کارگروه مشترک دفتر تبلیغات اسلامی و ستاد کانون‌های مساجد، ایجاد شود


کارگروه مشترک دفتر تبلیغات اسلامی  و ستاد  کانون‌های مساجد،  ایجاد شود

کارگروهی مشترک برای هم‌افزایی بیشتر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری کانون های مساجد کشور تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌رضا ارزانی، در آستانه ١٩ مهر، با حجت الاسلام احمد واعظی؛ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار کرد.


حجت‌الاسلام احمد واعظی؛ در این دیدار با اشاره به ضرورت و اهمیت امر تبلیغ و تأثیرگذاری آن بر فرهنگ جامعه، گفت: امر تبلیغ باید همسو با رشد فکری طبقات مختلف جامعه ارتقا یابد که این مهم مستلزم ارتقاء سطح بینش و دانش مبلغان است.

وی با بیان اینکه حوزه باید نیازهای فرهنگی و علمی جامعه را به طور همه جانبه پاسخگو باشد، افزود: رهبر فرزانه انقلاب با توجه به رشد فرهنگی و فکری جهان اسلام، خواستار گام برداشتن این دفتر در ارتباط با توسعه فکری جهان اسلام شده‌اند.

واعظی، روش تبلیغ را یکی از مصادیق تربیت الهی خواند و اظهار کرد: برترین هدف انبیـاء الهی از رسالت‌شان، متخلق کردن بشر به اخلاق و آداب الهی است.

وی تصریح کرد: ایجاد کارگروهی مشترک برای هم افزایی بیشتر بین دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ضروری است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه یکی از مخاطبان مهّم و آسیب پذیر در تبلیغ دینی، کودکان و نوجوانان هستند، ابراز کرد: نوع نیاز، سطح فکری و رشد عقلانی کودکان و نوجوانان می طلبد که مدل‌ها و شیوه‌های تبلیغی ویژه‌ای برای آنان طراحی و عملیاتی شود.

وی با تأکید بر بکارگیری قالب‌های نوین تبلیغی برای انتقال مفاهیم اخلاقی و تربیتی به مخاطبین هدف، گفت: بهره‌گیری از ظرفیت مبلغان متخصص در مسائل کودک و نوجوان برای فعالیت های تبلیغی با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد باید مورد توجه قرار گیرد.

واعظی، استفاده از گروه‌های تبلیغی تخصصی برای ارائه آموزش‌های لازم به فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: ظرفیت‌های هنری مطلوبی در حوزه وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای انتقال مفاهیم دینی استفاده کرد.

وی با اشاره به ایجاد مرکز فرهنگی هنری حوزه با حضور جمعی از استادان و فعالان هنری، اضافه کرد: انجمن‌های ادبی هنری در شأن طلاب تشکیل شده‌اند تا تجمیع استعدادهای حوزه و برگزاری جشنواره‌های اشراق را دنبال کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر بهره‌گیری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از ظرفیت های مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، گفت: حوزه علمیه در بخش آموزش‌های هنری توانسته به نتایج مطلوبی برسد.

وی با اشاره به تحولات فرهنگی و اجتماعی و جنگ نرم، مبارزه با آسیب های اجتماعی را از اولویت های امر تبلیغ برشمرد و اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان امن‌ترین پایگاه‌های فرهنگی در تعامل با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، می‌توانند بیشترین اثرگذاری را در پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

واعظی، گسترش و توسعه تبلیغ را در ساحت‌های جدید خصوصا گونه های رسانه ای از اولویت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برشمرد و بر استفاده از ظرفیت خبرگزاری شبستان در این عرصه تأکید کرد.

وی در ادامه با متذکر شدن اهمیت ارائه آموزش های کاربردی به مدیران مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد، گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛ نهادی حوزوی، انقلابی، پژوهشی و علمی است که با ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه با نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی» و «تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» می‌پردازد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، استفاده از ظرفیت های این پژوهشگاه را مورد تأکید قرار داد و گفت: تبیین معارف ناب اسلام و پالایش فرهنگ دینی از پیرایه‌های جمود و التقاط، تبیین نظام‌مند اسلام و ارائه الگوهای کارآمد فردی و اجتماعی متناسب با نیازهای جهان معاصر از طریق توسعه، تعمیق و توان‌مندسازی علوم اسلامی و تأمین پشتوانه‌های علمی برای نظام‌بخشی وکارآمدسازی حکومت دینی و انقلاب اسلامی از اهداف این پژوهشگاه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی؛ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، نیز در این نشست با اشاره به راه‌اندازی ٢٤ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور، گفت: این تعداد کانون در مناطق مختلف شیعه و اهل سنت فعال هستند.

وی اظهار کرد: بنا بر برنامه ششم توسعه کشور تمامی مساجد نقاط شهری و روستایی که دارای جمعیتی بیش از ١٠٠٠ نفر هستند باید دارای کانون فرهنگی هنری شوند.

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، با اشاره به بیش از ربع قرن فعالیت کانون‌ها و تأثیرگذاری آنان در عرصه‌های فرهنگی و هنری با رویکرد متعالی دینی و ارزشی، گفت: رشد کمی کانون ها طی سال های اخیر از روند خوبی برخوردار بوده است اما رویکرد اصلی ما حرکت به سمت کیفی‌سازی کانون ها و ارتقاء این پایگاه‌های اصیل در تراز کانون‌های الگو است که منطبق با مسجد تراز اسلامی است.

وی اظهار کرد: نقطه مطلوب و هدف غایی ما معرفی کانون های تراز در سراسر کشور و الگو سازی برای سایر مساجد است تا بتوانند با بهره گیری از تجربیات موفق کانون های الگو، فعالیت های خود را در سمت و سوی متعالی پیش ببرند.

ارزانی، در ادامه از ثبت اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سامانه سجا خبر داد و گفت: تاکنون ٢٠ هزار و ٩٠٠ باب از کانون های فرهنگی هنری مساجد اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کرده اند.

وی با اشاره به گستردگی کانون ها حتی در دورترین نقاط روستایی و عشایری و مرزی، بیان کرد: ٥٢ درصد از کانون های فرهنگی هنری در مساجد روستایی و ٤٨ درصد در مساجد شهری فعال هستند و به ارائه برنامه های متنوع دینی، فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و پژوهشی، تفریحی و ورزشی می پردازند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا