هم طایفه های «فولادی» در شرق هرمزگان پس از 150 سال دوری به هم رسیدند


 هم طایفه های «فولادی» در شرق هرمزگان پس از 150 سال دوری به هم رسیدند

اعضای طایفه بزرگ «فولادی» که روستای «روتان» در شهرستان سیریک در شرق استان هرمزگان زادگاهشان است، عاقبت پس از 150 سال ذوری و فراق، همدیگر را ملاقات کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از هرمزگان، 150 سال پیش، خشکسالی و قحطی در جنوب کشور به ویژه شرق هرمزگان و نوار ساحلی مکران رخ داد و به تبع آن بسیاری از اهالی این مناطق به شهرهای ساحلی کشور نظیر آبادان و خرمشهر و همچنین کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس مهاجرت کردند.

خشکسالی، ساکنان روستاهای منطقه بیابان که امروزه زیر مجموعه شهرستان سیریک محسوب می شوند را نیز وادار به این مهاجرت اجباری کرد و در این بین، سه برادر از طایفه بزرگ «فولادی» از بقیه اقوام و خویشاوندان خود جدا و در کشورهای «کویت» و «عمان» سکنی می گزینند.

سه برادر که دو تن از آنها «قنبر» و «باران» بودند پس از سکونت در این دو کشور عربی، نام های خود را نیز عوض می کنند و برادر سوم از این دو جدا می شود و تا به امروز از سرنوشت او، کسی اطلاعی ندارد.

عاقبت پس از پیگری های فراوان هر دو طرف(هم ساکنان روستای روتان در شهرستان سیریک و هم ساکنان کشورهای کویت و عمان)، اعضای این طایفه بزرگ(نوه های آن سه برادر) چند روز پیش در شهر «دبی» کشور امارات متحده عربی از نزدیک با یکدیگر ملاقات کردند و امروز صبح وارد روستای روتان شهرستان سیریک شدند و هم اینک اهالی روستا، این اتفاق مبارک را جشن گرفته اند.

اسحق ذاکری، رئیس شورای اسلامی روستای روتان گفت: 150 سال پیش به علت خشکسالی و قحطی، سه برادر از طایفه بزرگ فولادی، از زادگاه خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس مسافرت می کنند که پس از رسیدن به آن طرف آب، یکی از آن ها از جمع برادرانش جدا می شود که تا به امروز از او اطلاعی در دست نیست و برادر دیگر در کویت و یکی از آنها نیز در عمان ساکن می شوند.

وی با اشاره به اینکه این دو برادر پس از گرفتن تابعیت، نام خود را نیز عوض می کنند، افزود: پس از پایان دوران دفاع مقدس، «حاج عباس فولادی» بزرگ فامیل برای یافتن سرنخی از آن سه برادر به «دبی» سفر می کند و پس از جستجوی فراوان، سرنخی از خانواده یکی از برادرها پیدا می کند اما موفق به دیدار آنها نمی شود.

به گفته ذاکری؛ البته خود برادرها و حتی فرزندان آنها نیز فوت کرده اند و نوه های یکی از برادرها که در «عمان» ساکن هستند، به جهت در دست داشتن شجره نامه، می دانستند که اصالتا ایرانی و از منطقه «کوهستک» سیریک هستند و چند سال قبل نیز برای یافتن ریشه و اصالت خویش به شهر بندری کوهستک سفر کرده بودند اما موفق به یافتن اقوام و خویشان خود نمی شوند و دوباره به کشور عمان باز می گردند.

وی افزود: عاقبت پس از تلاش، پرس و جو و پیگیری های فراوان دو طرف، 18 محرم امسال این انتظار 150 ساله به سر آمد و اعضای جدا شده از طایفه بزرگ «فولادی» در شهر «دبی» به همدیگر می رسند.

شهرستان سیریک یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است که در سال ۱۳۸۶ از شهرستان میناب تفکیک شده و به عنوان شهرستانی جدید به تقسیمات کشوری اضافه شده‌است.

مساحت سیریک ۳۳۵۱ کیلومتر مربع است و مرکز این شهرستان، شهر سیریک است.این شهرستان از شمال به شهرستان میناب و از جنوب به شهرستان جاسک و از شرق به شهرستان بشاگرد و از غرب به دریای مکران(عمان) محدود می‌شود.



پایان پیام/88

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !