‌پل قدس اردبیل؛ فراموش شده در غوغای ‌ارز و دلار


‌پل قدس اردبیل؛ فراموش شده در غوغای ‌ارز و دلار

‌اجرای پل قدس در وسط شهر اردبیل در حالی به دست فراموشی سپرده شده و خاک نسیان بر روی آن نشسته است که این امر در غوغای گرانی ارز و دلار بیش از پیش داد مردم را درآورده است.

‌به گزارش ایسنا،‌ کارگاه اجرای پل قدس در مرکز شهر اردبیل در حالی در خاموشی و سکوت مطلق به سر می‌برد که این سکون در اجرای بزرگترین پروژه عمرانی شهر اردبیل، رانندگان و مردم منطقه را به شدت آزرده خاطر کرده است.


احداث و تکمیل پل بزرگ قدس در حالی قرار بود در اوایل سال 98 به بهره‌برداری برسد که به نظر می‌رسد با این روند کار لاک‌پشتی که این پروژه به خود گرفته است تا چند سال آینده نیز نباید مردم به آینده این پروژه امیدوار باشند و روز به روز شاهد از بین رفتن بیت‌المال و هزینه‌های کلان در این پل هستند.

در بازدیدی که دی ماه سال گذشته استاندار اردبیل از این پروژه بزرگ شهری داشتند بر تکمیل این طرح تا پایان سالجاری تاکید شد اما امروز با وجود 5 ماه باقیمانده از سال نه تنها تحرکی در ساخت این پل مشاهده نمی‌شود، بلکه به نظر می‌رسد این عملیات در غوغای گرانی ارز ودلار به دست فراموشی سپرده شده و سرنوشتی همچون پل داروپخش که هر روز شاهد اتفاقی تلخ و ناگوار در این مسیر هستیم، دچار خواهد شد.


گرچه تامین اعتبار اجرا و اتمام این پروژه در روزهای آغازین توسط شورا و شهرداری اردبیل به خوبی تشریح و تبیین شده بود اما شهردار اردبیل با اشاره به تامین بیش از ۳۶۰ سرویس حمل و نقل قالب های آهنی مورد نیاز پروژه بزرگ پل قدس اعلام کرده بود که این پروژه نیازمند اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان است و عملیات اجرایی این پروژه با تامین مصالح مورد نیاز تسریع می‌شود.


تعهد شهرداری اردبیل برای تامین 50 درصد اعتبار 20 میلیارد تومان فوق برای پرداخت به پیمانکاران نیز گویی راه به جای نبرده و امروز آنچه که در پل قدس عاید مردم شده سرگردانی رانندگان تاکسی‌های خطی و مردمی است که روز به روز خسته‌ از وعده و وعید شهرداری شاهد از بین رفتن پول‌های بی‌زبان بیت‌المال در این پروژه هستند.


اما آنچه که بیشترین زمینه آزردگی خاطر مردم را فراهم کرده اینکه در این غوغای ارز و دلار که همه مصالح ساخت پل قدس با ارز تامین‌ می‌شود، تا چند سال آینده نیز این پروژه به ثمر ننشسته و ما باز هم با پروژه‌ای زخمی و ناتمام در مرکز شهر روبرو خواهیم شد که تاوان آن را مردمی پرداخت خواهند کرد که قربانی برنامه‌ریزی‌های ناشیانه برخی مسئولان شهری شده‌اند.

افتتاح فاز اول پل قدس در مرداد ماه سال گذشته این امیدواری را در دل‌های مردم اردیبل به وجود آورد که فازهای تکمیلی آن نیز ممکن است در سریعترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد اما با تطویل اجرای این پروژه در مرکز شهر اردبیل تنها مساله‌ای که به ذهن‌ها متبادر می‌شود چیزی جز این نمی‌تواند باشد که شهرداری اردبیل تنها برای انجام مانور تبلیغاتی این فاز را به بهره‌برداری رسانده و لاغیر.


هر چند که شهرداری اردبیل در دفاع از اجرای پل قدس به پیشرفت این پروژه با زمان‌بندی مناسب تاکید دارد اما آن را که عیان است حاجتی به بیان نیست و کارگاه‌های سوت و کور پروژه پل قدس حاکی از رکود این پروژه است که به نظر می‌رسد شهردار اردبیل تنها با مطامع سیاسی دست به اجرای این پل زده و ساخت آن را در منظر مردم سکوی پرش خود برای رقابت انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داده است.


با پایان یافتن فصل کاری در اردبیل و شروع بارندگی‌های زمستانی امیدواری برای شروع کار در این پروژه باز هم از بین خواهد رفت و مردم ما باردیگر باید در این مسیر با انبوهی از ترافیک خسته‌کننده، گل و لای حاصل از عمران ناتمام پل و مهمتر از همه پوسیدگی و از بین رفتن تاسیسات اولیه و زیرساختی این پپل خواهند بود که دل هر فردی را به درد می‌آورد.


در کنار این امر مسئولان استانداری اردبیل نیز در اولین روزهای سال 97 با حضور در محل احداث این پل بر تسریع اجرای این پل تاکید داشتند اما مشخص نیست چرا پروژه پل قدس با انبوهی از سازه‌های فلزی و هزینه‌کرد بالای ساخت آن به حال خود رها شده و هیچ مسئولی برای دفاع از آن که در مرکز شهر رها شده است، هیچ اقدامی به عمل نمی‌آورند.


شاید در باور عموم چنین تداعی شود که با صعود نرخ ارز تهیه مصالح به ویژه آهن و میلگرد که با ارز تامین می‌شود سبب تاخیر در اجرای پروژه پل قدس شده است اما هر ذهن بیداری واقف است که کندی احداث پل قدس ربطی به این مسایل ندارد بلکه نوعی غفلت و بی‌توجهی و عدم نظارت در اجرای این پروژه براساس زمان‌بندی کاملا مشهود به نظر می‌رسد که باید این حقیقت روشن شود که به چه دلیل این پروژه مورد بی‌مهری و بی‌توجهی شهرداری اردبیل قرار گرفته است.


از بین رفتن اعتبار هزینه شده برای این پل اصلا برای مردم شهر قابل قبول نیست و انتظار می‌رود مسئولان شهرداری اردبیل به دور از حاشیه‌های سیاسی به فکر مردم بوده و با اتمام این پروژه حسن نیت خود را در خدمت‌رسانی به مردم ابراز کنند، در‌ غیر این صورت مردم همچون سایر پروژه‌های نیمه‌تمام پروژه پل قدس را نیز محمل سیاسی بازی شهرداری تلقی خواهند کرد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی