکل خواهد شد.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد درباره ارائه نکردن فاکتور خرید توسط برخی طلافروشی‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: طلافروشان ملزم هستند حتی درصورت درخواست ندادن مشتری در ازای طلای فروخته‌شده، فاکتور رسمی‌ صادر کنند؛ فاکتوری که آدرس مغازه، تلفن، نام مغازه و مشخصات طلای فروخته‌شده در آن ذکر شده و ممهور به مهر مغازه و امضای فروشنده باشد و در غیر این‌صورت طلافروشی مرتکب تخلف شده است.

﷯ ضررِ آخر با مشتری است

به‌گفته باقر معبودی‌نژاد، در برخی مواقع مشتری برای اینکه مالیات بر ارزش افزوده را نپردازد، از فروشنده می‌خواهد که برای خریدش، فاکتور صادر نکند که این همه درنهایت تخلف صنفی محسوب می‌شود و درصورت اطلاع اتحادیه از این تخلف، با این واحد صنفی برخورد خواهد شد، اما به‌طور طبیعی مشتریانی که تقاضای خرید طلا بدون ارائه فاکتور را دارند، بعدها و زمانی که قصد فروش طلا را دارند، چون سندی برای خرید طلای خود ندارند، با مشکل مواجه خواهند شد.

﷯ از نظر قانون، تخلف است

حال به پرسشی اساسی می‌رسیم؛ اینکه آیا فروش طلای مستعمل، تخلف محسوب می‌شود یا خیر. فارغ از رواج فروش طلای مستعمل به خریداران، همواره این پرسش پیش می‌آید که آیا طلافروشان باید طلای مستعمل خریداری‌شده را فقط به چرخه تولید مجدد طلا بازگردانند یا اینکه مجاز به فروش دوباره آن به مشتری نیز هستند؟

در پاسخ به این سوال، محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، در گفت‌وگو با شهرآرا، با بیان اینکه در بعضی شهرها فروش طلای مستعمل نیاز به تصویب هیئت‌مدیره اتحادیه مربوط دارد، اعلام می‌کند: در قانون نظام صنفی هرگونه اخلال در نظم بازار، تخلف صنفی است که یکی از این تخلفات، ارزان‌فروشی یا گران‌فروشی است و بر اساس همین ماده، می‌توان استناد کرد که فروش طلای مستعمل، تخلف محسوب می‌شود. وی همچنین می‌گوید: در تهران فروش طلای مستعمل، تخلف است و با واحدهای صنفی متخلف برخورد می‌شود اما درمورد قاعده موجود در مشهد، از این مسئله بی‌اطلاع هستم.

در حالی‌که رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور فروش طلای مستعمل را غیرقانونی می‌داند، رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با بیان اینکه فروش طلای مستعمل از نظر قانون ممنوع نیست، می‌گوید: با این حال به طلافروشان توصیه می‌کنیم به‌دلیل رعایت موارد بهداشتی از این کار اجتناب کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق