هر چند همسترها حیوانات خانگی خیلی آرام و بی سر و صدایی هستند، اما خیلی هم کوچک و آسیب پذیر می باشند، یعنی جراحات و بیماری ها، خیلی زود می توانند در آنها به مسئله ای جدی تبدیل شوند. در حقیقت، بیماری در همستر تا وقتی که تقریبا دیگر کار از کار گذشته باشد، خیلی خوب پنهان می شود، به همین دلیل باید هر گونه تغییر در رژیم غذایی و فعالیت های روزمره این حیوان خانگی را از نزدیک زیر نظر بگیرید. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی علائم و انواع بیماری های این حیوانات زیبا می پردازیم.

چگونه به علائم بیماری در همستر پی ببریم؟

پی بردن به بیماری در همستر ها دشوار است زیرا آنها بسیار کوچک هستند و اغلب مشکلات مربوط به سلامتی را تا زمانی که شدید می شوند، پنهان می کنند. اما قبل از اینکه دیر شود، به علائمی نظیر بیماری های معده، مسائل تنفسی و مشکلات پوستی توجه کنید. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، برای مشاوره با یک دامپزشک و نحوه درمان همستر، درنگ نکنید. اگر فکر می کنید که کوچولوی پشمالوی شما، بیمار یا مجروح شده است، سعی کنید او را گرم نگه دارید. اگر متوجه شدید که همستر شما، غذا نمی خورد، با یک قطره چکان، ترغیبش کنید تا مقداری غذا یا آب بخورد تا وقتی که بتوانید او را پیش یک دامپزشک ببرید.

علائم و نشانه های بیماری در همستر

علائم و نشانه های بیماری در همستر

از دست دادن اشتها عدم فعالیت جمع شدن در یک گوشه گره خوردن یا زبری پوشش بدن عطسه ترشحات بینی یا چشم ها خس خس سینه رطوبت و نم در اطراف دم اسهال ریزش مو پشت خمیده

علائم بیماری های رایج در همستر

دم مرطوب و خیس

دم مرطوب و خیس، یکی از شایع ترین انواع بیماری در همستر ها می باشد که اغلب به علت استرس، ازدیاد جمعیت و تغییرات رژیم غذایی بروز می کند که اگر به موقع مورد توجه قرار نگیرد، ممکن است منجر به مرگ شود، اما قابل درمان و علاج پذیر است.

علائم و نشانه های بیماری در همستر

مراقب نشانه های اسهال که شامل موارد زیر می باشد باشید:

خیس شدن اطراف دم بی حالی و سستی از دست دادن اشتها پشت خمیده گره خوردن پوشش بدن

به غیر از دم خیس و مرطوب، کاهش اشتها یا کاهش فعالیت وجود ندارد و در بیشتر موارد، هامستر، ظاهری طبیعی دارد. اجازه ندهید اسهال به مدت طولانی ادامه پیدا کند، زیرا کم شدن آب بدن، یک نگرانی بزرگ است. از دادن غذاهای تازه به همستر، چند روزی دست نگه دارید و فقط در صورتی که اسهال کاملا بهبود پیدا کرد، دوباره تغذیه همستر را شروع کنید. شما می توانید مواد غذایی تازه را به آرامی و به تدریج شروع کنید.

دم مرطوب پوشیده شده از مدفوع

دم مرطوب، بیماری گوارشی است که به علت عفونت باکتریایی ایجاد می شود. بزرگترین علامت هشدار دهنده زمانی است که خز اطراف دم بر اثر ادرار یا مدفوع خیس شده باشد. همچنین ممکن است شاهد این باشید که همستر پس از ادرار یا دفع مدفوع، از آن دور نمی شود.

مرطوب بودن قسمت تحتانی بدن همستر بیمار، به علت اسهال می باشد، بنابراین به غیر از پیدا کردن آن بر روی بدن همستر، قسمت های دیگر قفس را نیز جستجو کنید. با استفاده از یک دستکش انگشتی، درون قفس و قسمتی که همستر خودش را می شوید تا قسمتی که در آن می خوابد را بازرسی کنید.

اسهال به خودی خود بر داشتن دم مرطوب دلالت نمی کند و معمولا به این معنی است که همستر، بیش از اندازه میوه و سبزیجات خورده است.

علائم و نشانه های بیماری در همستر

برای پیشگیری از بیماری در همستر ، مراقب کاهش اشتهای او باشید

به ظرف غذای همستر توجه کنید و ببینید که آیا زودتر از حد طبیعی، سیر می شود یا نه. از آنجا که همسترها به ذخیره مواد غذایی تمایل دارند، تخت خواب و زیر ملافه های درون قفس را برای پیدا کردن مواد غذایی فاسد شدنی که پنهان کرده اند و نمی خورند، بررسی کنید.

توجه به رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه

همستر بیمار احساس آسیب پذیری بیشتری می کند، به طوری که ممکن است به صاحب خود و یا دیگر همسترها آسیب برساند. اگر همستر رفتارهای تهاجمی غیر عادی دارد و یا شما را گاز می گیرد، نشانه ای از بیماری می باشد. اگر متوجه افزایش نشانه های تهاجمی و پرخاشگری شدید، از ادامه این رفتارها، ممانعت کنید.

علائم و نشانه های بیماری در همستر

افزایش خواب همستر

همسترها معمولا در طول روز می خوابند، بنابراین ممکن است لازم باشد تا دیر وقت بیدار بمانید تا برنامه خواب شبانه همستر را زیر نظر بگیرید. اگر به نظر می رسد که در طول روز و شب، اغلب بیدار می شود و میزان انرژی اش کمتر از حد طبیعی زمان بیدار بودنش می باشد، ممکن است همستر شما بیمار باشد.

عفونت تنفسی و بیماری در همستر

عفونت های تنفسی می توانند منجر به بروز بیماری ذات الریه شوند. شما باید مراقب عطسه، ترشحات چشم یا بینی، خس خس سینه و مشکل تنفسی همستر خود باشید. اگر همستر گاهی عطسه می کند، جای نگرانی وجود ندارد، مگر اینکه، کاهش اشتها، کم شدن فعالیت، خس خس سینه یا مشکلات تنفسی نیز به همراه عطسه وجود داشته باشند.

ترشحات از بینی یا از چشم ها

همستر معمولا نباید ترشحات بینی داشته باشد، بنابراین به آبریزش بینی یا چشم های خیس او توجه کنید. عطسه گاه به گاه عادی است، اما اگر این علائم همراه با مقدار زیادی عطسه باشند، احتمالا همستر شما بیمار است.

همستر ممکن است فقط یک سرما خوردگی ساده داشته باشد، اما همین سرماخوردگی ساده می تواند به ذات الریه تبدیل شود، بنابراین این علائم را جدی بگیرید و همستر را از نظر هر گونه علائم تشدید کننده در طول 24تا 48 ساعت آینده، زیر نظر بگیرید.

علائم و نشانه های بیماری در همستر

به سخت نفس کشیدن همستر گوش کنید

اگر همستر دچار مشکل تنفسی شده باشد و یا صدایی شبیه خس خس داشته باشد، ممکن است به یک عفونت تنفسی مبتلا باشد. اگرچه که پس از انجام فعالیت بدنی، ممکن است مشکل تنفسی به وجود بیاید، اما به هر نوع خس خس که از همستر، حتی در حالت استراحت، شنیده می شود، توجه ویژه ای داشته باشید.

از سرما لرزیدن و بروز بیماری در همستر

اگر همستر از سرما می لرزد و دارای آبریزش بینی است، احتمال عفونی شدن ریه ها وجود دارد.با دامپزشک تماس گرفته و به توصیه هایش عمل کنید و در صورت امکان خانه یا اتاق را با زیاد کردن درجه ترموستات یا استفاده از یک بخاری گرم کنید. هرگز بخاری داغ را در کنار قفس قرار ندهید. دمای بالای 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد) برای سلامتی همستر مضر است.

توجه به هرگونه بی حالی غیر طبیعی

همستر را در طول اوقاتی که به طور عادی فعال است، مانند زمانی که در طول روز به او غذا می دهید یا ساعاتی در شب که به فعالیت می پردازد، زیر نظر بگیرید. اگر در شب روی وسیله چرخشی اش نمی دود، می تواند نشانه ای از بی حالی همستر باشد.

علائم و نشانه های بیماری در همستر

بیماری های پوستی: کرم های ریز، کرم های حلقه ای،حساسیت ها و عفونت های پوستی

اینها از شایع ترین بیماری های پوستی مرتبط با همستر هستند. مراقب علائمی مانند پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست، ریزش مو، زخم های روی پوست و یا خارش بیش از حد همستر، باشید. در این گونه موارد، یک دامپزشک علل اصلی این عوارض پوستی را باید تشخیص دهد. تخت خواب های ساخته شده از چوب کاج و سدر، باعث سوزش و خارش پوست و همچنین مشکلات ریوی می شوند، بنابراین از این نوع تخت خواب ها استفاده نکنید.

توجه به پوست قرمز و پوسته پوسته شده

هر روز و هنگامی که همستر خود را لمس می کنید، مدت کوتاهی انگشتان خود را توی پوشش بدن همستر فرو ببرید و پوست حیوان را مورد بررسی قرار دهید. پوست خشک، پوسته پوسته و یا قرمز می تواند نتیجه حساسیت به ملافه و لوازم خواب جدید باشد، اما ممکن است به این معنی نیز باشد که همستر شما، کرم های ریزی در پوست خود دارد و یا به نوعی عفونت قارچی مبتلا شده است.

هر چیزی را که اخیرا به قفس همستر اضافه کرده اید، از قفس خارج کنید و چیز های دیگر را تمیز و ضد عفونی کنید. اگر مسائل پوستی همستر شما ادامه پیدا کنند، فرضیه ابتلا به آلرژی را رد کنید. از تراشه چوب به عنوان تخت خواب همستر استفاده نکنید، زیرا احتمالا باعث واکنش های آلرژیک می شود و به جای آن از کاغذ به عنوان ملافه و تخت خواب استفاده کنید.

علائم و نشانه های بیماری در همستر

بررسی گونه های باد کرده از غذا و یا بیماری در همستر

همسترها اغلب غذا را در لپ های خود نگه می دارند تا زمانی که صورتشان مثل بادکنک باد کند. اگر گونه های همستر شما همیشه این گونه است، سعی کنید نگاهی به داخل دهانش بیندازید تا ببینید که آیا غذایی در داخل دهانش وجود دارد یا نه. اگر اینطور نبود، همستر شما احتمالا دارای آبسه در گونه خود است و باید توسط دامپزشک تخلیه شود.

آبسه ها ناشی از چیزهایی هستند که داخل گونه های همستر را خراش می دهند، بنابراین از تنقلات یا مواد خوراکی که لبه های ناهموار و تیز دارند، استفاده نکنید.

ضخیم شدن پوست و خارش زیاد

اگر خز نرم و معمولی همستر شما به طور ناگهانی ضخیم و یا در بعضی نواحی، دچار ریزش شده، می تواند نشانه ای از مشکل پوستی باشد. اگر با خارش زیادی همراه است، یعنی همستر شما کرم دارد. ریزش مو به خودی خود می تواند در نتیجه ساییدگی با ملافه، مالش بر روی چرخ یا نشتی بطری آب باشد. همچنین می تواند نشانه ای از مشکلات کلیه در همستر های مسن باشد.

مشاهده هرگونه لکه خون بر روی بدن یا قفس همستر

ممکن است دیدن مشکلات مربوط به پوست همستر، برایتان دشوار باشد، اما در صورت یک مسئله جدی، مانند یک زخم باز، احتمالا در قسمتی از پوست همستر، شاهد لکه خون خواهید بود. همچنین ممکن است لکه خون را در جایی از قفس مانند روی ملافه و جایی که می خوابد، ببینید.

هنگامی که قفس همستر را هر هفته تمیز می کنید، چنانچه شاهد موارد غیرعادی یا بروز تغییراتی در ملافه هایی که بیرون می ریزید، شدید، از کنارشان به سادگی عبور نکنید.

علائم و نشانه های بیماری در همستر

بررسی غده ها و توده هایی که روی بدن همستر وجود دارد

توده ها نشانه هایی از آبسه، کیست یا تومور می باشند. برای بررسی این توده ها، به آرامی بدن همستر را با دستان خود لمس کنید. اگر متوجه توده ای شدید، هرچه زودتر همستر را نزد دامپزشک ببرید.

آبسه ها، کیسه های چرکی و عفونی هستند که بر اثر یک شکاف کوچک بر روی پوست، ایجاد می شوند. در بسیاری موارد، آبسه ها در داخل گونه ها و بر اثر بریدگی ناشی از برخی مواد غذایی، بروز می کنند.

بررسی دندان های پیشین همستر

اگر دندان های پیشین همستر، بیش از حد رشد کند، نشانه ای از این است که به درستی نمی تواند غذا بخورد. رشد بیش از اندازه دندان های پیشین می تواند منجر به عوارضی مانند مشکل غذا خوردن شود. اگر دندان های همستر شما، بیش از حد رشد کرده، آن را به نزد دامپزشک ببرید تا مورد معاینه قرار دهد.

خواب زمستانی و بیماری در همستر

مراقب دمای اتاقی که قفس را در آن گذاشته اید، باشید. اگر درجه حرارت محیط، پایین تر از اندازه طبیعی باشد، همستر ممکن است به خواب زمستانی فرو رود، یعنی به حالتی می روند که در آنجا خیلی ساکت و بی حرکت می شوند و به آرامی نفس می کشند. در این حالت، همستر شما نمرده و یا در حال مرگ نیست، اما ممکن است که بخواهید همستر را گرم کنید.

علائم و نشانه های بیماری در همستر

در اسرع وقت با دامپزشک تماس بگیرید

دم مرطوب یکی از وخیم ترین بیماری هایی است که به طرز سریعی، همستر را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی اگر درباره این وضعیت تردیدی ندارید، از تماس با دامپزشک، درنگ نکنید. تماس گرفتن با دامپزشک، 24 ساعت پس از کشف این علائم، باعث می شود که همستر بهترین بازخورد را نسبت به درمان داشته باشد.

لطفا توجه کنید که نظرات و پیشنهاداتی که در این مقاله از دکتر سلام ذکر شدند، به هیچ عنوان، جایگزین تخصص و مجوز دامپزشک نمی باشد. روش هایی که در بالا ذکر شد، ممکن است برای حیوان خانگی شما مفید باشد و یا امکان دارد تاثیری بر روی آنها نداشته باشد. چنانچه نگرانی درباره بیماری در همستر خود دارید، باید با یک دامپزشک که در مورد حیوانات خزنده، تخصص دارد، مشورت کنید.

دکتر سلام پیشنهاد می کند مقاله چگونه بیماری های مرتبط با افزایش سن در همستر را تشخیص دهیم را نیز مطالعه کنید تا بهتر بتوانید از این حیوانات حانگی خود مراقبت کنید.

منبع: دکتر سلام