رابطه زناشویی در دوران بارداری، خوبه یا بد؟


رابطه زناشویی در دوران بارداری، خوبه یا بد؟

آیا در دوران بارداری باید رابطه جنسی را کنار گذاشت؟ آیا رابطه جنسی در دوران بارداری ضرر دارد؟

آیا در دوران بارداری باید رابطه جنسی را کنار گذاشت؟، آیا رابطه جنسی در دوران بارداری ضرر دارد؟ ممکن است زمان، روش و یا طریقه رابطه جنسی در دوران بارداری و سایر موارد این چنینی ذهن شما را به خود مشغول کند. از طرفی ممکن است که داشتن رابطه جنسی در بارداری برای شما مطرح نباشد. به هر حال در ادامه این بحث به ذکر نکاتی در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری خواهیم پرداخت.

رابطه جنسی در دوران بارداری
پاسخ این سوال همیشه روشن نیست که آیا می توان در دوران بارداری، رابطه جنسی داشت یا خیر؟ به طور کلی مادامی که بارداری شما به طور نرمال ادامه داشته باشد، شما می توانید رابطه جنسی جنسی داشته باشید. اما باید توجه داشت نوسانات هورمونی، خستگی، تهوع و حساس شدن سینه ها در ابتدای بارداری ممکن است سبب شود میل جنسی شما کاهش یابد. مادامی که بارداری پیشرفت می کند، اضافه وزن، کمر درد و سایر علائم این چنینی سبب می شود، شوق شما برای داشتن روابط جنسی کمتر شود.
- عواطف و احساسات شما بر میل جنسی شما تاثیر می گذارد. نگرانی هایی در مورد بارداری یا فرزندی که در آینده خواهید داشت، روابط شما با همسرتان را تحت الشعاع قرار می دهد و حتی ممکن است بار ذهنی سنگینی برای شما به دنبال داشته باشد.

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری می تواند سبب سقط شود؟
اگر چه خیلی از زوج ها این نگرانی را دارند که روابط جنسی در دوران بارداری می تواند منجر به سقط شود، اما باید عنوان کرد که نزدیکی عموما در این دوران به عنوان یک نگرانی مطرح نیست. اغلب سقط هایی که اتفاق می افتد، به دلیل آن است که جنین به طور مناسبی رشد نکرده است.
- این که آیا رابطه جنسی در دوران بارداری به فرزند شما آسیب می رساند، ممکن است نگرانی دیگری باشد که زوجین با آن رو به رو هستند. باید عنوان کرد جنین در حال رشد توسط مایع آمنیوتیک و ماهیچه های قوی رحم محافظت می شود. بنابراین روابط جنسی در دوران بارداری به جنین شما آسیبی نخواهد رساند.
- و اما پوزیشن رابطه جنسی در دوران بارداری ممکن است، در این دوران به عنوان یک دغدغه مطرح شود. باید توضیح داد که اغلب پوزیشن های نزدیکی در دوران بارداری مناسب می باشد. بنابراین شما از این نظر نگرانی نخواهید داشت. مادامی که بارداری پیش می رود، شما با آزمون و خطا می توانید پوزیشن نزدیکی در بارداری را که برای شما بهتر است پیدا کنید.

آیا رابطه جنسی دهانی یا مقعدی در دوران بارداری می تواند بی خطر باشد؟
رابطه جنسی دهانی در دوران بارداری بی خطر است. فقط باید توجه داشت که با این نوع از نزدیکی در دوران بارداری احتمال عفونت و انسداد عروق خونی یا ایجاد آمبولیسم وجود دارد که این شرایط برای مادر و جنین خطرناک خواهد بود.
- اگر شما به هموروئید دوران بارداری مبتلا باشید، ممکن است رابطه جنسی مقعدی برای شما ناخوشایند باشد. نکته نگران کننده این است که رابطه جنسی مقعدی می تواند منجر به انتشار باکتری از رکتوم به واژن شود.
- نکته قابل توجه استفاده از کاندوم در بارداری است. قرار گرفتن در معرض عفونت های مقاربتی در دوران بارداری ریسک ایجاد عفونت هایی را افزایش می دهد که می تواند بر بارداری و سلامت جنین تاثیر بگذارد. اگر همسر شما اخیرا به بیماری مقاربتی دچار شده و یا هنوز ناقل بیماری می باشد، از داشتن هر گونه نزدیکی جنسی اجتناب کنید.
- اگر شما در خطر زایمان زودرس قرار داشته باشید، پزشک متخصص زنان و زایمان به شما توصیه خواهد کرد از داشتن نزدیکی در دوران بارداری اجتناب کنید. بنابراین باید توجه داشت رابطه جنسی احتمالا نمی تواند زایمان را زودتر از موعد معین القا کند.
- زمان رابطه جنسی در دوران بارداری و این که آیا زمانی وجود دارد که باید از رابطه در دوران بارداری اجتناب نمود، ممکن است یکی دیگر از دغدغه های زوجین در این دوران باشد. باید عنوان کرد اگر چه اغلب خانم ها می توانند به طور بی خطری در طول بارداری خود رابطه داشته باشند، اما در برخی موارد بهتر است احتیاط انجام شود. به عبارتی در بعضی شرایط عوارض روابط جنسی در دوران بارداری ممکن است مطرح شوند.
در موارد زیر پزشک متخصص زنان توصیه خواهد کرد، از داشتن نزدیکی جنسی در دوران بارداری اجتناب کنید:
- خونریزی واژینال بدون این که توضیح مشخصی در مورد آن وجود داشته باشد.
- نشتی مایع آمنیوتیک
- باز شدن زودرس دهانه رحم
- اگر جفت به طور نسبی یا کامل دهانه رحم را بپوشاند. (جفت سر راهی)
- سابقه وضع حمل یا زایمان زودرس
- چند قلو بودن بارداری
اگر چنانچه در دوران بارداری تمایلی به داشتن رابطه جنسی نداشتید، باز هم مشکلی نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که می توانید نیازها و نگرانی های خود را به طور واضح با همسرتان به اشتراک بگذارید. اگر داشتن رابطه جنسی برایتان ناخوشایند باشد، می توانید گزینه های دیگری را برای خودتان ایجاد کنید.

رابطه جنسی بعد از زایمان
پس از زایمان نیز بسته به اینکه زایمان طبیعی داشته اید و یا سزارین، بدن شما برای بهبود به زمان نیاز خواهد داشت. تا زمانی که پزشک متخصص زنان و زایمان به شما اجازه نداده است، باید از داشتن رابطه جنسی بعد از زایمان اجتناب کنید.
معمولا لازم است 4 تا 6 هفته بعد از زایمان از داشتن رابطه جنسی پرهیز کنید. این بازه زمانی سبب می شود تا دهانه سرویکس بسته شود، خونریزی پس از زایمان متوقف گردد و هر گونه ترمیم لازم اتفاق بیافتد.
رابطه جنسی بعد از زایمان باید به آهستگی انجام شود و برای پیشگیری از بارداری از کنتراسپتیو یا روش های پیشگیری مناسب استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر