وزیر نیرو: 60 درصد بارش را به صورت تبخیر از دست می‌دهیم


وزیر نیرو: 60 درصد بارش را به صورت تبخیر از دست می‌دهیم

وزیر نیرو گفت: ما سالانه به طور متوسط 60 درصد بارش را به صورت تبخیر از دست می‌دهیم و تبخیر از سطح مخازن طبیعی در ایران حدود 6 درصد است.

خبرگزاری فارس: اردکانیان در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل درباره اقدامات وزارت نیرو در زمینه مقابله با تبخیر و رسوبگذاری سد‌های ایران، اظهارداشت: ما سالانه به طور متوسط ۶۰ درصد بارش را به صورت تبخیر از دست می‌دهیم و تبخیر از سطح مخازن طبیعی در ایران حدود ۶ درصد است.

وی با اشاره به اینکه جهت وزش باد غالب هم نقش موثری در تبخیر از مخازن طبیعی دارد، ادامه داد: دمای بالا و رطوبت پایین منجر به تبخیر قابل ملاحظه‌ای از مخازن طبیعی شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: روش‌های مختلفی برای کاهش تبخیر از مخازن طبیعی وجود دارد که ما این روش‌ها را در مقیاس کوچک آغاز کرده ایم و بهترین شیوه، مدیریت مخازن است که با این روش می‌توانیم فعالیت‌های خوبی را در جهت کاهش تبخیر از مخازن طبیعی داشته باشیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه ما درصدد هستیم که این پروژه‌ها و روش‌های کاهش تبخیر از مخازن طبیعی را گسترش دهیم، تصریح کرد: اکثر سد‌های ما در مناطق کوهستانی و کم‌تبخیر هستند، اما در سیستان، گود‌های طبیعی وجود دارد که منجر به افزایش میزان تبخیر از مخازن طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه برای ما مسئله تبخیر از مخازن طبیعی و رسوب از سد‌ها اهمیت زیادی دارد، افزود: بر این اساس، ما در طراحی سد‌ها و انتخاب جایگاه‌های آن‌ها به مسئله تله‌اندازی برای رسوب‌ها توجه ویژه‌ای می‌کنیم.

اردکانیان تاکید کرد: علی رغم آنکه جنوب شرق کشور ما دارای چالش‌های متعددی از حیث آب است، اما مدیریت‌های خوبی در این مناطق در حال انجام است.

وزیر نیرو ادامه داد: برنامه‌هایی برای کاهش رسوب سدها، تبخیر از مخازن طبیعی، مطالعه آب ژرف و حل مشکلات آب‌های مرزی در دستور کار داریم که امیدواریم با حمایت مجلس زودتر این اقدامات اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی را هم برای چاه‌نیمه‌ها در نظر گرفته ایم، تصریح کرد: در این راستا اقدامات تکمیلی سازه‌ای از جمله ایجاد دریچه در این چاه‌ها در حال انجام است.

اردکانیان در پایان خاطرنشان کرد: ما تاکنون جلسات متعددی برای حل مشکل تبخیر و رسوبگذاری سد‌های کشور داشته ایم و از این به بعد با سرعت و تاثیرات بیشتری این جلسات دنبال خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک