سرنوشت FATF چه خواهد شد؟


سرنوشت FATF چه خواهد شد؟

امروز روز موعود است؛ نمایندگان در آزمونی قرار دارند که نتیجه آن در تاریخ به ثبت خواهد رسید که همان پیوستن ایران به FATF و تصویب CFT است.

سرنوشت FATF چه خواهد شد؟به گزارش فانوس، امروز روز موعود است؛ نمایندگان در آزمونی قرار دارند که نتیجه آن در تاریخ به ثبت خواهد رسید که همان پیوستن ایران به FATF و تصویب CFT است. حساسیت‌های زیادی در مورد این طرح در کشور وجود دارد. برخی از سر دلسوزی توصیه‌هایی دارند و برخی دیگر برای ضعیف نشان دادن دولت و مجلس به مخالفت می‌پردازند. در پی قرار گرفتن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در دستور کار روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه‌ای از رئیس و نمایندگان خانه ملت خواست، ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید مراقبت کنند امری به زیان مملکت و حاکمیت جمهوری اسلامی در مجلس به تصویب نرسد. متن این نامه که به امضای آیت‌ا... یزدی، ریاست شورای عالی جامعه مدرسین حوزه رسیده است بدین شرح است: «با سلام و احترام، یادآور می‌شویم. با توجه به رهنمودها و تذکرات مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید قم و نگرانی‌های اعضای محترم جامعه مدرسین که غیر از جلسه حضوری که داشتیم یک جلسه کامل دیگر با یادآوری آثار مثبت و منفی آنچه در دستور کار روز یکشنبه پانزدهم مهر نود و هفت قرار دارد متذکر می‌شویم کاری نشود که ضمن مخالفت با مقامات ذکر شده به زیان مملکت ونظام حاکمیت جمهوری اسلامی و در تاریخ کشور نقطه ضعف مجلس به حساب آید.»

مخالفت با FATF یا دولت؟
از سوی دیگر تجمع پشت تجمع، اعتراض‌های تکراری، پیامک‌های تهدیدآمیز و... دیگر به شکل عادی در آمده است، چرا که برای مسئولان و نمایندگان مجلس منافع ملی بیش از توجه به ایرادهای غیرکارشناسی اهمیت دارد و البته آنها همواره سعی در روشنگری جامعه نسبت به FATF دارند تا حساسیت‌ها نسبت به آن کمرنگ و محو شود. امروز روز تصمیم‌گیری مجلس درباره این طرح است و نمایندگان باید درباره CFT رأی دهند. پس از مراسم نماز جمعه جوانانی در شهرهای مختلف در مخالفت با تصویب FATF تجمع کرده و بعضی از آنها طومارهایی امضا کردند. این تجمع‌ها در شهرهای تهران، اصفهان، اراک و... برگزار شد و در شهر قزوین طوماری در محکومیت تصویب FATF به امضای معترضان و منتقدان رسید. در دست معترضان و تجمع کنندگان تابلوهایی با مضامینی چون «خائنان به دنبال تصویب«CFT»، به دشمن پیام قدرت دهید نه پیام ضعف،«FATF» یعنی تهران هم ناامن می‌شود؛ امروز اهواز، فردا تهران» وجود داشت. البته در مجلس هم طبق معمول صدای مخالفت دلواپسان بلند است مانند 8 مرداد که جمعی از دانشجویان سراسر کشور با تجمع مقابل مجلس خواستار رأی منفی مجلس به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم شدند و کریمی قدوسی، سالک و پژمانفر 3 نماینده دلواپس مجلس به جمع این دانشجویان پیوستند.

نگاه صداوسیما
صداوسیما هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. نماینده رشت با اشاره به پخش گزارش مستندی درباره FATF از تلویزیون گفت: صداوسیما باید محل تضارب آرا و به معنای واقعی کلمه ملی باشد، اما متاسفانه بعضا شاهد هستیم به دلیل برخی سیاسی‌کاری‌ها سمت و سوی صداوسیما به گونه‌ای است که گویی می‌خواهد افکار عمومی را به سمت خاصی ببرد. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه باید فرصت برنامه‌سازی به موافقان FATF هم داده می‌شد تا واقعیت‌های آن را مشخص کنند، گفت: «من نمی‌خواهم بگویم FATF بهشت برین است؛ قطعا اشکالاتی دارد ولی مهم این است که ما از صداوسیما انتظار ملی بودن داریم.» در مستند تولیدی تلویزیون تلاش شده است تا با ترسیم شرایط مالی و اقتصادی پاکستان، دلیل نابسامانی آن را به پذیرش FATF مرتبط سازند. اما پرسش بی‌پاسخ این است که اگر با پذیرش این توصیه‌ها و تصویب قوانین، اقتصاد آن کشور نابسامان است، باید پس از خروج از این پیمان و قرار گرفتن در فهرست خاکستری اوضاع روزبه‌روز بهبود می‌یافت، که در عمل عکس آن مشاهده می‌شود.

یک امیدواری
در حالی این مخالفت‌ها صورت می‌گیرد که ظاهرا اعضای مجمع تشخیص مصلحت با پیوستن ایران به FATF مشکلی ندارند. چنان‌که یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امیدوارم فقدان علم کافی نسبت به لوایح مرتبط با FATF علت برخی مخالفت‌ها باشد، مصلحت در این است که این لوایح تصویب شود. سیدمحمد صدر درباره پیگیری موضوع ازسوی برخی نهادها از جمله صداوسیما اظهار کرد: خوشبینانه‌ترین حالت این است که این افراد نسبت به این قضیه اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند که اگر این لوایح تصویب نشود چه مشکلاتی را برای ایران به همراه خواهد داشت. وی با بیان اینکه از آقایان می‌خواهم که موضوع را درک کنند، افزود: نداشتن علم کافی باعث این نوع مخالفت‌ها می‌شود.

منبع: آرمان امروز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !