غده های چربی زیر پوست: 19 مهمترین انواع، علائم و درمان غده چربی زیر پوست


غده های چربی زیر پوست: 19 مهمترین انواع، علائم و درمان غده چربی زیر پوست

آیا در حال حاضر یک برآمدگی در بدن خود دارید که نرم است و زمانی که به آن دست می‌زنید به راحتی جا به جا می‌شود؟ اگر جواب‌تان بله است، پس احتمالا با غده های چربی زیر پوست (لیپوما) آشنا هستید. غده های چربی زیر پوست بسیار شایع هستند و تقریبا از هر 100 نفر، 1 نفر در طول زندگی آن‌ها را تجربه می‌کند. در اکثر موارد، معمولا یک غده چربی زیر پوست دارید اما...

آیا در حال حاضر یک برآمدگی در بدن خود دارید که نرم است و زمانی که به آن دست می‌زنید به راحتی جا به جا می‌شود؟ اگر جواب‌تان بله است، پس احتمالا با غده های چربی زیر پوست (لیپوما) آشنا هستید. غده های چربی زیر پوست بسیار شایع هستند و تقریبا از هر ۱۰۰ نفر، ۱ نفر در طول زندگی آن‌ها را تجربه می‌کند. در اکثر موارد، معمولا یک غده چربی زیر پوست دارید اما ۲۰ درصد افراد، هر بار، تعدادی از این غده‌ها را دارند.

آیا غده‌های چربی زیر پوست به سرطان تبدیل می‌شوند؟ معمولا این اتفاق نمی‌افتد اما باید رشد و دیگر تغییرات این غده‌ها را بررسی کرد. آیا غده های چربی زیر پوست دردناک هستند؟ می‌توانند باشند. اکثر وقت‌ها، غده چربی زیر پوستی باعث ایجاد درد نمی‌شود اما اگر نزدیک رگ‌ها رشد کند یا رگ‌های خونی از آن بگذرند، می‌تواند باعث آسیب شود.

آیا برداشتن غده چربی زیر پوستی ضروری است؟ خیلی وقت‌ها، ضروری نیست و برخی درمان‌های طبیعی هستند که می‌توانند به رفع آن کمک کنند!

غده های چربی زیر پوست: 19 مهمترین انواع، علائم و درمان غده چربی زیر پوست

غده چربی زیر پوست چیست؟

غده چربی زیر پوستی یا لیپوما یک برآمدگی خوش‌خیم است که به دلیل رشد بیش از اندازه سلول‌های چربی در زیر پوست به وجود می‌آید. غده چربی زیرپوستی می‌تواند در هر قسمتی از بدن که سلول چربی دارد به وجود بیاید. غده‌های چربی زیر پوستی نرم و گرد یا لبه‌دار هستند و به راحتی حرکت می‌کنند. در اکثر موارد، این برآمدگی‌ها نسبتا کوچک هستند اما محققان، برآمدگی‌های بزرگی که از حداکثر معمول ۵ سانتی‌متر نیز بزرگ‌تر هستند را نیز مشاهده کرده‌اند.

غده چربی زیر پوستی در اکثر موارد روی گردن، بدن و دست‌ها ظاهر می‌شود اما ممکن است در هر جای بدن به وجود بیاید. آیا غده چربی زیر پوستی می‌تواند سرطانی شود؟ غده چربی زیر پوستی، یک زائده خوش‌خیم و غیر سرطانی است. نوع نادری از سرطان به نام لیپوسارکوم وجود دارد که در بافت چربی ایجاد می‌شود و ممکن است مانند یک غده چربی زیرپوستی عمیق به نظر برسد.

بنابراین، غده های چربی زیر پوست سرطان نیستند و بسیار نادر است که یک غده چربی زیرپوستی به توده سرطانی تبدیل شود. به هر حال، چون امکان آن وجود دارد، اگر متوجه تغییرات غده چربی زیر پوستی شدید ( مخصوصا اگر به سرعت رشد می‌کند یا دردناک می‌شود) پزشک خود را در جریان بگذارید زیرا ممکن است عمل بافت برداری را پیشنهاد دهد.

مطلب مرتبط: علت ها، علائم و راه های درمان توده سفت زیر پوست

با این‌که تمام غده های چربی زیر پوست از چربی ساخته می‌شوند اما بر اساس شکل ظاهری در زیر میکروسکوپ، انواع مختلفی دارند.

انواع غده های چربی زیر پوست

۱ – غده چربی زیر پوستی معمولی ( معمولی، چربی سفید رشد یافته)

۲ – هیبرنوما ( چربی قهوه‌ای به جای چربی سفید معمولی)

۳ – فیبرولیپوما ( چربی به علاوه بافت رشته‌ای)

۴ – آنژیولیپوما ( چربی به علاوه مقدار زیادی رگ‌های خونی)

۵ – میلولیپوما ( چربی به علاوه بافتی که سلول‌های خونی را می‌سازد)

۶ – غده چربی سلول اسپیندل ( چربی با سلول‌هایی که شبیه به میله هستند)

۷ – غده چربی پلئومورفیک (چربی با سلول‌هایی در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت)

۸- غده چربی نابهنجار ( چربی عمیق با تعداد سلول‌های بیشتر)

مطلب مرتبط: ۱۰ درمان خانگی برای از بین بردن توده های سفت زیر بغل

علائم بروز غده های چربی زیر پوست

غده‌های چربی زیر پوستی می‌توانند در هر قسم از بدن ظاهر شوند. در اکثر موارد بر گردن، شانه‌ها، پشت، شکم، بازوها و ران‌ها ظاهر می‌شوند. احتمال دارد که غده‌های چربی زیر پوستی در اندام‌های داخلی مانند استخوان‌ها یا ماهیچه‌ها نیز به وجود بیایند که البته خیلی شایع نیست.

علائم غده چربی زیر پوستی موارد زیر هستند:

۱- دقیقا زیر پوست قرار دارند

۲- نرم هستند

۳- با فشار کم انگشت، به راحتی جا به جا می‌شوند

۴- قطر کمی دارند اما ممکن است رشد کنند ( اکثر غده‌های چربی زیر پوستی کمتر از ۵ سانتی‌متر قطر دارند).

۵- گاهی وقت‌ها دردناک هستند ( اگر در کنار رگ‌ها رشد کنند یا دارای رگ‌های خونی باشند)

مطلب مرتبط: ۱۱ درمان خانگی توده های زیر بغل

دلایل و عوامل خطر غده های چربی زیر پوست

قبل از هر چیزی باید گفت که غده‌های چربی زیر پوستی در زنان شایع‌تر هستند. اما این غده‌ها چرا به وجود می‌آیند؟

جامعه پزشکی تا کنون نتوانسته است دلیل ایجاد غده‌های چربی زیر پوستی را کشف کند. این غده‌ها معمولا پس از جراحت ظاهر می‌شوند اما پزشکان اطمینان ندارند که دلیل ایجاد آن‌ها جراحت است یا خیر.

عوامل خطر در ایجاد غده‌های چربی زیر پوستی:

۱- سن بین ۴۰ تا ۶۰ سال

۲- ژنتیک، زیرا غده‌های چربی زیر پوستی به افراد خانواده‌ها منتقل می‌شود

با این‌که غده‌های چربی زیر پوستی در گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال شایع هستند اما ممکن است در هر سنی ظاهر شوند. برخی تحقیقات علمی نشان می‌دهند که غده‌های چربی زیر پوستی تکی اغلب در زنان میانسال به وجود می‌آیند در حالی که غده‌های چندگانه اغلب در مردان دیده می‌شوند.

تشخیص و درمان غده های چربی زیر پوست

تشخیص غده‌های چربی زیر پوستی با آزمایشات ساده، برای پزشک آسان است. آن‌ها برآمدگی را بررسی می‌کنند و آن را لمس می‌کنند تا ببینند چگونه است. اگر غده، بزرگ و یا دردناک باشد، پزشک دستور آزمایش برای بررسی احتمال لیپوسارکوم – نوعی سرطان نادر – را می‌دهد. آزمایشات احتمالی می‌توانند بافت برداری، اسکن فراصوت، سی تی اسکن و یا اسکن MRI باشند.

داشتن غده چربی بسیار رایج است اما پزشکان غالبا برداشت این غده‌ها را غیر ضروری می‌دانند. معمولا پزشک پیشنهاد می‌کند که به جای برداشتن غده چربی زیر پوستی، به برآمدگی دقت کنید و اگر تغییری مشاهده شد، او دوباره آن را بررسی می کند.

در برخی موارد، از نظر بیمار، برداشتن غده‌های چربی زیر پوستی با جراحی، کار درستی است. ممکن است بیمار، نگران محل غده‌ چربی بوده و یا ظاهر برآمدگی روی بدن خود را دوست نداشته باشند.

ممکن است برداشتن غده‌های چربی تحت پوشش بیمه نباشد. به هر حال، در برخی موارد، این امکان وجود دارد که پزشک شما در صورتی که غده چربی زیر پوستی بر رشد عضلات تاثیر گذاشته یا دردناک باشد، برداشت آن را ضروری بداند.

برداشت غده‌های چربی معمولا می‌تواند با استفاده از بیهوشی موضعی انجام شود و شما می‌توانید همان روز به خانه برگردید. چون غده‌های چربی زیر پوستی به بافت‌های اطراف، کشیده نمی‌شوند می‌توان آن‌ها را با برش‌های کوچک برداشت. زمانی که عمل برش انجام شد، غده چربی را به صورت فیزیکی فشار می‌دهند یا از عملیات ساکشن (مکش) استفاده می‌کنند که غده را بیرون می‌کشد و به آن لیپوساکشن می‌گویند.

چون برداشت غده‌های چربی معمولا غیر ضروری است، بیایید درباره برخی از درمان‌های طبیعی که ممکن است با این مشکل در ارتباط باشند نگاهی بیندازیم.

روش های طبیعی درمان غده های چربی زیر پوست

۱. پرهیز از چاقی و کاهش آن

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که ارتباط قابل توجهی میان چاقی و بروز غده چربی زیر پوستی وجود دارد. همچنین مشاهده شده است که این غده‌ها با شروع چاقی در افراد میانسال ظاهر می‌شوند.

راه های طبیعی زیادی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها چاقی دوران کودکی و بزرگسالی را کاهش دهید:

– بیشتر وعده‌های غذایی را در خانه درست کنید و رژیم غذایی سالم و سرشار از غذاهای کامل به ویژه غذاهای سرشار از فیبر، پروتئین بدون چربی مانند ماهی تازه داشته باشید.

– مصرف قند را کاهش دهید زیرا قند در بروز بیماری‌های مزمن مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نقش دارد.

– اوقات بی‌تحرکی خود، مانند تماشای تلویزیون را کاهش دهید. تحقیقی که ۲۵ سال پیش در دانشگاه هاروارد انجام شد، چاقی را به تماشای تلویزیون ربط داده است!

– ورزش کنید! ورزش، نقطه مقابل بی‌تحرکی است. سازمان بهداشت جهانی، حداقل یک ساعت فعالیت جسمی در روز و حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت جسمی هوازی ملایم در هفته یا ۷۵ دقیقه فعالیت جسمی هوازی قدرتی در هفته یا ترکیبی از این دو را برای کودکان توصیه می‌کند.

مطلب مرتبط:۵ نشانه سرطان پوست که نباید نادیده بگیرید

۲. سرکه سیب

سرکه سیب دارای اسید استیک است و تحقیقات انجام شده بر موش‌های چاق نشان می‌دهد که اسید استیک می‌تواند از تجمع چربی در بدن جلوگیری کند و متابولیسم آن را افزایش دهد.

۳. پرهیز از چربی‌های ناسالم

چون غده‌های چربی زیر پوستی، تجمع بافت چربی است، پرهیز از مصرف چربی‌های ناسالم به ویژه چربی‌های ترانس را به شما توصیه می‌کنیم. افراد بسیاری، روزانه،، اسیدهای چرب ترانس را مصرف می‌کنند و متوجه نیستند. این چربی‌های مضر معمولا در فست فودها و خوراکی‌های فرآوری شده یافت می‌شوند.

اکثر چربی‌های ترانسی که در رژیم غذایی خود داریم، چربی‌های ترانس مصنوعی هستند که با اضافه کردن هیدروژن به روغن سبزیجات مایع – تا به شکل جامد درآید – به دست می‌آیند. این روغن‌های پخت و پز که اصلاح ژنتیکی شده‌اند، سالم نیستند و می‌توانند به روغن مانده تبدیل شوند و مشکلات بیشتری را برای سلامتی ایجاد کنند.

تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی حاوی چربی‌های ترانس، باعث چاقی شکمی و تغییر در حساسیت به انسولین در موش‌ها می‌شود – حتی اگر کالری زیادی دریافت نکنند. این تاثیرات در انسان نیز مشابه است.

مطلب مرتبط: علائم هشداردهنده مهلک ترین نوع سرطان‌پوست که باید بدانید

۴. مصرف غذاهای سرشار از امگا۳

به جای مصرف چربی‌های ناسالم، چربی‌های سالم، به ویژه اسیدهای چرب امگا۳ که به دلیل تاثیرشان در تقویت سلامتی و داشتن خواص ضد التهابی شناخته شده‌اند را در رژیم غذایی خود بگنجانید. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مناسب اسیدهای چرب امگا۳، مانند اسیدهای چربی که در ماهی چرب یا روغن ماهی یافت می‌شوند، تولید ایکوزانوئیدهای التهابی، سیتوکین‌ها و گونه‌های اکسیژن واکنشی و ظهور مولکول‌های چسبان را کاهش می‌دهد.

منابع سرشار از اسیدهای چرب امگا۳:

– سالمون وحشی

– ساردین

– گردو

– تخم کتان

– دانه چیا

– دانه شاهدانه

احتیاط

اگر برآمدگی یا تورم غیرعادی در جسم خود دیدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید به ویژه اگر زود از بین نرود.

غده چربی زیر پوستی دردناک یا غده‌ای که بزرگ تر می‌شود، نیازمند مراجعه به پزشک است. این مسئله بسیار نادر است اما امکان دارد که به لیپوسارکوم تبدیل شود که یک برآمدگی سرطانی است که رشد می‌کند و دردناک است. ممکن است غده‌های چربی زیر پوستی و لیپوسارکوم‌ها را با هم اشتباه بگیرند. لیپوسارکوم‌ها معمولا در ماهیچه‌های اندام‌ها یا شکم ظاهر می‌شوند اما می‌توانند در باقی قسمت‌ها نیز ایجاد شوند.

برای تشخیص درست غده چربی زیر پوستی، می‌توانید بافت برداری انجام دهید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران

منبع: drae

درمان غده های چربی زیر پوست: ۱۹ مهمترین انواع، علائم و درمان های طبیعی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403