علت پرخاشگری کودکان، چند نمونه بارز


علت پرخاشگری کودکان، چند نمونه بارز

پرخاشگری رفتاری است که باعث صدمه زدن به خود و دیگران می شوید و قصد و نیت اصلا در آن مشخص نیست.

پرخاشگری رفتاری است که باعث صدمه زدن به خود و دیگران می شوید و قصد و نیت اصلا در آن مشخص نیست. اما زمانیکه رفتاری که به دیگران با قصد و نیت قبلی انجام میدهید و باعث صدمه رساندن به آنها و خودتان می شوید پرخاشگری نامیده می شود. پرخاشگری انواع گوناگون دارد مثل بدنی ( زدن – لگد زدن – گاززدن)، لفظی( فریاد زدن، رنجاندن) و تجاوز کردن به حقوق دیگران ( چیزی را به زور گرفتن).

علت خشونت در کودکان
علت های زیادی وجود دارد که باعث می شود کودک شما دچار بیماری خشونت شود و حالت پرخاشگری داشته باشد. در اینجا به چند نمونه بارز که باعث ایجاد خشونت در کودک شما می شود اشاره میکنیم. تا بتوانیم برای درمان پرخاشگری کودکان خود جدی تر عمل کنید.
۱- الگو گرفتن از والدین‌
یکی از مهم ترین علت هایی که باعث پرخاشگری در کودکان می شود یادگیری است. یعنی اینکه کودکان یک سری رفتارهای پرخاشگرانه را از اطرافیان خود مشاهده کرده اند سرمشق گرفته اند و آن رفتارها را یاد گرفته اند. مثلا پدر یا مادری‌ خلق ‌و خویی‌ عصبانی‌ و پرخاشگر داشته‌ باشند، بدون شک فرزند آنها نیز پرخاشگر می شود. مطلب دیگر اینکه لزومی نداره که حتما پدر و مادر با فرزند خود پرخاشگری کرده باشند زمانیکه کودک شما شاهد رفتار پرخاشگرانه شما با دیگران نیز باشد مسلما اینگونه رفتار را یاد می گیرد. پس فراموش نکنید که کودکان هر آنچه را که میبینند یاد میگیرند.
۲- تاثیر اضطراب‌
کودکانی که مضطرب هستند طبیعتا نمی توانند آرام باشند. این کودکان حالات و رفتارهای پرخاشگرانه خود را نشان میدهند ولی خودشان هم از رفتارشان بلافاصله پشیمان می شوند. و هیچگونه پاسخی برای اینکه چرا پرخاشگری می کنی و عصبی هستی ندارند و اکثرا پاسخی که از آنها میشنویم این است که دست خودم نیست. شما به عنوان والدین که به سلامت کودک خود اهمیت میدهید باید به فکر درمان پرخاشگری کودکان خود باشید و سعی کنید آنها را به یک روانپزشک کودک ببرید تا به صورت جدی درمان شوند.
۳- تضادهای‌ درونی‌
بعضی اوقات کودکان در حالت دوگانگی و تضاد درونی قرار مییرند. یا روشن تر عنوان کنیم که کودک سر دوراهی قرار می گیرد. مثلا کودک شما دوست دارد که در منزل و همراه مادرش باشد اما زمانیکه دیگر هم سن و سال های خود را میبیند به مهدکودک و یا مدرسه میروند تمایل پیدا میکند جای آنها و همراه کودکان هم سن و سال خود باشد، در اینصورت است که کودک شما دچار دوگانگی شده و شما باید به کودک خود کمک کنید که دوراهی هایی که در زندگی با آنها روبه رو می شود خیلی طولانی نباشد و به سرعت درست ترین انتخاب را داشته باشد.
۴- مدرسه‌ و پرخاشگری کودکان
یکی دیگر از مکان هایی که در پرخاشگری کودکان نقش مهمی را ایفا می کند مدارس هستند. عواملی که در مدارس باعث می شوند که کودکان حالت پرخاشگری پیدا کنند شامل:
-زمانیکه توسط دیگر دانش آموزان مسخره می شوند و مورد تمسخر قرار می گیرند
–هنگامیکه از دانش آموزان دیگر کتک می خورد و قادر نیست از خود دفاع کند.
– وقتی‌ مرتب‌ اشیا، وسایل‌ و پول‌ خود را گم‌ می ‌کند.
– خجالتی ‌بودن‌
۵- رسانه های تصویری
باید گفت رسانه های تصویری مانند : ماهواره ،سینما ،تلویزیون ، اینترنت و بازی های رایانه ای نیز منبع دیگری هستند که باعث پرخاشگری در کودکان می شود. برای اینکه خیالتان از سلامت کودک خود راحت باشد تلاش کنید که مانع تماشای آنها برای فیلم ها، کارتن ها و بازی هایی که حالت خشونت آمیزی دارند و بر رفتار فرزند شما تاثیر می گذارند شوید.

درمان پرخاشگری کودکان
پرخاشگر بودن کودکان یکی از مشکلاتی است که در بیشتر خانواده ها وجود داره. و متاسفانه اگر درمان نشود مشکلات بزرگی را برای کودک و خانواده به وجود خواهد آورد. حتما می پرسید چه کاری باید برای درمان پرخاشگری کودکان انجام دهید و چه کاری از دست شما بر می آید؟ اولین قدم برای درمان پرخاشگری کودکان این است که بدانید پرخاشگری کودک از کدام نوع پرخاشگری می باشد. به طور مثال پرخاشگری کودک شما به خاطر تاثیر پذیری از اطرافیان است، به خاطر اظطراب است، به خاطر تماشا و تاثیرات رسانه هاست و یا……. زمانیکه متوجه نوع پرخاشگری کودک خود شدید به راحتی می توانید برای درمان آن اقدام کنید. در حقیقت می توان عنوان کرد که خشونت و پرخاشگری در کودکان بیشتر علت بیرونی دارد تا درونی و والدین باید آن عوامل را شناسایی کنند و با مراجعه به بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران به حل و رفع این موضوع اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه 31 فروردین + فیلم